• Anonym (kattägare)

Djurplågeri på katt

Jag och min familj har 2 katter steliriserade. Den ena är 9 år går inte ut mer än att den går och lägger sig på en soffa vi har på balkongen vi bor på bottevåningen.
    vi bor i en hyresrätt vi har en katt på 2år som går ut lite grann.

Det finns andra grannar som har katter och andra katter som är på området dessa säger grannen inget om.

Vi har ett nät för sandådan för att katter inte ska kunna kissa eller bajsa i sandlådan det ligger träflis vid gungorna för att hålla borta katter. Sedan fastighetskötaren la på detta förra året så har inga katter varit i sandlådan eller vid gungorna.

Idag var hela familjen ute och våran 2 åriga katt satt i en buske som inte tillhör någon utan är gårdens den gjorde inget den satt bara där och nästan sov. Katthataren kommer hem ser våran katt i busken grannen går fram till busken och sparkar våran katt jag blir arg och skäller ut honom. våran katt försvann blev rädd nu vet jag inte hur den mår får se när den kommer hem igen. Grannen sparkade hårt på kroppen

Vi har polisanmält detta hur allvarligt ta man på det i lagens ögon att någon sparkar en katt

• Svar på tråden Djurplågeri på katt
  • Twinisar
    Supertorsk skrev 2013-06-09 20:04:08 följande:
    Jag har rätten att avlägsna en katt från en allmänt område, på grund av den smittsamma hjärnparasit den sprider.

Du får inte skada en katt...

Du får om den är på din tomt jaga iväg den.. Men aldrig skada..

Om du bara viste hur mycket parasiter vi människor bär på.. Ska du avlägsna oss oxå ? Börja isåfall med dig själv..

Du får ingen parasit om du inte sitter och äter bajset..
  • EnGladPingvin
    Supertorsk skrev 2013-06-09 20:14:24 följande:
    Kattens avföring sprider dödlig toxoplasmos, och måste avlägsnas permanent.

För det första är det väldigt ovanligt att man insjuknar allvarligt av toxoplasmos och för det andra kan du lätt undvika det genom att undvika att inte äta bajs du hittar i naturen när du är gravid eller har nedsatt immunförsvar. Det är en betydligt större risk att bli sjuk av t.ex. parmaskinka än kattavföring. Och återigen, det är inte upp till dig att avlägsna eventuella smittospridare. Du har inte rätt att ta lagen i egna händer och du kan inte skapa egna lagar som passar dig.
  • Twinisar
    Supertorsk skrev 2013-06-09 20:14:24 följande:
    Kattens avföring sprider dödlig toxoplasmos, och måste avlägsnas permanent.

Och allt annat som sprider den parasiten.. Så som tex rabattjord ?
  • Supertorsk
    EnGladPingvin skrev 2013-06-09 20:18:25 följande:

För det första är det väldigt ovanligt att man insjuknar allvarligt av toxoplasmos och för det andra kan du lätt undvika det genom att undvika att inte äta bajs du hittar i naturen när du är gravid eller har nedsatt immunförsvar. Det är en betydligt större risk att bli sjuk av t.ex. parmaskinka än kattavföring. Och återigen, det är inte upp till dig att avlägsna eventuella smittospridare. Du har inte rätt att ta lagen i egna händer och du kan inte skapa egna lagar som passar dig.
    Barn har inte den förmågan att undvika smitta. Smittan sprids enbart av kattavföring. Och jag har rätt att avlägsna smitto-spridande djur från min omgivning. 

Den största fisken i en liten damm
  • viseversa

Suck svara på mina frågor då! Men jag antar att det är lönlöst att diskutera med denna torsk. Han verkar ju inte fatta vad andra skriver i tråden utan tuggar på i sitt egna lilla spår.

• Supertorsk

Kan du förtydliga din fråga till mig?

• EnGladPingvin

Äh, supertorsk är bara ute efter att provocera. Jag lägger ner diskussionen. Det är fullt lagligt med utekatt, djurplågeri är däremot olagligt. Och nej, även om man är rädd för den minimala risken att smittas av en parasit har man inte rätt att ge sig på andras husdjur. Punkt slut.

• Twinisar

Behandling av toxoplasmos

Det finns läkemedel mot toxoplasmos. Ofta behandlas inte personer med normalt immunförsvar eftersom symtomen går över av sig själv. Efter ett tag utvecklas en så kallad immunitet. Det innebär att man inte blir sjuk igen om immunförsvaret är normalt.

Från vårdguiden..

• Supertorsk
    Twinisar skrev 2013-06-09 20:38:51 följande:
    Behandling av toxoplasmos
    Det finns läkemedel mot toxoplasmos. Ofta behandlas inte personer med normalt immunförsvar eftersom symtomen går över av sig själv. Efter ett tag utvecklas en så kallad immunitet. Det innebär att man inte blir sjuk igen om immunförsvaret är normalt.

Från vårdguiden..
    Du är dåligt informerad om toxoplasmos: "I somras rapporterade forskare i Danmark att sannolikheten för att en kvinna kommer att försöka ta sitt liv är 50 procent högre om hon är smittad med toxoplasma än om hon inte är det. Slutsatsen bygger på data från över 45 000 danska kvinnor. En mindre studie av både män och kvinnor i Lund tyder på att risken kan vara ännu större."

Lär här:

http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan

Den största fisken i en liten damm
  • KiaL

Åh herregud..denna Torsken kan inte va på riktigt... Eller så är han/hon en sån som njuter av att vara elak mot oskyldiga djur och försöker rättfärdiga sina handlingar genom usla ursäkter.

Katten varken bajsade eller attackerade. Den låg still i ett buskage. Hur kan det vara provocerande eller en "sanitär" olägenhet?

är man rädd för sjukdomar ska man nog låsa in sig hemma för det är många djur/insekter som sprider bakterier och sjukdomar.

Hoppas verkligen din kisse mår bra. Har precis förlorat en av mina kissar i en olycka och det gör så ont i hjärtat fortfarande.      

Svar på tråden Djurplågeri på katt