• MelaB82

Efterlysning: era bästa förlossningstips!

Hej!

Om ungefär en månad är det dags för mig att föda mitt första barn och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning Längtar massor!

Nu efterlyser jag lite bra förlossningstips från er som har fött tidigare; allt från vad man absolut måste ta med sig till förlossningen till bra avslappninstips, ös på bara!

• Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!
  • MammaJohanna1

Mitt bästa tips är att lyssna på radio. Jag gillar pratradio och födde mitt andra barn till Karlavagnen i P4. Jag var koncentrerad på att lyssna, pratade inte med någon och andades igenom värkarna.

• Dimitra

Inför-läsning: Föda utan rädsla av Susanna Heli. Där finns superbra verktyg för avslappning och annat bra.
    Att ta med: Gainomax eller annan återhämtningsdryck. Fikat man får efteråt mättar inte efter "maratonloppet"

Lycka till

The Dimitra universe.
  • allie3

Jag älskar ju duschen och bada de hjälpte mig mycket med mitt första barn. Med dom andra har jag bara hunnit duscha just i början innan vi åkt in.

• Carniwhore

Mitt tips är att lita på dig själv och din kropp och var öppen för förslag och idéer från bm. Öppningsfasen från 7-10 cm gjorde väldigt ont för mig och då masserade både sambon och bm mitt ryggslut. Verkligen skönt. Sedan finns det dom som absolut inte vill ha beröring så det är ju väldigt individuellt. Be bm hålla emot med en handduk så du förhoppningsvis inte spricker så mycket. Lycka till :)

• tredjegångengillt

Profylaxandning och TENS-apparat var guld värda. Särskilt under mina mycket utdragna latensfaser. Att vara påläst är också bra, så att man vet vad som händer.

I övrigt tror jag på att ha ett öppet sinne både vad gäller förlossningsställningar, smärtlindring och hur förlossningen kommer bli. Så att man inte är inställd på något som inte blir. Vissa föder barn på ett par timmar, andra på ett par dygn.

Men din inställning är helt rätt och kommer hjälpa dig massor! Lycka till! 

• Cazza

Mitt är : ät när du kan mellan värkarna och glöm inte att kissa!!! Själv glömde jag det under 12h och sedan fick de tappa mig för att jag inte kunde.

• KeckaW

Jag tyckte det var skönt att ha med min vetekudde att ha på magen under värkarbetet. Sen så hade barnmorskan en varm handduk mot underlivet under utdrivningsskedet för att undvika att man ska brista där nere, och det funkade på mig! Grattis till barnet och lycka till under förlossningen :)

• Myling

Jag hade köpt ett storpack av mitt favoritgodis. Efter varje värk fick jag äta en bit! 

Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!