• Angel80

Mammasushi?

Läser om mammasushi lite här och där i en del trådar. Men vad i hela fridens namn innebär det? Bara ris och grönsaker eller?

• Svar på tråden Mammasushi?
  • mayasmama

ingen tonfisk , räkor går bra sen tvistas det väldigt om huruvida man akn äta laxen eller inte.... finns tom en hel tråd om det tror jag.....har svårt att prata för mkt om sushi för då blir jag så himla sugen

• Angel80
    tack, ja visst är man såååå sugen.
  • Emmec

Ja! Mmmm, va gott! Men snälla, ÄT laxen om du vill ha den. :) Livsmedelsverket säger ju att man får äta nygravad lax å rå lax är ju till och med färskare än nygravad. Men se till att veta att den varit fryst å var den e fiskad.

Å NJUT sen av en riktigt god sushi. :)

• Angel80

Men man har ju ingen koll på hur nygravad den är? Tro mig, jag älskar sushi och vill ha alla argument som finns för att äta det med gott samvete. Jag gjorde det i början av graviditeten, sen fick jag höra att det kunde bildas bakterier (listeria el vad det nu hette) om laxen inte var absolut nygravad.

I övrigt tycker jag att jag har en ganska sund inställning till min graviditet och oroar mig inte så mycket för vad jag äter och dricker osv..

• lata kocken Johanna

rå fisk hinner bli oätbar innan ev listeria har hunnit växa till skadliga mängder

dvs laxsushi är helt OK

gravad fisk har längre hållbarhet eftersom gravning (rimmning och kallrökning) är konserveringssätt, så då har listerian en chans att växa till skadliga nivåer...

• Angel80

lata kocken johanna - tack, så om jag tolkar det rätt så KAN gravad lax bilda listeria bakterien efter ett tag tack vare att den just är gravad? Hur lång tid tar det i snitt att bilda bakterien för en gravad lax, handlar det om någon dag el två, eller pratar vi veckor?

• mayasmama

jag gör så att jag äter rullarna med lax och en bit, alltså mindre mängd än tidigare, jag tror inte det e nån fara eftersom mängden man äter e ju väldigt liten...kanske hade varit värre om man ätit hektovis med rå lax varje dag...... jag har ju fått vörsta sushicravingen denna grav så det blir sushi nästan varannan dag..... och allt detta snack....det blir nog en 14.bitars idag

• Angel80

Ja nu blir det nog allt en sushi, om ni visste hur sugen jag är. slurp.. mums..

• lata kocken Johanna

rå fisk kan du utan problem äta hektovis dagligen - läs mitt svar ovan!

det är mängden mikrober som är problemet så en liten flisa vaccad felaktigt förvarad gravad lax kan vara för mycket¨...
    medan man utan problem kan sätta i sig en sida nygravad, bra behandlad lax

• Angel80

Ååh tack, då har jag det klart för mig. Ska äta en 16 bitars till lunch. Tack snälla för svaren än en gång.

• mayasmama

wow 16-bitars det smäller högt det !!! har fått prova lite nya grejer nu istället för tonfisk och åt avokado med cremechese....jättegott!

lata kocken johanna bra att veta om laxen tänkte nog att det var så, min gammla Bm sa att det var ok att äta laxen men den nya nu sa NEJ!! man blir lite förvirrad....
    hur e det med andra grejer ? på mitt nya sushihak har de med gravad oxfile...har inte provat ..låter livsfarligt eller va tror du?

• Angel80

mayasmama - ja det är helt otroligt vad som får plats i min mage, efter att jag blev gravid, kan äta hur mycket som helst, finns liksom inget stopp. Hehe...

• Malow

Jag trodde att det var främst toxoplasmos som var den största faran med att äta rått kött/ fisk och inte listeria...? Personligen skulle jag aldrig äta någonting som inte är tillagat, det är inte så lång tid man är gravid egentligen, sedan kan man ju äta så mycket sushi man vill. Vegetarisk sushi är inte illa det heller

• Malow

för även om laxen varit fryst, så måste den ha varit fryst i minst 3 dygn för att ev. bakterier ska vara eliminerade.

• lata kocken Johanna

angel 80
    Listeria Monocytogenes är en allmänt förekommande bakterie
    det är inte så att den bildas i fisken utan fisken måste kontamineras, vilket händer ganska lätt
    sen är det hur lång tid och vilken temperatur som maten lagras i som avgör om Listerian har möjlighet att växa till skadliga nivåer

malow

toxoplasma gondii kan inte finnas i fisk! Det är ffa vilt och får som innehåller t. gondii och det är ändå rätt ovanligt häruppe i norr

och ang frysning så räcker det inte med de vanliga 18graderna utan man måste ner i -20

mayas mama

i gravad oxfilé finns risk för både listeria och toxoplasma så den skulle jag ha skippat iallafall

• Kris

Verkar ju inte dumt att man kan äta laxsushi.. tycker som jag såg skrivet här uppe, att man hör så mycket olika.. har hittills kört på vegetarisk eller mammasushi som det brukar kallas. Har liksom trott att det som ingår i mammasushi är det som är tillåtet (o då ingår ju ingen lax), men nu vet jag.... kanske blir det lite sushi är med i helgen?

• marycow

Åhh, vad roligt att läsa denna tråd!! Trodde att jag ätit min sista sushibit för en lång tid framöver. Och trots illamående, så har jag haft ett himla sug efter sushi! Nu ska jag ut och ragga mammasushi i Göteborg (fick höra av en kollega just idag som hade ätit sk mammasushi)!

• Snova

malow, frysningen av sushilax är ej för listeria utan för andra bakterier som kan ge magsjuka. Listeria kan ej frysas bort men som Johanna redan sagt så märker man att fisken är ofräsch innan listerian hunnit bli farlig alls. SLV säger ju t.o.m. att det är ok! Om du inte vill äta så är det ju ditt val men det är alltså helt ok!

Ett förtydligande bara; sushilax är helt rå och inte gravad som det låter ibland ovan! Man behöver alltså ej kolla om den är nygravad!

• lata kocken Johanna

Det som det handlar om att man _alltid_ ska frysa fisk som inte tillagas i värme är för att de bla kan innehålla parasiter som binnekemask
    Och binnekemask är inte farligare för gravida än andra

så fisken SKA alltid ha varit fryst - annars bryter sushistället mot de lagar och regler som finns...

snova

nej det är inte bakterier!!! - bakterier dör ALDRIG i frysen
    de som jobbar med dom förvarar de ju ofta i temperaturer nära absoluta nollpunkten - och så kallt blir det aaaaldrig i en vanlig frys....
    Är det så svårt att lära sig skillnaden mellan parasiter och bakterier
    *pöss på dej*

Svar på tråden Mammasushi?