• Johanna Fotograf

Att fotografera vardagen

Hej! Fotograferar du de stressiga morgonrutinerna och den gäspiga sagostunden? Eller utsikten från ditt barns sovrumsfönster? I lektion 1 pratar jag om att fotografera vardagen. Ta del av mina tips och fota på! www.familjeliv.se/Kampanj/1.2123291

Varmt lycka till, mvh Johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 16:23
    Ladda upp dina bilder här och tävla om en Samsung NX300! Jag kollar igenom alla bilder och utser en finalist i början av varje ny vecka.
    Ställ jättegärna diverse frågor om barnfotografering också, så besvarar jag så många jag hinner i slutet av veckan.
  • Svar på tråden Att fotografera vardagen
  • Gudinnan

vardagen för mig var detta att själv fotografera en brud på dagen

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • tessan27

Här kommer lite bilder från vår vardag, jag fotar en massa mest hela tiden, en del bilder blir kanonbra andra inte lika bra. Men här kommer några bilder som jag valt att lägga upp i denna deltävling.

Vincent älskar att cykla och röra på sig.

Glass är gott att äta på altanen i vårvärmen.

Att äta vattenmelon ute på en filt på gräsmattan är både gott och roligt
    Maja nov -05, Vincent april -10
  • Keyrie

Prata med  nalle.

Vara sur och trött

Hittat en sten

Inspektera hjulen

Bus med far

• tessan27

Fotade nyss lite när Vincent leker med sin älskade tågbana. La mig själv ner på golvet för att bättre kort i rätt nivå.

Maja nov -05, Vincent april -10
  • MrsMikas

Vardagsbilder skulle det vara ja.. Jag har kameran med nästan överallt så vardagsbilder har jag inget problem att hitta
    De här tre är alldeles färska, tagna sista dygnet. Tekniskt sett inte särskilt bra foton egentligen, lite för gryniga o oskarpa, men jag gillar dem ändå!

Bild 1: Storasyster o lillebror gungar. Här är det syskonkärlek som gäller. Och verkligen kärlek, inget bråk alls. Hur mysigt som helst att se.

Bild 2: Dottern leker med sin nya bubbelpistol ute vid stugan. Vi hade bubblor i hela trädgården.

Bild 3: Sagoläsning i dotterns 'koja' som hon sover i. Underslaf i våningssängen inknölad mellan väggen och spjälsängen. Trångt, mysigt. Dottern älskar det. Vi vuxna har lite problem att krypa in via fotändan när det är sagodags bara  
  • Tigra79

Några bilder från den senaste månaden....

Dottern pratar i "telefon" oftast med mormor :)

Ute och balanserar med pappa :)

Spanar in kossorna

Vattnar jordgubbar och tomater :)

Gungar...

Arga leken :)

Lillebrors vardag i babygymmet :)

Bad i havet...

• vampyria2

Min favoritbild på sonen, tagen förra sommaren och på hanns favoritsyssla som han höll på med från morgon till kväll den sommaren, han till och med sov med sin älskade såpbubblepistol

En trött liten Loke slocknade på soffan och jag kunde inte låta bli att föreviga den stunden <3

• vampyria2
    vampyria2 skrev 2013-06-10 00:21:22 följande:

Min favoritbild på sonen, tagen förra sommaren och på hanns favoritsyssla som han höll på med från morgon till kväll den sommaren, han till och med sov med sin älskade såpbubblepistol

En trött liten Loke slocknade på soffan och jag kunde inte låta bli att föreviga den stunden <3

Hm vad tråkigt kortet där han blåser såpbubblor skärs av här på FL, nån som vet hur man gör för att få in hela, så här ser den ju bara konstig ut
  • MrsMikas

[quote=70158526][quote-nick]vampyria2 skrev 2013-06-10 00:24:12 följande:[/quote-nick][/quote]

Har också sett att bilderna blir beskurna. Lite irriterande!! Men i mobilen ser man hela bilderna iaf

.

• Johanna Fotograf

Heja, bra jobbat!

Åh så många härliga vardagsögonblick. Visst är det inspirerande att få se varandras bilder?

Jag väljer ut en finalist varje måndag och ytterligare några favoritbilder som jag kommenterar. Om din bild inte uppmärksammas den här gången kan du testa igen, jag har sett fantastiska lek- sov- och relationsbilder som passar in i kommande lektioner med andra teman. Så fortsätt lägga upp, det är verkligen jätteroligt att se! Tack för att ni delar med er.

Finalist den här veckan, som går vidare till finalen och tävlar om en Samsung NX300, är... trumvirvel...trumvirvel...

FINALIST! Det här är min favoritbild eftersom den verkligen andas vardag. Det lilla barnet överraskas efter att ha rivit runt i ett förbjudet skåp. Bilden är tagen i precis rätt ögonblick! Jag gillar att man ser den öppna skåpluckan i förgrunden också, den lilla detaljen är viktig för bilden. Grattis Marsipan! Nu är du med och tävlar om en kamera.

Den här bilden är tagen av Apopan. En härlig och levande bild, dessutom är ljuset vackert och kompositionen intressant. Det gör ingenting att inte hela barnet syns, ofta vinner man på att ta ett steg till och verkligen komma nära barnet som här. Bilden är tagen med vad man kallar kort skärpedjup, läs mer om den tekniken i fotoskolans tekniska ordlista.

Ett härligt porträtt av tessan27. Vattenmelon hör de somriga vardagarna till och jag gillar färgerna i den här bilden. Och vattenmelonen blir som en extra mun, jag ser tydligt flickans leende fast munnen ju egentligen inte syns.

Pluvdo har tagit mysig ögonblicksbild på sitt barn i "soffan". Att bakgrunden är lite rörig gör ingenting för det berättar ju om just vardagen, eller hur?

Nästa lektion handlar om leken och jag har startat ännu en tråd där ni kan lägga upp nya bilder. En ny finalist utses på måndag om en vecka. Varmt lycka till! 

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/fotoskola-med-samsung-123477/forum/m70160432.html 

• Linka74

Det är lite sent men lägger ändå upp ett vardagskort - i väntan på glass... 
    Kön var lång och det var varmt men det var någon som tålmodigt väntade...och väntade...och väntade... och väntade...

• Lady Gaga
    Lady Gaga skrev 2013-06-12 19:58:34 följande:
    Bus med såpbubblor :)

ahhh, jag postade i fel tråd. 
    Silence! I KEEL you!
  • nadjaolgamarie

Här kör jag in mina oredigerade bilder!

Det roliga med just vardagen är hur exklusiv den kan bli! Jag och dotterns pappa hade redan innan vi visste att hon var påväg bestämt oss för att gå isär. Distansen gör det ganska krångligt för dem att ses, och än så länge har jag varit med under umgänget. Men nog är det lika viktigt för det! Vi väljer våra tidpunkter noga så det klaffar med ledighet från min skola och hans arbete, och mitt i vardagen tar vi till lyxvardag och åker dit. Här är tredje gången dottern träffade sin pappa.

Hemma hos pappa är man inte bara behandlad som en prinsessa - utan som en bortskämd prinsessa. Där dyker nappen minsann fram så fort man ber om den. Här är dottern precis nyäten och i full fart att plocka in dendär hemska nappisen.

När vi började göra i ordning dotterns rum stod en enda sak på önskelistan: Katter. Helst av allt hennes egna ögonsten, vår cremefärgade hankatt Köfte som dessvärre sprungit bort. Han pryder åtminstone väggen som det lejon han innerst inne är - och här är bilden som specialtogs för inredningen:

Och utöver dottern har jag flera barn till som springer runt benen på mig. Fast nu tog jag i, styvbröderna har börjat bli stora och växer snart om mig. Något som verkligen färgar min fars (och nu mer styvbrorsornas) vardag är raggarkulturen. Lyckan var som gjord när farsan importerade en Lincoln 61:a för att totalrenovera och barnen kunde knappt prata om något annat på en hel månad. Finliret på vardagen där är som ni förstår att glida i snygg-bilen och det går inte ta mista på glädjen i lillbrorsans ögon just här: 

Naturligtvis försöker jag låta bli att glömma: Jag är faktiskt bara 19 år! Om sommarkvällarna har jag utrymme att svira hursom. Det brukar vara städat och fint. Något av det roligaste jag gjort var att ta en nybörjarkurs i golfing tillsammans med favorittjejerna, otippat nog! Det var verkligen det sista jag kunde tänka mig att jag skulle göra i mitt liv, och förutom mycket skratt och oväntad golfframgång så levererade kvällen fina bilder. Här är väninnan från denna oförglömliga onsdagskväll:

(som av någon anledning blev roterad litegranna, dock lika fin ändå).

• filur1

Vardagsbilder eller spontana foton, brukar oftast bli bäst. Jag gillar dessa;
    Treåringen med sin koncentration och inlevelse av att nåt som så enkelt få blåsa såpbubblor eller trettonåringens osäkerhet framför kameran.    

• elinjoha

Vår vardag som första gångs föräldrar är att kameran alltid är med, i detta fall ipaden allt ska dokumenteras och varje leende är alltid som det första.

• elinjoha
    elinjoha skrev 2013-06-21 14:12:54 följande:
    Vår vardag som första gångs föräldrar är att kameran alltid är med, i detta fall ipaden allt ska dokumenteras och varje leende är alltid som det första.

Funkar inte tt ladda upp :/
Svar på tråden Att fotografera vardagen