Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Jag har vänt min dotter på 104 cm och hon fyller 3 år nästa månad, jag har dåligt samvete varje dag, men hon har så lång rygg att hon vuxit ur stolen. Först hade hon en multi-tech - den satt hon bra till fram tills hon fyllde två, då köpte vi en hi-way som passde bilen och henne bättre, men den var hon rätt snabbt för lång för (alltså huvudet gick upp för långt över kanten) - köpte då på rekommendation på flera affärer en hi-way II - den som man kan höja nackstödet på - funkade fint till förra månaden, då hon blev för långt för den med och satt som en kratta...
Passar hon inte, och är för långt så är hon. Benen ihop vikta köper jag, men att hon ska sitta i en stol där hon är för lång och har huvudet för högt upp - no no.
Man kan inte dra alla barn över en och samma kam - alla barn växer inte lika. En del har långa ben, andra har långa ryggrader. Alltså sitter olika barn som är lika långa olika i olika stolar. Min dotter på 104 är för lång för bakåtvänd stol, men hennes kusin på 106 är det inte, men han får sitta med benen dubbelvikta istället....
Vår son är fyra år, 110 cm lång och ca 20 kilo tung. Han åker baklänges och kommer få fortsätta göra det tills i höst då vinterkläderna ska på igen, då kommer det bli för trångt i nuvarande stol. Jag skulle ALDRIG chansa med att vända tidigare. Så länge man inte krockar är det ju lugnt, då sitter barnet lika säkert fram- som baklänges men vid olycka... Nej, det går inte att jämföra!
och att huvudet inte får sticka över kanten... det gäller väl bara babyskydden? Har för mig att när vi köpte sonens stol sa det att huvudet kunde sticka över kanten upp till öronens överkant, dvs nästan en decimeter. Inte för att vi har det problemet än men för er som "klagar på långa barn" kan det kanske vara värt att kolla upp om det stämmer