• Johanna Fotograf

Att fotografera vardagen

Hej! Fotograferar du de stressiga morgonrutinerna och den gäspiga sagostunden? Eller utsikten från ditt barns sovrumsfönster? I lektion 1 pratar jag om att fotografera vardagen. Ta del av mina tips och fota på! www.familjeliv.se/Kampanj/1.2123291

Varmt lycka till, mvh Johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 16:23
    Ladda upp dina bilder här och tävla om en Samsung NX300! Jag kollar igenom alla bilder och utser en finalist i början av varje ny vecka.
    Ställ jättegärna diverse frågor om barnfotografering också, så besvarar jag så många jag hinner i slutet av veckan.
  • Svar på tråden Att fotografera vardagen
  • Maria222

Den här bilden förskönar inte vardagen på något vis utan beskriver tydligt hur frustrerande syskonkärleken kan kännas ibland. 

• Eilat

Denna bild blev jag extra nöjd med, inte bara för att jag lyckades fånga min sons härliga morgonhumör utan också för att den fångar vardagen. Min son sitter mycket i denna köksstol. Här är han kung och kan ha koll på allt som händer i köket och vem som kommer in i hallen. Han har dessutom yoghurtfläckar på tröjan, och vår hall är ostädad - allt hör småbarnsåren till.

• pluvdo

Jaha, man får lägga upp flera? I så fall gör jag gärna det, för jag tyckte egentligen att det var jättesvårt att välja. I synnerhet då jag har flera bilder som jag gillar mer än den jag lade upp, men som är mindre skarpa. Men om bilderna nu bedöms främst efter motiv så... :)

• pluvdo
    Marsipan skrev 2013-06-06 16:09:58 följande:
    Pluvdo, de är ju en FOTO tävling. Klart man bedömer bilderna utefter hur bra tagna osv.. Precis som om man ska tävla i höjdhopp, du vinner inte för att du hoppade snyggt utan för du hoppade högst!
    Ja, det är en fototävling, men man kan vara bra på att ta kort och fånga rätt ögonblick ur rätt vinkel och så fast med en dålig kamera. Då är bilden kanske inte helt skarp och har inte samma djup som en bild tagen med systemkamera, men själva motivet och tanken bakom kanske är bättre än en skarpare och så sett "finare" bild tagen med bättre kamera.
  • pluvdo
    Marsipan skrev 2013-06-06 16:09:58 följande:
    Pluvdo, de är ju en FOTO tävling. Klart man bedömer bilderna utefter hur bra tagna osv.. Precis som om man ska tävla i höjdhopp, du vinner inte för att du hoppade snyggt utan för du hoppade högst!
    Och med resonemanget om höjdhopp: Visst. Och om ett barn tävlar i höjdhopp mot vuxna så vinner aldrig det barnet heller även om det hoppar mycket högre än de vuxna i förhållande till sin kroppslängd. Och om två personer hoppar stavhopp och den enas stav är en meter kortare än den andres så är sannolikheten stor att den personen med längst stav vinner, men det betyder inte att denne tekniskt sett är bättre än den med kortare stav.
  • Eilat

Det finns ju faktiskt en viktig fördel med mobilkamera framför riktigt avancerade kameror, och det är att du har den med dig. Det är tillfället som gör bilden och om tillfället kommer när du saknar annan kamera än mobilkamera så är det så klart så att mobilkameran tar bästa bilden. Och som Johanna säger; det går att ta riktigt bra bilder med mobilkamera också!

• pluvdo
    Eilat skrev 2013-06-06 22:56:41 följande:
    Det finns ju faktiskt en viktig fördel med mobilkamera framför riktigt avancerade kameror, och det är att du har den med dig. Det är tillfället som gör bilden och om tillfället kommer när du saknar annan kamera än mobilkamera så är det så klart så att mobilkameran tar bästa bilden. Och som Johanna säger; det går att ta riktigt bra bilder med mobilkamera också!
    Inte med min. :D
  • Eilat
    pluvdo skrev 2013-06-06 23:04:46 följande:
    Inte med min. :D

:)
  • pluvdo

Hmmm. Störande när inte hela bilderna kommer med. Försöker igen. Och tar bort ett par stycken av dem.

Men ja, då slänger jag upp några bilder till. Typ bara för att. Nu insåg jag att det visst blev många bilder. Jag hoppas inte det sumpar mina chanser till att kanske vinna. Att du inte orkar kolla igenom min hord av bilder.

Tänkte du, Johanna, förresten skriva något om de bilder vi lägger upp? För det tyckte jag att jag hade läst här i tråden, men nu hittar jag inte att det står något sådant. Men det hade ju varit kul.

När Jack började fatta tycker för böcker (om än upp-och-ner.)

Jack skojade omkring med sin nyfunna Emil-keps.

Glad Jack, mindre glad katt.

Bara så mysig och avslappnad bild på något sätt. Dessvärre lite väl rörig i bakgrunden, dock.

Jack röjer runt och stör katten efter dagis.

På väg hem från affären. Jack hade en period då han skulle leka en stund vid den lyktstolpen innan vi kunde gå vidare.

En av få bilder jag sparat där Jack är arg. För jag tycker den, trots ilskan, är härlig på något sätt. Där han står på en låtsassköldpadda och skriker ilsket åt mig för att jag tar kort.

Under en period förra sommaren så tog jag med bilar när jag hämtade Jack på dagis eftersom han gillade att se om de kunde köra ner för backarna från dagis. Så här går han bredvid den dagen "testbilar". (Verdict: Mater, alltså Bärgar'n, rullade på ganska bra på asfalt, men Blixten McQueen var inte riktigt byggd för det.)

Leker med grannbarn efter dagis. Jag tar ofta med kameran när jag hämtar Jack för att kunna ta just vardagsbilder eftersom det är dem som jag gillar mest från min barndom.

Jack var hemma med vattkoppor och tyckte att det var helt hysteriskt roligt att ta ner persiennerna i mitt rum hela tiden.

Sååå surt att jag hade ändrat någon inställning i kameran just denna dagen så att bilden blev suddig. Men ja, jag gillar den ändå. Vattenpölsplask på väg hem från dagis.
Svar på tråden Att fotografera vardagen