• Sveamarie

Less på andra kvinnors sura miner över min figur

Vet inte vad jag vill med den här tråden förutom att avreagera mig lite....

Fick barn för sju månader sedan och har sedan efter strikt kosthållning å viss träning fått tillbaka min figur. Jag är medveten om att jag har en fin kropp, smal midja, platt mage å bröst som passar i bh-storlek C75 men allt detta har inte kommit gratis till mig utan jag har fått göra vissa avkall på livets goda i min vardag (läs fikabröd och skräpmat)

Problemet är att alltför många kvinnor som jag aldrig har yttrat ett ord till tittar granskande och sedan surt på mig när jag kommer gående. Några som själva har varit kraftiga har t.o.m. himlat med ögon för att sedan vrida bort blicken...Detta irriterar mig en hel del och deras bemötande gör mig ledsen. Jag anser att de och jag har gjort olika val med hur vi vill förhålla oss till kost och motion och de behöver således inte racka ner på mig då jag inte gör detta mot dem. De unnar ju sig sådant som jag på ett sätt kan vilja ha men jag är inte avundsjuk på dessa människor för det så varför måste de behandla mig illa?

Kan tilläggas att jag inte klär mig mer utmanande än andra och sällan pratar om min kropp med andra människor.  

Ni som gör så här mot andra kvinnor hur tänker ni själva kring detta? 

• Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur
  • Pleco

Ja, flytta hit, här är det bara trevligt folk. Eller så får du se dessa stackars, missunsamma kvinnor för vad dom är. Patetiska och tråkiga. Bry dig inte och låt inte deras avundsjuka göra dig ledsen.

• Förväntanstid
    Bjoer skrev 2013-06-11 13:19:07 följande:
    Det är väl den eviga bortförklaringen att de med bra figur har 'tur' som fått en bra kropp och kan äta vad som helst, när det egentligen ofta handlar om självdisciplin. Men det är väl mycket bekvämare för många att tro att de inte kan förändra sin situation så slipper de vara medvetna om, och ha dåligt samvete för, att det är deras val.

Jag har definitivt tur. Min man är försiktig med vad han äter medan jag äter som jag vill och har återgått till min sedvanliga undervikt jag hade före graviditeten.
  • Bjoer
    Förväntanstid skrev 2013-06-11 13:33:56 följande:

Jag har definitivt tur. Min man är försiktig med vad han äter medan jag äter som jag vill och har återgått till min sedvanliga undervikt jag hade före graviditeten.
    Visst, men i många fall är det inte så och i många fall går det att fixa sin kropp genom träning och lite disciplin i vad man äter. Att då vara sur på någon annan bara för att man själv inte orkar anstränga sig för att ändra sig tycker jag är lite småaktigt.

Dessutom kan ju "äter vad jag vill" vara rätt olika från person till person. Flört
  • annniel

Jag himlar med ögonen nu men det beror inte på din kropp utan på att du verkar vara så otroligt ego. Inte nog med att du måste starta en tråd om hur avis andra är på hur snygg din kropp är, du måste även beskriva den i minsta detalj, bröst och allt. Om folk himlar med ögonen beror det nog snarare på din personlighet gissar jag. 

Om folk som inte känner dig glor kan det lika gärna bero på dina skor, ditt smink, ditt hår, din jacka, barnvagn osv, varför måste det nödvändigtvis handla om din kropp? 

Om jag ser en snygg kvinna på stan (alltså hela paketet, inte bara kroppen) så kanske man reagerar och tänker "wow så skulle man sett ut", inte fasen ger man dem en ond blick, det har jag svårt att tro att någon skulle göra. Jag tror att det handlar om dig, du vill nog att det skall bero på din kropp (och med all rätt ifs, du har jobbat hårt), men inte bryr sig folk om din kropp så mycket som du tror.  

• Förväntanstid
    Bjoer skrev 2013-06-11 13:45:22 följande:
    Visst, men i många fall är det inte så och i många fall går det att fixa sin kropp genom träning och lite disciplin i vad man äter. Att då vara sur på någon annan bara för att man själv inte orkar anstränga sig för att ändra sig tycker jag är lite småaktigt. Dessutom kan ju "äter vad jag vill" vara rätt olika från person till person. 

Jo. Vad jag vill är i mitt fall ostbågar, choklad, glass och egna bakverk, utöver all vanlig mat, flera ggr i veckan.
  • Paradise

Du, att de ger dig en "surblick" beror bara på deras egna självkänsla är låg. Tyck hellre synd om de än att ta illa upp, för det är precis som det är. Människor som mår dåligt. 

• Furstinna

Jag känner igen det så väl. Speciellt om jag möter en flock mammor på stan eller dagis så får man onda ögat. Jag är smal och har en markerad midja med bröst modell större samt alltid sminkad, snyggt klädd och högklackat. Jag älskar att ta hand om mig själv och se snygg ut. Men detta uppskattas inte av vissa andra (kvinnor). Jag hälsar alltid vänligt och så får man ett ansträngt hej tillbaka och sen ska det tisslas och tasslas. Samma sak med min äldre syster som även hon är väldigt smal efter fyra barn.

Jag bryr mig inte men ibland undrar man ju vad fan det är för fel på folk. Som tur har man valet att undvika dessa märkliga människor.

• Furstinna

Jag brukar tänka att deras negativitet biter dem själva mer i röven än mig. Jag mår inte dåligt av deras beteende men som gör ju uppenbarligen.

• Furstinna

Men dom gör ju uppenbarligen det ska det stå

• EnGladPingvin
    annniel skrev 2013-06-11 14:34:37 följande:
    Jag himlar med ögonen nu men det beror inte på din kropp utan på att du verkar vara så otroligt ego. Inte nog med att du måste starta en tråd om hur avis andra är på hur snygg din kropp är, du måste även beskriva den i minsta detalj, bröst och allt. Om folk himlar med ögonen beror det nog snarare på din personlighet gissar jag. 

Om folk som inte känner dig glor kan det lika gärna bero på dina skor, ditt smink, ditt hår, din jacka, barnvagn osv, varför måste det nödvändigtvis handla om din kropp? 

Om jag ser en snygg kvinna på stan (alltså hela paketet, inte bara kroppen) så kanske man reagerar och tänker "wow så skulle man sett ut", inte fasen ger man dem en ond blick, det har jag svårt att tro att någon skulle göra. Jag tror att det handlar om dig, du vill nog att det skall bero på din kropp (och med all rätt ifs, du har jobbat hårt), men inte bryr sig folk om din kropp så mycket som du tror.  

Håller med! Kan inte säga det bättre.

Ts, hur vet du att det är pg av din fantastiska kropp de tittar på dig? Det är inte så att du vill att det ska vara så?
Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur