• Yohan

Tvåspråkiga familjer

Finns det några tvåspråkiga familjer här? Ni som talar två olika språk hemma med barnen för att föräldrarna har olika modersmål. Hur har ni gjort? Har ni någon strategi eller blandar ni bara språken hejvilt? Ni som har lite äldre barn, hur väl har de lärt sig att prata båda språken?

Vore kul att höra om era erfarenheter.Glad

• Svar på tråden Tvåspråkiga familjer
  • Mosie

Vi pratar svenska engelska med barnen hej vilt. När vi bodde i Australien och innan sambon kunde svenska så pratade jag svenska med barnen när vi var i svenskt sällskap och när dem var yngre, sen när dem pratade själv så valde dem engelska och då blev det mer engelska för mig med, sambon pratade alltid engelska med dem då. Nu när vi bor i sverige så blandar vi båda två med barnen. Nu väljer barnen att prata svenska men kan om dem måste (om det kommer folk på besök som bara pratar engelska) prata engelska. Vid matbordet pratar vi oftast engelska, och när jag är irriterad på att dem inte lyssnar så brukar det bli engelska :)

• Sessan03

När min äldsta föddes för snart 12 år sedan så gick jag till en logoped för att få de bästa tipsen på hur vi skulle få sonen tvåspråkig.
    Hon sa att det var viktigt att man talade sitt modersmål till barnet och att man höll sig till det och inte blandade. Så det blev så att jag bara pratade svenska och min man bara pratade spanska med barnet. När min man och jag pratar med varandra så blir det svenska.
    Äldsta sonen är idag ganska duktig på spanska. Han har haft en ovilja att prata tillbaka på spanska så han förstår mer än han pratar.
    Med andra barnet försöker vi göra samma strategi men han är riktigt envis och förstod ganska tidigt att vi försökte "lura" på honom ett extra språk, så ibland blir han förbannad på spanskan. Han förstår oxå mindre än sin storebror och jag antar att det dels har med hans ovilja att göra och dels hans ålder, han är 6 år.

• Yohan

Vi har bestämt oss för att köra metoden att vi talar minoritetsspråket hela tiden hemma och när vi är tillsammans i familjen även om det inte är mitt modersmål. Svenska får sonen höra överallt annars så det gäller att maximera det andra språket. Än så länge är vår son bara en bebis men det gäller att börja tidigt med båda språken.

• ylva12

Vi gör likadant, talar minoritetsspråket hemma. Vi bor i Sverige och min man pratar bara engelska. Men även om han kunnat prata svenska skulle vi nog ändå talat engelska hemma. Tror annars det lätt blir så som många beskrivit ovan, att barnet förstår båda språken men väljer att prata svenska om man bor i Sverige. Nu är vår son bara ett men hoppas det inte kommer att bli något problem att jag talar båda språken med honom.

• Annaïck

Jag pratar bara svenska och pappan bara franska med barnen. Jag pratar franska med pappan och svenska om jag vänder mig till barnen. Det underlättar i och med att pappan förstar mycket svenska. Behöver inte översätta. Barnen är starkare i franska i och med att de pratar det i skolan hela dagarna.

• Annaïck

Jag tror att mina barn pratar hyfsad svenska för att jag har varit hemmamamma under flera ar. De förstar och pratar svenska hemma. Min man jobbar sent och de är mest med mig efter skolan.

• Mrs Moneybags

Jag pratar bara svenska med min son, min man bara engelska.
    Min man och jag pratar mest engelska sinsemellan.
    Vi bor i Sverige.

Märker att engelskan har halkat efter lite nu, sedan sonen började på dagis.

• Datejust

Jag pratade alltid svenska med honom som barn och min man engelska. Hans svenska är OK men tyvärr är han rätt ointresserad av det mesta som har med Sverige att göra. Men vem kan egentligen klandra honom? Sverige framstår som ett blåbär i jämförelse med USA.

• Datejust

Nu pratar vi engelska ibland och svenska ibland.

• Wagram
    Datejust skrev 2014-02-09 17:25:13 följande:
    Jag pratade alltid svenska med honom som barn och min man engelska. Hans svenska är OK men tyvärr är han rätt ointresserad av det mesta som har med Sverige att göra. Men vem kan egentligen klandra honom? Sverige framstår som ett blåbär i jämförelse med USA.
    Ja, om det är din inställning så är det inte så konstigt att han också är ointresserad av Sverige.
Svar på tråden Tvåspråkiga familjer