• Cecilia 851

Min DP valp hatar regn!!!

Herregud,
    För 1 1/2 månad sedan hämtade vi hem vår lilla gullegris Junior, en liten dvärgpinscher.
    Nu är det så att den unge herrn inte är riktigt rumsren, men han är påväg! Men när det spöregnar ute är han väldigt svårmotiverad att ta sig utomhus, och inte tala om att göra sina behov utomhus.
    Han trycker sig mot husväggen som en ninja, och gnyr, gråter, ylar, piper, skakar, ja - ALLT på samma gång.
      Det fungerar inte att dra med honom ut och stå i regnet tills han gör något. Har även provat att hålla paraply över honom så jag blir dyngsur istället, men icke! Gråter

Jag undrar om någon annan upplevt samma sak? Vad har ni då gjort åt saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-27 12:07
    Folk verkar inte läsa att det inte hjälper att dra ut honom. Det är inte trevligt att bli bemött med en taskig attityd om hur dålig jag är för att jag inte drar min hund ut.

• Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!
  • Whitetrash86

Min hund hatar regnet, tvärnitar så fort jag öppnar porten. Men det är bara att "dra" ut henne.. behovet gör dom förr eller senare. 
    Det hjälper lite att ha regntäcke på.. kanske lite svårt att hitta en för såpass liten hund, du kanske får sy en själv eller hitta någon ska kan sy. 

• Therese2013

Inga tips tyvärr men du behöver inte tvinga ut honom, det blir bara värre då.
    Han kommer bli rumsren fast han inte vill gå ut när det regnar, förr eller senare!

Min hund är likadan och har alltid varit sån, är snart 5 år och totalvägrar att vara ute i regn och hatar att bada! Men tänk positivt, det är en så kort tid innan de blir rumsrena, sen kommer du vara glad över att du inte behöver gå ut när regnet öset ner :)

• Pixx

Känner igen det, våran Jack russel var med ninja som valp men skaffa ett täcke till henne o gav inte upp utan gick ut fast det spöregnade, många gånger man stod som man duschatmed kläderna på o var jättearg (fast man vet de inte hjälper förfem öre) Nu är hon 5 år, har nästan alltid täcke när de regnar men hon gör sina behov snabbt för sen vill hon in och springa sig torr :)

viktigaste är nog att visa att han måste göra vad han ska innan ni går in :) godis som belöning när han gjort sina behov?

• LillaJag06

Vår äldsta hund ( har 3 stycken) hon VÄGRAR gå ut när det regnar och har det regnat går hon runt pölarna :)
    Hon är snart 5 år och har varit sån sen hon var valp.
    Våra 2 andra är lättare att gå ut med. Dem yngsta bryr sig inte och den mellersta gör sitt och springer in.

Har tyvärr inga tips att ge :(
    Har du privat regnjacka?

• Cecilia 851
    Pixx skrev 2013-06-26 14:26:15 följande:
    Känner igen det, våran Jack russel var med ninja som valp men skaffa ett täcke till henne o gav inte upp utan gick ut fast det spöregnade, många gånger man stod som man duschatmed kläderna på o var jättearg (fast man vet de inte hjälper förfem öre) Nu är hon 5 år, har nästan alltid täcke när de regnar men hon gör sina behov snabbt för sen vill hon in och springa sig torr :)

viktigaste är nog att visa att han måste göra vad han ska innan ni går in :) godis som belöning när han gjort sina behov?

Blev det bättre med täcke? Har funderat på att skaffa ett men allt känns så hopplöst just nu, haha.
      Alltså när han gjort det han ska så berömmer jag jättemycket, klappar på honom, men brukar inte ge honom godis, känns som han kommer förvänta sig det varje gång då. Men då kanske han istället kissar. haha :-P

För att dra honom ut och stå där hjälper inte. Sambon stod ute i 35 minuter i morse när regnet öste ned, med inget resultat utan han tog in honom för han var tvungen att gå till jobbet.

Han har inget emot att bada eller att det är blött om tassarna, men så fort det kommer något uppifrån så trycker han sig mot husväggen. Obestämd  Han kanske är rädd?

Men det känns som att jag, som matte, gör något fel, hundar gillar att vara ute?! 
  • Cecilia 851
    LillaJag06 skrev 2013-06-26 14:32:08 följande:

Har tyvärr inga tips att ge :(
    Har du privat regnjacka?
    Ne det har vi inte gjort än :-/ Får väl surfa runt lite på webben och titta, tycker så synd om honom som inte vågar gå ut knappt!

Men skönt att det finns andra som har lite "problem" med att deras hundar ogillar regn!
  • Dexter dot com

Testa med täcke och bär valpen en bra bit hemifrån och låt honom gå hem, dom flesta hundar går frivilligt hemåt. Att dra ut en valp med tvång spär ju bara på olustigheten och att bara dumstå i regn ger ingen positiv upplevelse utan försök leka och få valpen på andra tankar än regnet.

• Cecilia 851
    Dexter dot com skrev 2013-06-26 15:18:45 följande:
    Testa med täcke och bär valpen en bra bit hemifrån och låt honom gå hem, dom flesta hundar går frivilligt hemåt. Att dra ut en valp med tvång spär ju bara på olustigheten och att bara dumstå i regn ger ingen positiv upplevelse utan försök leka och få valpen på andra tankar än regnet.
    åh, tack för tipset! då kanske han kissar på vägen hem
  • Pixx
    Cecilia 851 skrev 2013-06-26 14:37:29 följande:
    Blev det bättre med täcke? Har funderat på att skaffa ett men allt känns så hopplöst just nu, haha.   Alltså när han gjort det han ska så berömmer jag jättemycket, klappar på honom, men brukar inte ge honom godis, känns som han kommer förvänta sig det varje gång då. Men då kanske han istället kissar. haha :-P För att dra honom ut och stå där hjälper inte. Sambon stod ute i 35 minuter i morse när regnet öste ned, med inget resultat utan han tog in honom för han var tvungen att gå till jobbet.   Han har inget emot att bada eller att det är blött om tassarna, men så fort det kommer något uppifrån så trycker han sig mot husväggen.   Han kanske är rädd? Men det känns som att jag, som matte, gör något fel, hundar gillar att vara ute?! 

Vi försökte gå där som var träd som tog värsta regnet (de var dock en bit att gå) men då fick hon gå tillbaka hemåt o då hann hon göra vad hon skulle. Täcket fungera som sagt var perfekt, slipper en blöt hund på köpet ;) ger man godis så kan man vänja dem av med det senare, vi hade godis ett tag när hon lärde sig att behoven gör man ute och nu minns hon nog inte ens att "om man kissar får man godis"

ge inte upp. Valpen är bara envis nu, det är ni som är de som bestämmer, allt slit nu lönar sig sen tänk så o lycka till :)
Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!