MoaElis skrev 2013-06-26 20:32:35 följande:
Men hur tänker du nu? Ska hunden inte gå ut för att det regnar? Då lär ju huden göra sina behov inne. Kan dessutom regna i flera dagar.
Min hund gillar inte heller regn, men det är bara att ignorera det och stanna ute till hon gjort sina behov. Tillslut så kommer hunden att göra det, om det nu inte hjälper att gnälla och vägra gå. Om du går in då så lär sig hunden att han får gå in då och det är klart att hunden då fortsätter med den taktiken. Dom är inte dumma ;)
Guldbarb skrev 2013-06-27 10:47:39 följande:
Min gjorde ifrån sig en gång inne. Eftersom jag tvingade ut honom i regn, och det regnar ofta. Hur menar du att valpen ska kunna bli rumsren om den inte går ut på en (eller flera!) dagar för att det regnar?
Några jag känner lät gärna bli att ta ut sin hund när det var oväder, och lät honom gå på tidningar. Nu kan de inte lämna någon tidning på golvet utan att hunden sätter sig på den. Är det att bli helt rumsren?
Men kär
MoaElis och Guldbarb,
Hade jag kunnat tvinga ut honom när det regnar, så hade jag gjort det. Tro mig, jag har försökt. Men han klistrar sig längs husväggen, sätter sig ned och skriker, ylar och gnyr. Jag har stått ute med honom, dragit honom över hela kvarteret i uppåt en timma och det enda som händer är att han kämpar för sitt live (seriöst) att ta sig in. Vid varje port vi går förbi så springer han och kraffsar på. Han har panik, så att tvinga ut honom, är inte effektivt, det kommer bara resultera i att han inte vill gå ut - alls.
Nu har han kommit en bit i sin rumsrenhetsträning och kissar bara inne enstaka gånger, när han verkligen inte kan hålla sig eller när han blir nervös i en ny miljö tex. Och när det regnar, så regnar det ju inte konstant spöregn 24/7. Det spöregnar ju bara hälften av tiden, annars duggar det och då är det "OK" att gå ut.. han piper och går längs husväggen men gör det han ska och kutar in.
Jag skrev i trådstart att det hjälper inte att dra ut honom, det gör saken värre. Kanske fungerade det för er, och era "tjock-pälsade" hundar. Men det fungerar inte för oss.