• rickiräv

Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?

Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
  • Kookaburra
    chrissandra skrev 2013-06-18 17:57:47 följande:
    Men frågan man kan ställa sig är även: Vad är säkrast? En bakåtvänd stol i en liten bil eller en framåtvänd stol i en stor bil?

Jag själv har som sagt valt både stor bil och bakåtvänd stol men om jag med tvång skulle välja mellan alternativen
    1, Liten bil + bakåtvänd 3-åring eller
    2, Stor bil och framåtvänd 3-åring tror jag faktiskt med handen på hjärtat att jag hade valt stor bil + framåtvänd 3-åring.

Jag kan inte fatta hur föräldrar kan frakta sig själva och sina barn i små bilar... 
    Det är ju en helt annan fråga förstås. Jag skulle nog valt samma som du om jag var tvungen att välja. 
    Dr Mupp skrev 2013-06-18 18:24:58 följande:
    WV Polo 5 stjärnor i Euro NCAP
    Renault Clio  5 stjärnor Euro NCAP

Inga dödsfällor precis.  

Euro NCAP i all ära, men det jag hört av en vän som jobbar med krocksäkerhet är att många bilmärken optimerar mot Euro NCAPs tester. Volvo (säkert fler) optimerar mot riktiga krockar. Har som sagt ingen bättre källa än "vad polarn sa", men eftersom jag själv tidigare jobbat med kravsättning på Volvo så vet jag hur noga man testar och verifierar de saker som har påverkan på säkerheten.

Ja, jag kör en V70... Hade tidigare en Ford Focus, som ju hade samma chassi som V50. 
  • chrissandra
    Mumin80 skrev 2013-06-18 19:15:32 följande:

Alt 1 typ sverige, alt 2 typ usa. Trafikdödligheten i usa är 2-3 gånger högre än i Sverige. Så jag vill gärna se källa på att alt 2 skulle vara säkrare. I min värd flyger barnets huvud lika fort fram i en stor bil som liten, och det är det barnet bryter nacken av, även vid relativt låga hastigheter.
    I USA kör många stadsjeepar, SUV och dessa är väldigt stora att krocka med, i Sverige kör många V 70 och dessa är mindre farliga att kollidera med om man jämför de två.

Stadsjeepar är av ondo många gånger.

• Dr Mupp
    eMund skrev 2013-06-18 20:24:07 följande:

Finns alltid något som är större! Sedan är moderna skydd inte passiva utan reagerar själv på faror. Då är tex en lätt snabbromsad bil säkrare. Och störst risk är förarna. Kvinnor är tex klart under representerade i allvarliga olyckor.
    Det är inte bara storleken som har betydelse utan hur bilen är utformad och inte ens två till synes likadana bilar kommer att reagera likadant beroende på hur de är byggda invändigt. Ett ganska bra exemel är det här 

Samma bil, två olika versioner. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lillii

Jag har vänt min dotter på 104 cm och hon fyller 3 år nästa månad, jag har dåligt samvete varje dag, men hon har så lång rygg att hon vuxit ur stolen. Först hade hon en multi-tech - den satt hon bra till fram tills hon fyllde två, då köpte vi en hi-way som passde bilen och henne bättre, men den var hon rätt snabbt för lång för (alltså huvudet gick upp för långt över kanten) - köpte då på rekommendation på flera affärer en hi-way II - den som man kan höja nackstödet på - funkade fint till förra månaden, då hon blev för långt för den med och satt som en kratta...

Passar hon inte, och är för långt så är hon. Benen ihop vikta köper jag, men att hon ska sitta i en stol där hon är för lång och har huvudet för högt upp - no no. 

Man kan inte dra alla barn över en och samma kam - alla barn växer inte lika. En del har långa ben, andra har långa ryggrader. Alltså sitter olika barn som är lika långa olika i olika stolar. Min dotter på 104 är för lång för bakåtvänd stol, men hennes kusin på 106 är det inte, men han får sitta med benen dubbelvikta istället.... 

• min hemlighet

Vår son är fyra år, 110 cm lång och ca 20 kilo tung. Han åker baklänges och kommer få fortsätta göra det tills i höst då vinterkläderna ska på igen, då kommer det bli för trångt i nuvarande stol. Jag skulle ALDRIG chansa med att vända tidigare. Så länge man inte krockar är det ju lugnt, då sitter barnet lika säkert fram- som baklänges men vid olycka... Nej, det går inte att jämföra!

och att huvudet inte får sticka över kanten... det gäller väl bara babyskydden? Har för mig att när vi köpte sonens stol sa det att huvudet kunde sticka över kanten upp till öronens överkant, dvs nästan en decimeter. Inte för att vi har det problemet än men för er som "klagar på långa barn" kan det kanske vara värt att kolla upp om det stämmer Solig

• Kookaburra
    Lillii skrev 2013-06-19 08:47:34 följande:
    Jag har vänt min dotter på 104 cm och hon fyller 3 år nästa månad, jag har dåligt samvete varje dag, men hon har så lång rygg att hon vuxit ur stolen. Först hade hon en multi-tech - den satt hon bra till fram tills hon fyllde två, då köpte vi en hi-way som passde bilen och henne bättre, men den var hon rätt snabbt för lång för (alltså huvudet gick upp för långt över kanten) - köpte då på rekommendation på flera affärer en hi-way II - den som man kan höja nackstödet på - funkade fint till förra månaden, då hon blev för långt för den med och satt som en kratta...

Passar hon inte, och är för långt så är hon. Benen ihop vikta köper jag, men att hon ska sitta i en stol där hon är för lång och har huvudet för högt upp - no no. 

Man kan inte dra alla barn över en och samma kam - alla barn växer inte lika. En del har långa ben, andra har långa ryggrader. Alltså sitter olika barn som är lika långa olika i olika stolar. Min dotter på 104 är för lång för bakåtvänd stol, men hennes kusin på 106 är det inte, men han får sitta med benen dubbelvikta istället.... 
    Har ni provat en Two Way? Vi köpte den till dottern när hon växt ur Acta graco Cosmic Comfort. Dottern är idag 112 cm lång och har långt kvar innan Two Way är urvuxen. Även om din dotter har lång rygg och min dotter kort borde den funka ett bra tag till för er tycker jag.

Här finns bra tips på stolar med längre rygg: http://bloggen.fi/bilstolslotsen/lista-pa-sakra-bilbarnstolar/bilbarnstolarna-sorterade-efter-rygglangd/
  • Kookaburra
    min hemlighet skrev 2013-06-19 08:54:07 följande:
    Vår son är fyra år, 110 cm lång och ca 20 kilo tung. Han åker baklänges och kommer få fortsätta göra det tills i höst då vinterkläderna ska på igen, då kommer det bli för trångt i nuvarande stol. Jag skulle ALDRIG chansa med att vända tidigare. Så länge man inte krockar är det ju lugnt, då sitter barnet lika säkert fram- som baklänges men vid olycka... Nej, det går inte att jämföra!

och att huvudet inte får sticka över kanten... det gäller väl bara babyskydden? Har för mig att när vi köpte sonens stol sa det att huvudet kunde sticka över kanten upp till öronens överkant, dvs nästan en decimeter. Inte för att vi har det problemet än men för er som "klagar på långa barn" kan det kanske vara värt att kolla upp om det stämmer Solig
    När öronens topp når överkanten är stolen urvuxen. Men tror det är det folk menar när de säger att huvudet sticker upp för mycket.
  • rickiräv
    Dr Mupp skrev 2013-06-18 19:47:21 följande:
    En stor bil är inte alltid det samma som en säker bil.
    Men säkrare. För en själv.
  • rickiräv
    Kookaburra skrev 2013-06-18 20:40:45 följande:
    Det är ju en helt annan fråga förstås. Jag skulle nog valt samma som du om jag var tvungen att välja. 

Euro NCAP i all ära, men det jag hört av en vän som jobbar med krocksäkerhet är att många bilmärken optimerar mot Euro NCAPs tester. Volvo (säkert fler) optimerar mot riktiga krockar. Har som sagt ingen bättre källa än "vad polarn sa", men eftersom jag själv tidigare jobbat med kravsättning på Volvo så vet jag hur noga man testar och verifierar de saker som har påverkan på säkerheten.

Ja, jag kör en V70... Hade tidigare en Ford Focus, som ju hade samma chassi som V50. 
    V50 har samma framparti som tex C30/V40, alltså Volvos mindre bilar. 
  • rickiräv
    Lillii skrev 2013-06-19 08:47:34 följande:

Då sitter vi lite i samma sits (sorry för göteborgsskämtet). Att barn som inte är så gamla men samtidigt långa har  långa överkroppar jämfört med lite äldre barn. 

Jag har samma problem med att stolen blir för kort i ryggen. 
Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?