• Sveamarie

Less på andra kvinnors sura miner över min figur

Vet inte vad jag vill med den här tråden förutom att avreagera mig lite....

Fick barn för sju månader sedan och har sedan efter strikt kosthållning å viss träning fått tillbaka min figur. Jag är medveten om att jag har en fin kropp, smal midja, platt mage å bröst som passar i bh-storlek C75 men allt detta har inte kommit gratis till mig utan jag har fått göra vissa avkall på livets goda i min vardag (läs fikabröd och skräpmat)

Problemet är att alltför många kvinnor som jag aldrig har yttrat ett ord till tittar granskande och sedan surt på mig när jag kommer gående. Några som själva har varit kraftiga har t.o.m. himlat med ögon för att sedan vrida bort blicken...Detta irriterar mig en hel del och deras bemötande gör mig ledsen. Jag anser att de och jag har gjort olika val med hur vi vill förhålla oss till kost och motion och de behöver således inte racka ner på mig då jag inte gör detta mot dem. De unnar ju sig sådant som jag på ett sätt kan vilja ha men jag är inte avundsjuk på dessa människor för det så varför måste de behandla mig illa?

Kan tilläggas att jag inte klär mig mer utmanande än andra och sällan pratar om min kropp med andra människor.  

Ni som gör så här mot andra kvinnor hur tänker ni själva kring detta? 

• Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur
  • The past is now
    Skabetti skrev 2013-06-11 17:26:18 följande:
    Klart det finns bröstideal-storlsideal hallå... Om inte så skulle väl inte implantat vara så populärt?

Då har jag missat nått....kanske för att jag inte tittar på bröst kanske...
  • Sveamarie
    Skabetti skrev 2013-06-11 17:00:13 följande:
    Kan det vara så att folk upplever dig som lite högfärdig? Och vf dra upp bröstens strl? För att du anser dig vara nära idealet eller?? tyvärr så ger du en sådan beskrivning av dig själv att t om jag misstänker att du är lite högfärdig..
    Jag pratar om folk som inte känner mig utan enbart ser mig, hur kan någon dra slutsatsen att jag är högfärdig om jag kommer gående helt neutralt på stan med mina två små barn utan att titta snett på andra.

Brösten nämndes för att ge en ärlig bild av hur jag ser ut eftersom jag inte vill lägga ut någon bild av risken för att någon skall känna igen mig och börja titta snett på mig av sådana anledningar. Har mina barn att tänka på så jag tänker inte ta en sådan risk...

Den reaktion som många här visar och de anklagelser som strömmar emot mig får mig att börja förstå hur laddat detta ämne är för många, detta kanske kan förklara blickarna som vissa ger mig... 

Tråden har som väntat spårat ur, jag funderar skarpt på att lämna den efter detta inlägg... 
  • annniel
    Sveamarie skrev 2013-06-11 16:47:37 följande:
    Intressant att det väckte en sån stark reaktion hos dig att du var tvungen att utgå från att jag är ett stort ego :) Undrar varför? GladOm jag hade varit det hade jag lagt ut en bild istället. Nu valde jag istället att ge en mycket kort beskrivning.

Ja, jag sminkar mig alltid till vardags, dock inte för enbart dagislämning av det äldsta barnet. "Hela paketet" som du uttrycker det ser bra ut men det var inte intressant i den här tråden eftersom reaktionen hos vissa andra har kommit först under de senaste månaderna när min kropp återigen har återgått till det normala och det var så innan jag blev gravid också. Hade jag varit så ego som du tror hade jag förmodligen nämnt detta från början...

Skillnaden från att gå med magen som hängde kvar ett par månader efter graviditeten mot för nu är stor när det kommer till hur vissa bemöter en när de ser mig och därför anser jag mig ha goda skäl att anta att det beror på kroppen. Ansiktet är nämligen oförändrat och tydligen väckte jag inte några otrevliga reaktioner med enbart det, eller mitt smink, mitt hår, min s
    barnvagn eller vad du nu kan tänkas hitta på :)
    Hihi stark reaktion? Näe nu är det nog ditt ego igen som spökar, sorry men stark reaktion är att överdriva, så mycket bryr jag mig inte. Men att du tror att du framkallar det hos mig gör mig mer övertygad om att allt sitter i ditt huvud. Du har inte huvudrollen i alla andras filmer, bara i din egen. Sluta titta ifall folk tittar på dig så ska du se att du kommer må mycket bättre. 
  • Kookaburra

Tror också det sitter i ditt huvud, TS. 

Kan ta ett exempel - om jag har klippt mig, har på mig nya kläder eller liknande och går på stan så kan jag få för mig att alla stirrar på mig. Jag är otroligt självmedveten just då och därmed uppfattar jag omvärlden på ett annat sätt än om jag bara gick på stan i normala fall utan att tänka på hur jag såg ut. 

Mitt råd - släpp tankarna på ditt utseende och släng på dig ett leende! Och kom ihåg att folk oftast har annat att tänka på än hur just du ser ut

• Sveamarie
    La Lola skrev 2013-06-11 16:13:06 följande:
    Du kanske inte är så snygg som du tror?
    Bitter över något? Skulle du använda samma ton till någon som blev illa bemött för någonting annat än det yttre?

Jag vet att det finns många andra tjejer i min situation och varför ska vi behöva acceptera att vissa människor blänger på oss utan att vi har gjort dem något ont bara för att vi på det rent ytliga planet har någonting som andra också vill ha men kanske inte är beredd att anstränga sig för...

Jag skrev i trådstarten att jag sällan pratar om mitt yttre med andra vilket är sant, så högfärdig kan ni utesluta från listan över anklagelser... 

Skulle inte heller välja att ta upp detta irl eftersom det då kan uppfattas som skryt men tyckte att detta forum kunde vara bra då jag faktiskt kan bli ledsen av det . De som känner mig vet att jag har mycket annat i mitt liv som är viktigare för mig än att folk tittar surt men tråden handlade ju om detta och inte någonting annat... 
  • Ninja05

Vänta nu. De vänder sig bort o himlar med ögonen och du drar slutsatsen att det är för att du har en sån snygg kropp?

Det var isåfall ett konstigt antagande från din sida kan jag tycka..

Men kul att du är nöjd med din kropp. Att leva sunt är alltid smart! :)

• Sveamarie
    Ninja05 skrev 2013-06-11 20:34:41 följande:
    Vänta nu. De vänder sig bort o himlar med ögonen och du drar slutsatsen att det är för att du har en sån snygg kropp?

Det var isåfall ett konstigt antagande från din sida kan jag tycka..

Men kul att du är nöjd med din kropp. Att leva sunt är alltid smart! :)
    Synar mig först uppifrån och ner...

Läs mina övriga inlägg så kommer du att se varför jag drar slutsatsen...

Tack för de sista orden :) 
  • 1978

Jag tror att det här till viss del ligger hos dig, TS. Ta med en kompis och be den observera andras blickar. Om man känner sig annorlunda - i ditt fall ovanligt vacker - är det lätt att känna sig uttittad, trots att man egentligen inte är det.

Om det är precis som du säger tror jag att du måste lära dig att skaka av dig det. Jag hade lite konstiga kläder som ung och det hände att jag fick gliringar för det. Men jag lärde mig att tänka att det var de som hade problem och inte jag. Jag hade valt att se ut som jag gjorde väldigt medvetet, vilket du också har ju. Var stolt över ditt val för din egen skull och leta inte efter gillande i andras blickar. Om du slutar leta efter deras gillande kommer du inte heller se dem som ogillar.

• Sveamarie
    1978 skrev 2013-06-11 20:46:40 följande:
    Jag tror att det här till viss del ligger hos dig, TS. Ta med en kompis och be den observera andras blickar. Om man känner sig annorlunda - i ditt fall ovanligt vacker - är det lätt att känna sig uttittad, trots att man egentligen inte är det.

Om det är precis som du säger tror jag att du måste lära dig att skaka av dig det. Jag hade lite konstiga kläder som ung och det hände att jag fick gliringar för det. Men jag lärde mig att tänka att det var de som hade problem och inte jag. Jag hade valt att se ut som jag gjorde väldigt medvetet, vilket du också har ju. Var stolt över ditt val för din egen skull och leta inte efter gillande i andras blickar. Om du slutar leta efter deras gillande kommer du inte heller se dem som ogillar.
    Tack för ett konstruktivt inlägg! Ett av de få i den här tråden då det känns som att mest fokus har hamnat på fel sak.
Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur