• Cecilia 851

Min DP valp hatar regn!!!

Herregud,
    För 1 1/2 månad sedan hämtade vi hem vår lilla gullegris Junior, en liten dvärgpinscher.
    Nu är det så att den unge herrn inte är riktigt rumsren, men han är påväg! Men när det spöregnar ute är han väldigt svårmotiverad att ta sig utomhus, och inte tala om att göra sina behov utomhus.
    Han trycker sig mot husväggen som en ninja, och gnyr, gråter, ylar, piper, skakar, ja - ALLT på samma gång.
      Det fungerar inte att dra med honom ut och stå i regnet tills han gör något. Har även provat att hålla paraply över honom så jag blir dyngsur istället, men icke! Gråter

Jag undrar om någon annan upplevt samma sak? Vad har ni då gjort åt saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-27 12:07
    Folk verkar inte läsa att det inte hjälper att dra ut honom. Det är inte trevligt att bli bemött med en taskig attityd om hur dålig jag är för att jag inte drar min hund ut.

• Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!
  • MoaElis
    Therese2013 skrev 2013-06-26 14:23:43 följande:
    Inga tips tyvärr men du behöver inte tvinga ut honom, det blir bara värre då.
    Han kommer bli rumsren fast han inte vill gå ut när det regnar, förr eller senare!

Min hund är likadan och har alltid varit sån, är snart 5 år och totalvägrar att vara ute i regn och hatar att bada! Men tänk positivt, det är en så kort tid innan de blir rumsrena, sen kommer du vara glad över att du inte behöver gå ut när regnet öset ner :)
    Men hur tänker du nu? Ska hunden inte gå ut för att det regnar? Då lär ju huden göra sina behov inne. Kan dessutom regna i flera dagar.

Min hund gillar inte heller regn, men det är bara att ignorera det och stanna ute till hon gjort sina behov. Tillslut så kommer hunden att göra det, om det nu inte hjälper att gnälla och vägra gå. Om du går in då så lär sig hunden att han får gå in då och det är klart att hunden då fortsätter med den taktiken. Dom är inte dumma ;)
  • Therese2013
    MoaElis skrev 2013-06-26 20:32:35 följande:
    Men hur tänker du nu? Ska hunden inte gå ut för att det regnar? Då lär ju huden göra sina behov inne. Kan dessutom regna i flera dagar.

Min hund gillar inte heller regn, men det är bara att ignorera det och stanna ute till hon gjort sina behov. Tillslut så kommer hunden att göra det, om det nu inte hjälper att gnälla och vägra gå. Om du går in då så lär sig hunden att han får gå in då och det är klart att hunden då fortsätter med den taktiken. Dom är inte dumma ;)
    Jag menar att det är skönt att ha en hund som inte vill ut när det öser ner, vilket det inte brukar göra i flera dagar! Har aldrig tvingat ut min och han blev rumsren ändå, han kissade inne precis 10 gånger.. så snabbt gick det också.
    Men det är faktiskt så att vissa hundar inte gillar regn och då tycker jag inte det finns någon mening att tvinga dem.
  • Guldbarb
    Therese2013 skrev 2013-06-26 14:23:43 följande:
    Inga tips tyvärr men du behöver inte tvinga ut honom, det blir bara värre då.
    Han kommer bli rumsren fast han inte vill gå ut när det regnar, förr eller senare!

Min hund är likadan och har alltid varit sån, är snart 5 år och totalvägrar att vara ute i regn och hatar att bada! Men tänk positivt, det är en så kort tid innan de blir rumsrena, sen kommer du vara glad över att du inte behöver gå ut när regnet öset ner :)
    Hur menar du att den kommer bli rumsren om man låter den göra ifrån sig inne vid många tillfällen för att det regnar? 
  • Therese2013
    Guldbarb skrev 2013-06-27 10:30:11 följande:
    Hur menar du att den kommer bli rumsren om man låter den göra ifrån sig inne vid många tillfällen för att det regnar? 
    Som sagt, min kissade inne endast 10 gånger så han blev rumsren snabbt fast jag inte tvingade ut honom i regn.
  • Guldbarb
    Therese2013 skrev 2013-06-27 10:35:12 följande:
    Som sagt, min kissade inne endast 10 gånger så han blev rumsren snabbt fast jag inte tvingade ut honom i regn.
    Min gjorde ifrån sig en gång inne. Eftersom jag tvingade ut honom i regn, och det regnar ofta. Hur menar du att valpen ska kunna bli rumsren om den inte går ut på en (eller flera!) dagar för att det regnar? 
    Några jag känner lät gärna bli att ta ut sin hund när det var oväder, och lät honom gå på tidningar. Nu kan de inte lämna någon tidning på golvet utan att hunden sätter sig på den. Är det att bli helt rumsren? 
  • Therese2013
    Guldbarb skrev 2013-06-27 10:47:39 följande:
    Min gjorde ifrån sig en gång inne. Eftersom jag tvingade ut honom i regn, och det regnar ofta. Hur menar du att valpen ska kunna bli rumsren om den inte går ut på en (eller flera!) dagar för att det regnar? 
    Några jag känner lät gärna bli att ta ut sin hund när det var oväder, och lät honom gå på tidningar. Nu kan de inte lämna någon tidning på golvet utan att hunden sätter sig på den. Är det att bli helt rumsren? 
    Som TS sa så gällde det när det spöregnar ute och det gör det inte i flera dagar där jag bor iallafall, inte ens en hel dag faktiskt så det är klart att hunden inte ska vara inne hela dagen.

Det är väl klart att det inte är att vara rumsren, det skulle väl ingen säga? Jag skrev utifrån mig själv att det fungerade så för oss och här kissas det inte på tidningar som skulle ligga på golvet.
  • Smultronpajen88

Jag har själv en dvärgpinscher och han tycker sådär om regnet, men älskar att bada i sjöar mm.
    Jag tycker du fick ett bra tips, bär honom en bit hemifrån och låt honom gå därifrån.
    Små regntäcken finns att köpa.
    På hösten vid mycket regn har min dp en regnoverall!

Men ta inte på honom skor!!

• Cecilia 851
    MoaElis skrev 2013-06-26 20:32:35 följande:

Guldbarb skrev 2013-06-27 10:47:39 följande:
    Men kär MoaElis och Guldbarb,
        Hade jag kunnat tvinga ut honom när det regnar, så hade jag gjort det. Tro mig, jag har försökt.  Men han klistrar sig längs husväggen, sätter sig ned och skriker, ylar och gnyr. Jag har stått ute med honom, dragit honom över hela kvarteret i uppåt en timma och det enda som händer är att han kämpar för sitt live (seriöst) att ta sig in. Vid varje port vi går förbi så springer han och kraffsar på. Han har panik, så att tvinga ut honom, är inte effektivt, det kommer bara resultera i att han inte vill gå ut - alls.

Nu har han kommit en bit i sin rumsrenhetsträning och kissar bara inne enstaka gånger, när han verkligen inte kan hålla sig eller när han blir nervös i en ny miljö tex. Och när det regnar, så regnar det ju inte konstant spöregn 24/7. Det spöregnar ju bara hälften av tiden, annars duggar det och då är det "OK" att gå ut.. han piper och går längs husväggen men gör det han ska och kutar in.

Jag skrev i trådstart att det hjälper inte att dra ut honom, det gör saken värre. Kanske fungerade det för er, och era "tjock-pälsade" hundar. Men det fungerar inte för oss.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:28:23 följande:
        Hade jag kunnat tvinga ut honom när det regnar, så hade jag gjort det. Tro mig, jag har försökt.  Men han klistrar sig längs husväggen, sätter sig ned och skriker, ylar och gnyr. Jag har stått ute med honom, dragit honom över hela kvarteret i uppåt en timma och det enda som händer är att han kämpar för sitt live (seriöst) att ta sig in. Vid varje port vi går förbi så springer han och kraffsar på. Han har panik, så att tvinga ut honom, är inte effektivt, det kommer bara resultera i att han inte vill gå ut - alls.

Nu har han kommit en bit i sin rumsrenhetsträning och kissar bara inne enstaka gånger, när han verkligen inte kan hålla sig eller när han blir nervös i en ny miljö tex. Och när det regnar, så regnar det ju inte konstant spöregn 24/7. Det spöregnar ju bara hälften av tiden, annars duggar det och då är det "OK" att gå ut.. han piper och går längs husväggen men gör det han ska och kutar in.

Jag skrev i trådstart att det hjälper inte att dra ut honom, det gör saken värre. Kanske fungerade det för er, och era "tjock-pälsade" hundar. Men det fungerar inte för oss.
    Men det är ju ingen rottweiler du har. Du får vara lite envis. Tro mig, jag vet vad du pratar om-Jag har också en hund som hatar regn. (Min hund har inte tjock päls) Annars får du väl strunta i att gå ut med honom när det regnar, om det är det svaret du är ute efter. Då lär du dock aldrig få en rumsren hund.
  • Guldbarb
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:28:23 följande:

Fast då är det väl inget större problem då? De tidigare svaren har ju varit att tvinga ut hunden, på olika sätt. Här kan det ösregna en hel dag, och det var inget allternativ då att ha hunden inne hela dagen när han behövde gå ut. Och som det är med valpar är det inte ens säkert att man kan vänta några timmar på att regnet ska avta. Tjockpälsad? Har det någon betydelse vilken typ av päls min hund har? 
    Men om det inte är några problem för er del att vänta tills det börjar avta så är det väl bara att göra så? Min hund sprang också så fort som möjligt för att komma in om det regnade (och hans fall inte bara för spöregn, utan regn överhuvudtaget). 
Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!