• Anonym (kattägare)

Djurplågeri på katt

Jag och min familj har 2 katter steliriserade. Den ena är 9 år går inte ut mer än att den går och lägger sig på en soffa vi har på balkongen vi bor på bottevåningen.
    vi bor i en hyresrätt vi har en katt på 2år som går ut lite grann.

Det finns andra grannar som har katter och andra katter som är på området dessa säger grannen inget om.

Vi har ett nät för sandådan för att katter inte ska kunna kissa eller bajsa i sandlådan det ligger träflis vid gungorna för att hålla borta katter. Sedan fastighetskötaren la på detta förra året så har inga katter varit i sandlådan eller vid gungorna.

Idag var hela familjen ute och våran 2 åriga katt satt i en buske som inte tillhör någon utan är gårdens den gjorde inget den satt bara där och nästan sov. Katthataren kommer hem ser våran katt i busken grannen går fram till busken och sparkar våran katt jag blir arg och skäller ut honom. våran katt försvann blev rädd nu vet jag inte hur den mår får se när den kommer hem igen. Grannen sparkade hårt på kroppen

Vi har polisanmält detta hur allvarligt ta man på det i lagens ögon att någon sparkar en katt

• Svar på tråden Djurplågeri på katt
  • EnGladPingvin
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-09 20:52:29 följande:

Hon har kommit hem hon har sovit ätit lite. Det verkar som hon hade ont i stunden och var chockad men vi ska hålla koll på henne idag så hon inte blir sämre.

För att förtydliga hon bajsade inte i busken hon satt och närstan sov helt stilla. Katter kan inte bajsa i sandlåda eller vid gungorna för nät finns som hindrar dom att göra Det så barn kan inte bli smittade av katt bajs på gården. Vi har kattlåda till våra katter där de bajsar och kissar  

Vad glad jag blir av att höra att hon har kommit hem. Håll henne under ordentlig uppsikt närmaste dagarna och vid minsta misstanke på inre skador (det är inte säkert de visar det) ta henne till veterinär.

Det är oväsentligt om hon bajsade i busken eller inte. Ni har fortfarande rätt att släppa ut katten och ingen har rätt att sparka på den. Ge dig inte in i diskussion med torsken, han är bara ute efter att provocera och har helt fel i sina påståenden.
  • Supertorsk
    sharatec skrev 2013-06-09 20:59:25 följande:
    Hur har du fått för dig det?
    Det finns naturligtvis inget sätt för ägaren att kontrollera att katten inte skiter.

Den största fisken i en liten damm
  • Supertorsk
    viseversa skrev 2013-06-09 20:59:11 följande:
    Men du ÄR trög på riktigt så jag kommer inte ödsla mer tid på dig.
    Tack.

• uanpire
    Supertorsk skrev 2013-06-09 21:01:34 följande:
    Det finns naturligtvis inget sätt för ägaren att kontrollera att katten inte skiter.

som sagt, du kan inte kontrollera dig själv att du inte sprider sjukdomar. Börjar med att sparka dig själv tack.
  • Supertorsk
    uanpire skrev 2013-06-09 21:03:39 följande:
    som sagt, du kan inte kontrollera dig själv att du inte sprider sjukdomar. Börjar med att sparka dig själv tack.
    Jag har naturligtvis full koll att jag inte sprider dödliga hjärnparasiter. 

• KiaL
    Supertorsk skrev 2013-06-09 20:52:49 följande:
    Om djuret är en katt som som sitter och skiter på en allmän plats och kan sprider den dödliga hjärnparasiten toxoplasmos är det OK att jaga bort den med våld.

Du är ju för fan dum på riktigt!!!
    (Nu kommer jag säkert bli varnad men det skiter jag i..).

Hur ska jag förklara så du förstår? Katten SKET inte någonstans utan bara satt. Dessutom får du inte sparka eller göra illa en katt som bajsar heller. Gör du det så räknas det som djurplågeri..oavsett.

Däremot får man ta till nödvändigt våld om man blir attackerad av ett djur.. Och en katt som ligger under en buske räknas INTE som en attack...PUNKT!!!    

• Anonym (Shottarhaj)
    Supertorsk skrev 2013-06-09 20:51:01 följande:
    Man sparkar för att försvara sig mot djur som antastar, och som ägaren inte har kontroll på.

Kor är komplett omöjliga att sparka ihjäl.
  • sharatec
    Supertorsk skrev 2013-06-09 21:01:34 följande:

Katter måste inte göra ifrån sig på speciellt anvisad plats, vet du.
Svar på tråden Djurplågeri på katt