• Anonym (kattägare)

Djurplågeri på katt

Jag och min familj har 2 katter steliriserade. Den ena är 9 år går inte ut mer än att den går och lägger sig på en soffa vi har på balkongen vi bor på bottevåningen.
    vi bor i en hyresrätt vi har en katt på 2år som går ut lite grann.

Det finns andra grannar som har katter och andra katter som är på området dessa säger grannen inget om.

Vi har ett nät för sandådan för att katter inte ska kunna kissa eller bajsa i sandlådan det ligger träflis vid gungorna för att hålla borta katter. Sedan fastighetskötaren la på detta förra året så har inga katter varit i sandlådan eller vid gungorna.

Idag var hela familjen ute och våran 2 åriga katt satt i en buske som inte tillhör någon utan är gårdens den gjorde inget den satt bara där och nästan sov. Katthataren kommer hem ser våran katt i busken grannen går fram till busken och sparkar våran katt jag blir arg och skäller ut honom. våran katt försvann blev rädd nu vet jag inte hur den mår får se när den kommer hem igen. Grannen sparkade hårt på kroppen

Vi har polisanmält detta hur allvarligt ta man på det i lagens ögon att någon sparkar en katt

• Svar på tråden Djurplågeri på katt
  • KiaL
    Fjonkis skrev 2013-06-09 23:34:59 följande:
    Ja självklart du har rätt. Barn råkar ut för hemska saker också.
    Men det är nog en stor skillnad, massvis utav katter blir överkörda varje dag, vissa dör direkt, andra får ligga där. 
    Barn blir ju behandlade skitdåligt varje dag också.
    Men det en en djurägares förbannade skyldighet att se till att ens djur har det tryggt, en katt är inte trygg i ett "hyresrättsområde" som ts beskriver.
    Många (inte ts) har inte ens vett att kastrera eller vaccinera sina djur. Kattungar dör hela tiden för de ligger och svälter/fryser ihjäl någonstans.
    Ett barn har det fan så mycket tryggare ute än en katt. Ett barn kan springa in när den vill, den kan ropa på hjälp, den kan fråga om vägen, dom vet oftast att man inte ska gå med främligar och att man ska se sig för när man går över vägen. Att du jämför en tamkatt med ett barn är bara knäppt.
    För inte finns det väl ens en handfull som släpper ut sin två-tre åring ute på gården utan tillsyn dag och natt?

Jo jag låser in mina katter för jag älskar dom. Hemskt tycker vissa Men fortfarande bättre än att släppa ut dom utan att jag ser dom. Mina katter hade om de var vana förmodligen haft det hur härligt som helst att springa fritt där ute. Men tills dess att man skulle våga det så får man göra livet så bra man kan för dom här inne.

Ja fruktansvärt om katten inte skulle komma hem.
    Min pappa bor ute på landet, och jag menar verkligen långt ut på landet, största vägen som inte ens är stor är 4 km från huset.
    Hans ena katt 8år lever ju ett lyxliv, kastrerad, vaccinerad, går in och ut som han vill och bara ligger ute på trappen och jäser om dagarna.
    Pappa har haft 2 andra katter, alla har vart kastrerade men försvunnit. Det finns massa rävar och skit där han bor, en och annan bil. Vi har aldrig vetat vad som hänt dom. Men man undrar och det är jävligt ledsamt.

Var också en katt som fick ungar i hans ladugård för några år sedan. En helt vild katthona, han fick aldrig tag på henne, det är också så jäkla tragiskt. 

Varför skulle det vara så knäppt??? Många barn i åldern 5 och uppåt är ute själva och leker i parker, skogsdungar, cyklar mm utan att nån håller koll. Blir de påkörda så hoppas man självklart att personen stannar men det finns även rötägg där som inte gör det. (Så det är inte alltid ett barn har det tryggare.)

Som tur händer det inte ofta men som vanligt så kan det hända. Likaväl som en katt kan råka illa ut. Men de flesta gör inte det. Därför ska man inte av rädsla för dessa rötägg behöva låsa in barn eller djur. Jag har haft väldigt många katter och som tur är har jag fått ha dem kvar tills sjukdom eller ålder fått dem att ge upp.

Och vi har bott i lägenhet, radhusområde och nu villaområde. När det någon gång har klagats på dem så har vi gjort det vi kunnat för att fixa problemet utan att dfet har blivit några sura miner.    
  • Fjonkis
    KiaL skrev 2013-06-10 00:08:14 följande:

Varför skulle det vara så knäppt??? Många barn i åldern 5 och uppåt är ute själva och leker i parker, skogsdungar, cyklar mm utan att nån håller koll. Blir de påkörda så hoppas man självklart att personen stannar men det finns även rötägg där som inte gör det. (Så det är inte alltid ett barn har det tryggare.)

Som tur händer det inte ofta men som vanligt så kan det hända. Likaväl som en katt kan råka illa ut. Men de flesta gör inte det. Därför ska man inte av rädsla för dessa rötägg behöva låsa in barn eller djur. Jag har haft väldigt många katter och som tur är har jag fått ha dem kvar tills sjukdom eller ålder fått dem att ge upp.

Och vi har bott i lägenhet, radhusområde och nu villaområde. När det någon gång har klagats på dem så har vi gjort det vi kunnat för att fixa problemet utan att dfet har blivit några sura miner.    
    Nej det är inte säkert för någon att gå ute, vad som helst kan hända. Men jag släpper ju hellre ut min 8 åring att få leka ute utan tillsyn än att släppa ut min katt utan tillsyn. Sen om vi ska jämföra människor med katter så kanske jag måste säga att det är självklart värre att ett barn försvinner spårlöst än en katt. 
    Tycker det är en tur att du haft så många katter och alla har klarat sig undan alla faror :)
    Som sagt har min pappa som bor väldigt "kattvänligt" blivit av med två stycken, hur vet vi ju inte bara hoppas att de inte led/lider.
    Har man väl blivit av med dom och vet hur fruktansvärt jobbigt det är kanske man tycker annorlunda. 
    Tycker det är tråkigt också med katter som går och pissar i sandlådor, är på folks altaner och sånt.

Min mamma har en granne som har sin katt ränner lös i villaområdet. Den jagar fiskarna i hennes damm, mamma har fått sätta upp sån plinga på altandörren så hon hör om den kommer in och då får man hoppas att mamma får fatt på den innan hunden för han biter tyvärr om han får tag på den. Grannen vet om det, men skiter i det, helt idiotiskt.
    Tur dom flyttar nu. 
  • Anonym (muu)

Barn har föräldrarna också ansvar för. Ska en person som sparkar till grannens treåring stå utan ansvar då? Udda tänk måste jag säga och om jag såg något liknande skulle jag gripa individen utan betänkligheter, förmodligen råka bryta armen av densamme.

• Anonym (kattägare)

Jag märker att många tror att våran katt får springa ute vind för våg så är det inte. Som jag skrev innan så den får gå ut lite grann när jag och familjen är hemma aldrig när vi är borta från hemmet eller på natten.
    Bara för att hon får gå ut lite grann så är det inte okej att hon ska bli sparkad.

Vi bor i ett radhus med uteplats och skogen bredvid huset   

• Dr Mupp
    KiaL skrev 2013-06-09 23:07:24 följande:

Det där är ju ganska så ologiskt. För i så fall så skulle vi också låsa in våra barn som vi förhoppningsvis är ännu mer a rädda om. För det finns väldigt många idioter därute som mer än gärna skulle göra barn illa också.
    De kan också bli påkörda eller illa behandlade av andra barn. 

Bara för att man bryr sig om något så kan man inte låsa in det. Katter är utedjur och mår bra av att få springa ute, klättra i träd, jaga osv. 
    Fast hur många släpper ut sin tvååring utan tillsyn? En katt har ungeför lika mycket trafikvett som en tvååring.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Twinisar
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-10 08:12:32 följande:
    Jag märker att många tror att våran katt får springa ute vind för våg så är det inte. Som jag skrev innan så den får gå ut lite grann när jag och familjen är hemma aldrig när vi är borta från hemmet eller på natten.

Bara för att hon får gå ut lite grann så är det inte okej att hon ska bli sparkad.

Vi bor i ett radhus med uteplats och skogen bredvid huset   

Läste igår att kisse kommit hem.. Hoppas den mått bra under kvällen och natten !
  • Anonym (kattägare)
    Twinisar skrev 2013-06-10 08:30:07 följande:

Läste igår att kisse kommit hem.. Hoppas den mått bra under kvällen och natten !

Ja hon har kommit hem. Hon har sovit lite  mera än vanligt  Hon åt lite i går ska hålla koll idag på henne
  • EnGladPingvin

Har du försökt känna på henne? Kläm igenom henne försiktigt och se om hon reagerar på beröring som att det gör ont. Viktigt att hon äter, dricker och går på lådan. Om hon beter sig underligt är det bättre att ta det säkra för det osäkra och åka in med henne till veterinär. Katter har en förmåga att dölja att de mår dåligt väldigt väl.

• Anonym (kattägare)
    EnGladPingvin skrev 2013-06-10 08:57:53 följande:
    Har du försökt känna på henne? Kläm igenom henne försiktigt och se om hon reagerar på beröring som att det gör ont. Viktigt att hon äter, dricker och går på lådan. Om hon beter sig underligt är det bättre att ta det säkra för det osäkra och åka in med henne till veterinär. Katter har en förmåga att dölja att de mår dåligt väldigt väl.

hon har precis druckit ätit inte kissat än. jag har känt på henne hon verkar inte ha ont men jag ska endå kolla henne idag
  • Ypperlig

Fy fan vilka människor det finns. Hade jag sett detta skulle jag fått en sådan lust att sparka grannen själv, helt oprovocerat, så hårt jag kunde i magen. Din stackars katt har väl ingen aning om att han gjort något fel genom att ligga och njuta i naturen. Nä fy fan! Hen borde få smaka på sin egen medicin!

• EnGladPingvin
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-10 09:03:12 följande:

hon har precis druckit ätit inte kissat än. jag har känt på henne hon verkar inte ha ont men jag ska endå kolla henne idag

Låter lovande. Klia kissen under hakan från mig
  • molly50
    Fjonkis skrev 2013-06-09 23:34:59 följande:

Ja fruktansvärt om katten inte skulle komma hem.
    Min pappa bor ute på landet, och jag menar verkligen långt ut på landet, största vägen som inte ens är stor är 4 km från huset.
    Hans ena katt 8år lever ju ett lyxliv, kastrerad, vaccinerad, går in och ut som han vill och bara ligger ute på trappen och jäser om dagarna.
    Pappa har haft 2 andra katter, alla har vart kastrerade men försvunnit. Det finns massa rävar och skit där han bor, en och annan bil. Vi har aldrig vetat vad som hänt dom. Men man undrar och det är jävligt ledsamt.

Var också en katt som fick ungar i hans ladugård för några år sedan. En helt vild katthona, han fick aldrig tag på henne, det är också så jäkla tragiskt. 

Ja,verkligen!

Ja,saker kan ju hända även där,även om jag kan tycka att det är bättre för en utekatt uta på landet än inne i stan. 
    Och att aldrig få veta vad som hänt katten måste ju kännas hemskt.

Usch då. Ja,jag hade häst förut och i det stallet dök det upp 3 katter varav en tillhörde stallägaren. De andra två visste ingen vart de hörde hemma,men de stannade kvar där och vi fick köpa mat och ge dem.
    En av dem var en hona som senare blev dräktig och fock ungar. Sedan försvann hon och vi såg henne inte mer. Och vi funderade ju både länge och väl på vad som hade hänt katten.
    Och så skulle jag inte kunna ha det varje dag. ;-/     
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • liv

Vadå skydda sig? Katten låg ju under en buske och mannen sprang fram och sparkade den oprovocerat. Får jag sparka kopplade hundar som jag inte tycker om också eller?

Supertorsk skrev 2013-06-09 17:08:27 följande:
    Envar har rätt att skydda sig mot närkontakt med husdjur, som ägaren inte har omedelbar kontroll över.

• Anonym (kattägare)

Vi är fotfarande ledsna och arga över det våran granne gjorde mot våran katt. 
    Vi har märkt idag att hon haltar lite när hon går det är inte så mycket haltande men det märks lite grann när hon går. Sedan hade hon kräks i går hittade spyan idag men hon har ätit idag och druckit vatten och gått på lådan.

• Ypperlig
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-10 19:30:59 följande:
    Vi är fotfarande ledsna och arga över det våran granne gjorde mot våran katt.  Vi har märkt idag att hon haltar lite när hon går det är inte så mycket haltande men det märks lite grann när hon går. Sedan hade hon kräks i går hittade spyan idag men hon har ätit idag och druckit vatten och gått på lådan.

Ush, stackars liten. Skönt att höra att hon äter och går på toan iallafall. Men man vet ju inte om hon fått inre skador. :( har ni försäkring?
  • molly50
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-10 19:30:59 följande:
    Vi är fotfarande ledsna och arga över det våran granne gjorde mot våran katt. 
    Vi har märkt idag att hon haltar lite när hon går det är inte så mycket haltande men det märks lite grann när hon går. Sedan hade hon kräks i går hittade spyan idag men hon har ätit idag och druckit vatten och gått på lådan.

Usch då. ;-/ Men skönt att hon åter och dricker i alla fall.
    Har ni varit till veterinären eller ska ni gå dit? I så fall borde ni ge grannen veterinärräkningen sen. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (kattägare)

Ja vi har försökring vi har pratat med veterinär vi brukar åka till en mycket duktig han sa att vi skulle hålla koll om det blev värre. Det kan vara ömhet hon har om sparken kom på benet mm om det inte är bättre idag ska vi åka till den veterinären

• ELMK

Hoppas kissen blir bättre, om inte ge räkningen till grannen!

• Anonym (kattägare)
    ELMK skrev 2013-06-11 10:58:24 följande:
    Hoppas kissen blir bättre, om inte ge räkningen till grannen!

Det tänker jag göra om vi skulle behöva åka in.
    jag är så arg på allt man sparkar inte ett djur bara för man inte tycker om katter. Mina barn är tyvärr väldigt uppstressade och ledsna över detta hur tänker man när man sparkar ett husdjur framför barnens ögon.
Svar på tråden Djurplågeri på katt