• Sveamarie

Less på andra kvinnors sura miner över min figur

Vet inte vad jag vill med den här tråden förutom att avreagera mig lite....

Fick barn för sju månader sedan och har sedan efter strikt kosthållning å viss träning fått tillbaka min figur. Jag är medveten om att jag har en fin kropp, smal midja, platt mage å bröst som passar i bh-storlek C75 men allt detta har inte kommit gratis till mig utan jag har fått göra vissa avkall på livets goda i min vardag (läs fikabröd och skräpmat)

Problemet är att alltför många kvinnor som jag aldrig har yttrat ett ord till tittar granskande och sedan surt på mig när jag kommer gående. Några som själva har varit kraftiga har t.o.m. himlat med ögon för att sedan vrida bort blicken...Detta irriterar mig en hel del och deras bemötande gör mig ledsen. Jag anser att de och jag har gjort olika val med hur vi vill förhålla oss till kost och motion och de behöver således inte racka ner på mig då jag inte gör detta mot dem. De unnar ju sig sådant som jag på ett sätt kan vilja ha men jag är inte avundsjuk på dessa människor för det så varför måste de behandla mig illa?

Kan tilläggas att jag inte klär mig mer utmanande än andra och sällan pratar om min kropp med andra människor.  

Ni som gör så här mot andra kvinnor hur tänker ni själva kring detta? 

• Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur
  • FruTrött

Detta är verkligen fascinerande!! Nu är ni flera stycken i tråden som tycker att detta är ett vanligt beteende. Vilka är ni? Hur gamla? Storstad/småstad? Utbildningsgrad? arbetsplats?

• FruTrött
    La Lola skrev 2013-06-11 21:57:48 följande:
    Ja det har säkert hänt att jag tänkt "men herregud människa, hur fan ser du ut?!".
    Dock slänger jag inte arga blickar o himlar med ögonen, jag är ju trots allt närmare 40 år.
    UnderbartSolig
  • La Lola
    FruTrött skrev 2013-06-11 21:59:10 följande:
    Detta är verkligen fascinerande!! Nu är ni flera stycken i tråden som tycker att detta är ett vanligt beteende. Vilka är ni? Hur gamla? Storstad/småstad? Utbildningsgrad? arbetsplats?
    Jag är också fascinerad! Tänkte nästan starta en tråd om just detta om varför man tror att folk kollar på en.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sörjande för mänskligheten
    FruTrött skrev 2013-06-11 21:53:57 följande:
    haha är det din första tanke om någon kollar surt? Om någon kollar på mig och ser lite glad ut så tänker jag att den personen tycker att jag är fin...men om någon kollar surt är det knappast för att man är snygg utan för att den personen är på dåligt humör. Om man inte är på en fritidsgård förstås

Haha ja! Alla vet väl hur avundsjuka flickor kan bete sig :) är ju alltid trevligare med glada leenden som man kan besvara än ett gärn surmulna bli kar. Men jag har hela min tonåring och resten av livet varit en ganska "utstickande" tjej/kvinna. Jag har ett vackert ungt ansikte och smal, liten kropp. Fast å fin stjärt. Finns ingen anledning till att kolla på mig och tänka "herregud vad ful" och ge arga blickar. Visst kan jag säkert ha fått många "men vad oanständigt klädd! Man ser ju nästan rumpan" t.ex. Men är inte så jättebrydd i sånt. Alla måste väl få klä sig som man vill. Brukar inte titta snett på folk även om jag tänker att jag själv aldrig skulle ta på mig en sådan utstyrsel. Sitter heller inte å tittar på andra månniskor och avgör ful eller inte. Visst kan jag slänga extra blickar på dem enligt mg vackra, men inte så pass att jag granskar dem och får dem att bli obekväma :) Om jag är ute på stan tänker jag mest på mitt eget utseende faktist. Kollar någon extra mycket kvinna eller man, då ler jag och tänker "dem tänker säkert att jag är snygg, tur jag tog demhär brallorna på mig!"
  • Jungblom

Självklart ligger en del av problemet hos dig. Något annat vore inte sant du letar efter andras blickar, jag personligen tittar sällan på andra på stan så mycket att jag vet om det gillar mitt utseende eller inte.

Jag lärde mig att inte se andra när jag bodde i Frankrike och en hel del killar/män skrek efter mig. Jag slutade möta blickar ect. när jag gick på stan. De gillade ju mitt utseende men det blev alldeles för mycket för mig som kom från den svenska kulturen.

Folk kan himla åt både det enda och det andra när du går på stan. Har man otur så tittar de snabbt på dig och tänker på något helt annat och du tar åt dig av det. Så mitt råd till dig TS är att helt enkelt inte lägga ner så mycket energi på dem. Det är nog väldigt få som faktiskt tänker elaka saker om dig egentligen.

• FruTrött
    La Lola skrev 2013-06-11 22:01:28 följande:
    Jag är också fascinerad! Tänkte nästan starta en tråd om just detta om varför man tror att folk kollar på en.
    Gör det!Glad
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-06-11 22:04:37 följande:

Haha ja! Alla vet väl hur avundsjuka flickor kan bete sig :) är ju alltid trevligare med glada leenden som man kan besvara än ett gärn surmulna bli kar. Men jag har hela min tonåring och resten av livet varit en ganska "utstickande" tjej/kvinna. Jag har ett vackert ungt ansikte och smal, liten kropp. Fast å fin stjärt. Finns ingen anledning till att kolla på mig och tänka "herregud vad ful" och ge arga blickar. Visst kan jag säkert ha fått många "men vad oanständigt klädd! Man ser ju nästan rumpan" t.ex. Men är inte så jättebrydd i sånt. Alla måste väl få klä sig som man vill. Brukar inte titta snett på folk även om jag tänker att jag själv aldrig skulle ta på mig en sådan utstyrsel. Sitter heller inte å tittar på andra månniskor och avgör ful eller inte. Visst kan jag slänga extra blickar på dem enligt mg vackra, men inte så pass att jag granskar dem och får dem att bli obekväma :) Om jag är ute på stan tänker jag mest på mitt eget utseende faktist. Kollar någon extra mycket kvinna eller man, då ler jag och tänker "dem tänker säkert att jag är snygg, tur jag tog demhär brallorna på mig!"
    Jamen det är precis det jag menar. Jag tror att de allra flesta (i vuxen ålder) har fullt upp med sig själva! Hur många orkar bry sig om huruvida andra är snygga eller fula?? Jag kan på min höjd ge det en snabb tanke "oj vad vacker hon är" men skulle knappast ge någon onda ögat för den sakens skullSkrattande Naturligtvis inte heller för att någon är ful. Däremot kan jag se arg ut och blänga om jag upplever att någon är otrevlig eller tränger sig före osv.

• Sveamarie
    SSH skrev 2013-06-11 21:52:12 följande:
    Jag kan säga att jag förstår dig fullt ut TS! Jag har sedan väldigt tidig ålder upplevt just det som du beskriver. Jag har inget annat råd att ge dig än att du får försöka ta deras blickar m.m som komplimanger..

Förstår att det är tröttsamt och inte lätt men finns inte så mycket mer att göra. Eventuellt så kan du någon dag då som du känner att du absolut inte orkar försöker att klä dig fult och dölj figuren. De dagarna kanske du får vara lite mer ifred - jag personligen orkar inte med detta vissa dagar och klär därför "ned" mig.

Använder inte heller utmanande kläder, men det handlat också om hur man är klädd. Snyggt, modeenligt, fint matchade färger, smickrande och framhävande kläder m.m.
    Tack!

Kollade just in din blogg å du är jättesnygg :) sådana där magrutor kan jag lova att jag inte är i närheten av. Bra jobbat där!

Kramar! 

Förstår inte vad som är speciellt med att tro folk tittar för att man är vacker, jag vet ju bäst själv vad jag är eller inte, om en kille eller en bisexuell tjej tittar så gillar dem alltid vad dem ser, får mycket respons i dem fallen. Om en 30 tös med taxöron och trött kropp tittar surt så vet jag ju att hon hade gjort vad som hellst för att få ha min kropp som är så pigg och smäcker. :) fast jag klandrar inte någon för att stirra. Utom om det sker en lång stund, då ler jag bara mot dem och dem ger upp.

• Sveamarie
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-06-11 22:14:10 följande:
    Förstår inte vad som är speciellt med att tro folk tittar för att man är vacker, jag vet ju bäst själv vad jag är eller inte, om en kille eller en bisexuell tjej tittar så gillar dem alltid vad dem ser, får mycket respons i dem fallen. Om en 30 tös med taxöron och trött kropp tittar surt så vet jag ju att hon hade gjort vad som hellst för att få ha min kropp som är så pigg och smäcker. :) fast jag klandrar inte någon för att stirra. Utom om det sker en lång stund, då ler jag bara mot dem och dem ger upp.
    FruTrött skrev 2013-06-11 22:13:54 följande:
    Gör det!
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-06-11 22:04:37 följande:
    Jamen det är precis det jag menar. Jag tror att de allra flesta (i vuxen ålder) har fullt upp med sig själva! Hur många orkar bry sig om huruvida andra är snygga eller fula?? Jag kan på min höjd ge det en snabb tanke "oj vad vacker hon är" men skulle knappast ge någon onda ögat för den sakens skull Naturligtvis inte heller för att någon är ful. Däremot kan jag se arg ut och blänga om jag upplever att någon är otrevlig eller tränger sig före osv.

Jag bor i ett samhälle, här spelar det ingen roll om folk är 30-40 eller äldre. Folk är ändå svartsjuka på andra. Känns som att hela mitt samhälle är rätt deprimerat faktist. Fast är ju oftast dem under 20 som ger dem mest uppenbara och synliga blickarna.
Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur