Fjonkis skrev 2013-06-09 23:34:59 följande:
Ja självklart du har rätt. Barn råkar ut för hemska saker också.
Men det är nog en stor skillnad, massvis utav katter blir överkörda varje dag, vissa dör direkt, andra får ligga där.
Barn blir ju behandlade skitdåligt varje dag också.
Men det en en djurägares förbannade skyldighet att se till att ens djur har det tryggt, en katt är inte trygg i ett "hyresrättsområde" som ts beskriver.
Många (inte ts) har inte ens vett att kastrera eller vaccinera sina djur. Kattungar dör hela tiden för de ligger och svälter/fryser ihjäl någonstans.
Ett barn har det fan så mycket tryggare ute än en katt. Ett barn kan springa in när den vill, den kan ropa på hjälp, den kan fråga om vägen, dom vet oftast att man inte ska gå med främligar och att man ska se sig för när man går över vägen.
Att du jämför en tamkatt med ett barn är bara knäppt.
För inte finns det väl ens en handfull som släpper ut sin två-tre åring ute på gården utan tillsyn dag och natt?
Jo jag låser in mina katter för jag älskar dom. Hemskt tycker vissa Men fortfarande bättre än att släppa ut dom utan att jag ser dom. Mina katter hade om de var vana förmodligen haft det hur härligt som helst att springa fritt där ute. Men tills dess att man skulle våga det så får man göra livet så bra man kan för dom här inne.
Ja fruktansvärt om katten inte skulle komma hem.
Min pappa bor ute på landet, och jag menar verkligen långt ut på landet, största vägen som inte ens är stor är 4 km från huset.
Hans ena katt 8år lever ju ett lyxliv, kastrerad, vaccinerad, går in och ut som han vill och bara ligger ute på trappen och jäser om dagarna.
Pappa har haft 2 andra katter, alla har vart kastrerade men försvunnit. Det finns massa rävar och skit där han bor, en och annan bil. Vi har aldrig vetat vad som hänt dom. Men man undrar och det är jävligt ledsamt.
Var också en katt som fick ungar i hans ladugård för några år sedan. En helt vild katthona, han fick aldrig tag på henne, det är också så jäkla tragiskt.
Varför skulle det vara så knäppt??? Många barn i åldern 5 och uppåt är ute själva och leker i parker, skogsdungar, cyklar mm utan att nån håller koll. Blir de påkörda så hoppas man självklart att personen stannar men det finns även rötägg där som inte gör det. (Så det är inte alltid ett barn har det tryggare.)
Som tur händer det inte ofta men som vanligt så kan det hända. Likaväl som en katt kan råka illa ut. Men de flesta gör inte det. Därför ska man inte av rädsla för dessa rötägg behöva låsa in barn eller djur. Jag har haft väldigt många katter och som tur är har jag fått ha dem kvar tills sjukdom eller ålder fått dem att ge upp.
Och vi har bott i lägenhet, radhusområde och nu villaområde. När det någon gång har klagats på dem så har vi gjort det vi kunnat för att fixa problemet utan att dfet har blivit några sura miner.