• Sveamarie

Less på andra kvinnors sura miner över min figur

Vet inte vad jag vill med den här tråden förutom att avreagera mig lite....

Fick barn för sju månader sedan och har sedan efter strikt kosthållning å viss träning fått tillbaka min figur. Jag är medveten om att jag har en fin kropp, smal midja, platt mage å bröst som passar i bh-storlek C75 men allt detta har inte kommit gratis till mig utan jag har fått göra vissa avkall på livets goda i min vardag (läs fikabröd och skräpmat)

Problemet är att alltför många kvinnor som jag aldrig har yttrat ett ord till tittar granskande och sedan surt på mig när jag kommer gående. Några som själva har varit kraftiga har t.o.m. himlat med ögon för att sedan vrida bort blicken...Detta irriterar mig en hel del och deras bemötande gör mig ledsen. Jag anser att de och jag har gjort olika val med hur vi vill förhålla oss till kost och motion och de behöver således inte racka ner på mig då jag inte gör detta mot dem. De unnar ju sig sådant som jag på ett sätt kan vilja ha men jag är inte avundsjuk på dessa människor för det så varför måste de behandla mig illa?

Kan tilläggas att jag inte klär mig mer utmanande än andra och sällan pratar om min kropp med andra människor.  

Ni som gör så här mot andra kvinnor hur tänker ni själva kring detta? 

• Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur
  • FruTrött
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-06-11 22:14:10 följande:
    Förstår inte vad som är speciellt med att tro folk tittar för att man är vacker, jag vet ju bäst själv vad jag är eller inte, om en kille eller en bisexuell tjej tittar så gillar dem alltid vad dem ser, får mycket respons i dem fallen. Om en 30 tös med taxöron och trött kropp tittar surt så vet jag ju att hon hade gjort vad som hellst för att få ha min kropp som är så pigg och smäcker. :) fast jag klandrar inte någon för att stirra. Utom om det sker en lång stund, då ler jag bara mot dem och dem ger upp.
    Herregud, jag måste verkligen kolla vem jag tittar argt på i fortsättningen! Jag blir sur för att småbrudarna är jobbiga och de tror att jag glor ilsket för att jag är trött på min 35-åriga mammakroppSkrattande
  • Sörjande för mänskligheten
    FruTrött skrev 2013-06-11 22:22:06 följande:
    Herregud, jag måste verkligen kolla vem jag tittar argt på i fortsättningen! Jag blir sur för att småbrudarna är jobbiga och de tror att jag glor ilsket för att jag är trött på min 35-åriga mammakropp

Nejdå :) man vet ju oftast ifall man gjort något otrevligt, exempel om jag råkar stöta till någon på affären eller gå före någon så ber jag alltid om ursäkt. Är ju en annan sak om man bara går förbi på avstånd eller på en stig och någon stirrar surt utan anledning.
  • Sörjande för mänskligheten

Fast spelar egentligen inte så stor roll om jag anar vad dem tänker eller inte, tittar någon surt utan anledning så tolkar jag det så, för att det är en boost för självförtroendet om inte annat! Kanske låter löjligt men brukar inte direkt gå runt å säga till andra vad jag tror dom tycker. Har man haft social fobi kan det också vara en lösning på det. Alltså, om man ser någon stirra så tänker man positivt istället för negativt. Annars är det ju bara jobbigt att gå utanför dörrn!

• 1978

TS, läste nu att det mest var de under 20 som blängde. Då tycker jag verkligen att du ska släppa det. Det är ungdomar som inte vuxit upp och lärt sig hyfs än. Inget att lägga energi på.

Mitt råd till dig är att sluta bry dig så mycket om vad andra tycker och tänker om dig. Om du är ung kanske det tröstar att man ofta blir bättre på det med åren.

• adaeze

Känner igen det där, tror väl inte så ofta folk kollar surt för jag är för snygg förutom i vissa specifika sammanhang, däreot så har jag märkt att när jag har högklackat och är ordentligt klädd (är annars bosatt i mjukisar) så kollar folk lite såär som du beskriver, som om man inte får ha klackar bara för att man har barn

• EnGladPingvin
    FruTrött skrev 2013-06-11 21:59:10 följande:
    Detta är verkligen fascinerande!! Nu är ni flera stycken i tråden som tycker att detta är ett vanligt beteende. Vilka är ni? Hur gamla? Storstad/småstad? Utbildningsgrad? arbetsplats?

Jag blir också fascinerad. Jag ska väl inte själv påstå att jag är ursnygg, men några av mina vänner är bland de vackraste i stan och jag kunde inte låta bli att fråga två av dem igår kväll när vi träffades. De fick ett mindre skrattanfall och undrade vad det var för uppblåsta egon som går runt och tror att andra är avundsjuka på ens kropp.
  • Sveamarie
    1978 skrev 2013-06-11 22:49:45 följande:
    TS, läste nu att det mest var de under 20 som blängde. Då tycker jag verkligen att du ska släppa det. Det är ungdomar som inte vuxit upp och lärt sig hyfs än. Inget att lägga energi på.

Mitt råd till dig är att sluta bry dig så mycket om vad andra tycker och tänker om dig. Om du är ung kanske det tröstar att man ofta blir bättre på det med åren.
    Tror du läste någon annans inlägg i debatten... Det är inte de under 20 som blänger surt utan kvinnor mellan 25-45 år (uppskattningsvis). Vanligast bland de kring 30-35

• Wench85

Jag fattar inte problemet. Kvinnor som du inte känner tittar bort när du går dit? Hur kan det va ett problem?

• tessum

Jag tror inte ett dugg på att så många "dömmer"  ts eller andra med snygga kroppar för att de ser bra ut.

Hur många som har fött barn ser inte helt perfekta ut 6 månader efteråt? På Ts låter det som hon är en av de få som gör det.

Alla mina väninnor  ser fantastiska ut efter graviditeten, Själv har jag kvar massor av extra kilon, fick fula bristningar, stora tuttar som inte sitter där de ska Drömmer  Ingen av oss ser ner/ är avundsjuka på varandra för utseendet.

Du verkar se ner på kvinnor som inte ser perfekta ut ts.

Förmodligen så gillar de inte din personlighet, eller stör sig på något annat än att du "ser bra ut"

Eller så är det så att du trots ditt vackra utseende är väldigt osäker och analyserar vad andra tycker om dig?

Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur