• Yohan

Tvåspråkiga familjer

Finns det några tvåspråkiga familjer här? Ni som talar två olika språk hemma med barnen för att föräldrarna har olika modersmål. Hur har ni gjort? Har ni någon strategi eller blandar ni bara språken hejvilt? Ni som har lite äldre barn, hur väl har de lärt sig att prata båda språken?

Vore kul att höra om era erfarenheter.Glad

• Svar på tråden Tvåspråkiga familjer
  • Benone

Hej, vi kommer göra så att jag pratar engelska och pappan pratar svenska, tror på att vara konsekventa där.
    Kommer även ha blandat med barnprogram, böcker och barnvisor så att vår dotter får med sig bägge kulturerna.
    Vidare planerar vi att hon ska få gå på engelskspråkigt dagis och skola framöver iom att vi bor i Sverige.
    Dessutom så kommer vi, precis som nu, att fira högtider och traditioner från bägge så att säga. T.ex. så firar vi julafton med svensk julmat, Tomten och Kalle Anka och på juldagen är det justrumpor, Santa och engelsk julmat som gäller.Glad

It all comes down to the size of your heart.
  • Trisses2
    Prosecco skrev 2014-03-20 19:52:45 följande:

Spelar ingen roll vad du tror eftersom det finns svart på vitt. www.aftonbladet.se/nyheter/article17786399.ab
    Haha, tror jag skrattar ihjäl mig :) :) :) Dermot Clemenger dansare och medlem av juryn i Let's Dance är alltså din referens till att "svenskar är bäst i världen på engelska (bortsett från de engelsktalande länderna)!!! 
    Om du köper innehållet i Aftonbladets artikel så har jag inga höga tankar om dina kunskaper om vad en god nivå på engelska är!

Sorry, men jag kan inte låta bli att gapskratta åt artikeln :). You made my day, darling!
  • Trisses2
    Benone skrev 2014-03-24 13:09:48 följande:
    Hej, vi kommer göra så att jag pratar engelska och pappan pratar svenska, tror på att vara konsekventa där.
    Kommer även ha blandat med barnprogram, böcker och barnvisor så att vår dotter får med sig bägge kulturerna.
    Vidare planerar vi att hon ska få gå på engelskspråkigt dagis och skola framöver iom att vi bor i Sverige.
    Dessutom så kommer vi, precis som nu, att fira högtider och traditioner från bägge så att säga. T.ex. så firar vi julafton med svensk julmat, Tomten och Kalle Anka och på juldagen är det justrumpor, Santa och engelsk julmat som gäller.Glad
    Vi har inget engelskspråkigt dagis i stan utan har nu ställt våra barn i kö till Engelska skolan (är från årskurs 4) och vi hoppas på att de kommer in om något år eller så. Tror att just Internationella Engelska skolan (som är en utbildningskoncern) finns på en hel del olika orter runt om i landet.
  • Trisses2
    londonkarin skrev 2014-03-23 20:39:55 följande:

Jag tvivlar inte på att svenskar är duktiga pā engelska. MEN när det kommer till att tala på ett sätt som britter el amerikaner gör tror jag nog inte att svenska engelsklärare är helt på topp. Det är olika att vara jätte duktig och att kunna prata som en med engelska som modersmål. Mosie - min yngsta med engelsk pappa kommer börja fk i aug. Hoppas det går bra för ditt barn.
    Håller helt och hållet med dig! Eftersom min man pratar engelska med barnen dagligdags så märker vi att de (trots att de är hyfsat små) många gånger är bättre på engelska än sina lärare. 
  • Rocket Mania

Jag hade en gång en arbetskamrat som var från Spanien, hennes man var grek. Hon talade enbart spanska med barnen, han enbart grekiska. Svenska fick de från förskolan och sedan skolan.

Barnen pratade mycket rappakalja de första året, blandade språken hejvilt men när de kom upp i 8-9 års ålder var de trespråkiga och höll på att lära sig det fjärde (engelska) i skolan.

I sjuan fick de ytterligare ett språk och när de gick ut 9an talade de flytande 3 språk och var hyfsat flytande på ytterligare två. Vilken gåva va!

• Londonmamman

Jag har varit dålig på att se till så att dottern kan prata svenska men vi har verkligen tagit tag i det det senaste halvåret. Hennes svenska har blivit mycket bra på kort tid tack vare att vi numera nästan bara pratar svenska hemma. Några svenska vänner har hon också träffat, vilket är kanon för hennes språkutveckling.

• aurora1827

Min man är amerikan och vi hade tänkt prata båda språken hemma, men vår sexåring vägrade konsekvent "förstå" engelska och blev arg när vi försökte, trots att vi pratade engelska med honom från födseln. Han sa i princip inte ett ord till tvåårsåldern, sen bestämde han sig för svenska och det var aldrig ett ord engelska.

Vi fortsatte prata engelska med varandra men svenska med barnen. Nu träffade vi några från England och plötsligt började sexåringen prata engelska mer eller mindre flytande, från att ha totalvägrat i flera år. Nu vill han plötsligt bara prata engelska med pappa. 

Det är inte alltid så lätt att planera hur man vill att ens barn ska bli...
    Men tipset är väl dels att tvåspråkiga barn kan vara betydligt senare i språkutvecklingen, dels att ett språk gärna blir huvudspråk, men att man inte ska släppa det andra för det kanske kommer senare trots allt. 

• Trisses2
    aurora1827 skrev 2014-04-09 20:50:26 följande:
    Min man är amerikan och vi hade tänkt prata båda språken hemma, men vår sexåring vägrade konsekvent "förstå" engelska och blev arg när vi försökte, trots att vi pratade engelska med honom från födseln. Han sa i princip inte ett ord till tvåårsåldern, sen bestämde han sig för svenska och det var aldrig ett ord engelska.

Vi fortsatte prata engelska med varandra men svenska med barnen. Nu träffade vi några från England och plötsligt började sexåringen prata engelska mer eller mindre flytande, från att ha totalvägrat i flera år. Nu vill han plötsligt bara prata engelska med pappa. 

Men tipset är väl dels att tvåspråkiga barn kan vara betydligt senare i språkutvecklingen, dels att ett språk gärna blir huvudspråk, men att man inte ska släppa det andra för det kanske kommer senare trots allt. 
    Vi upplevde något liknande med vårt yngsta barn som vägrade "speaka" engelska (som hon själv sa) under flera år. Inget hjälpte och vad vi än lockade med så vägrade hon att prata engelska.  
    Men så helt plötsligt när hon precis hade fyllt 6 år  började hon prata (riktigt bra) engelska. Vet inte vad det var som gjorde att hon hux flux bestämde sig för att börja prata engelska :) :) och nu växlar hon obehindrat mellan språken.

Jag tror att man som förälder får härda ut och ändå prata sitt modersmål med barnet - oavsett om barnet bara svarar på svenska. För tids nog så vänder det och barnet tar till sig båda språken lika mycket. :)
  • Wagram
    aurora1827 skrev 2014-04-09 20:50:26 följande:

Jag tror att detta är jätteviktigt att veta för föräldrar som vill att deras barn skall bli tvåspåkiga. Alltför många ger upp om barnen inte vill prata ett av språken, men om man bara står på sig kommer det förr eller senare. Ger man upp innan dess har man berövat barnen rätten till båda föräldrarnas språk. Jag har träffat många vuxna som beklagat att deras föräldrar inte stod på sig när det gällde att prata sitt modersmål med dem eftersom barnen inte ville. Nu som vuxna inser de vad de gick miste om och tycker det är synd att föräldrarna lyssnade på barnet som inte alltid inser fördelarna med att kunna flera språk. Däremot har jag aldrig träffat någon som inte är tacksam för att få ha lärt sig flera språk hemifrån, så stå på er även om det kan kännas trögt ibland! Mina barn är trespråkiga, men min son vägrade fram tills att vi flyttade till Frankrike att prata franska (pappas språk). Min man körde på med franskan i alla fall, och när vi flyttade till Frankrike tog det bara några veckor innan sonen började tala språket flytande tack vare att det redan fanns passivt i han huvud. Hade min man inte insisterat på franskan skulle sonen helt ha tappat språket istället. 
  • Yohan
    Wagram skrev 2014-04-10 16:51:32 följande:
     Däremot har jag aldrig träffat någon som inte är tacksam för att få ha lärt sig flera språk hemifrån, 
    Detta är ju så sant! Tror inte det finns en enda vuxen flerspråkig människa som önskar att de inte hade lärt sig båda sina föräldrars språk :D För mig känns det jätteviktigt att ge min son denna gåva och jag är helt säker på att han kommer att vara tacksam för det när han blir äldre.
Svar på tråden Tvåspråkiga familjer