• Cecilia 851

Min DP valp hatar regn!!!

Herregud,
    För 1 1/2 månad sedan hämtade vi hem vår lilla gullegris Junior, en liten dvärgpinscher.
    Nu är det så att den unge herrn inte är riktigt rumsren, men han är påväg! Men när det spöregnar ute är han väldigt svårmotiverad att ta sig utomhus, och inte tala om att göra sina behov utomhus.
    Han trycker sig mot husväggen som en ninja, och gnyr, gråter, ylar, piper, skakar, ja - ALLT på samma gång.
      Det fungerar inte att dra med honom ut och stå i regnet tills han gör något. Har även provat att hålla paraply över honom så jag blir dyngsur istället, men icke! Gråter

Jag undrar om någon annan upplevt samma sak? Vad har ni då gjort åt saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-27 12:07
    Folk verkar inte läsa att det inte hjälper att dra ut honom. Det är inte trevligt att bli bemött med en taskig attityd om hur dålig jag är för att jag inte drar min hund ut.

• Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!
  • tosan

Har en tik 14 år nu. Hon avskyr regn, fast hon har tjock päls. 
    Jag bär helt enkelt ut henne, en bra bit på gräset. Sedan kan hon aldrig låta bli att kissa på vägen hem! Funkar alltid. Täcke är super, men det ska vara ett han är bekväm i =) 

• Cecilia 851
    Guldbarb skrev 2013-06-27 11:33:38 följande:
    Fast då är det väl inget större problem då? De tidigare svaren har ju varit att tvinga ut hunden, på olika sätt. Här kan det ösregna en hel dag, och det var inget allternativ då att ha hunden inne hela dagen när han behövde gå ut. Och som det är med valpar är det inte ens säkert att man kan vänta några timmar på att regnet ska avta. Tjockpälsad? Har det någon betydelse vilken typ av päls min hund har? 
    Men om det inte är några problem för er del att vänta tills det börjar avta så är det väl bara att göra så? Min hund sprang också så fort som möjligt för att komma in om det regnade (och hans fall inte bara för spöregn, utan regn överhuvudtaget). 
    Jo, det är fortfarande ett problem, det är därför jag frågade om råd här.,
    och som jag innan skrev i tråstart,
    Cecilia 851 skrev 2013-06-26 14:15:11 följande:
      Det fungerar inte att dra med honom ut och stå i regnet tills han gör något.

Jag undrar om någon annan upplevt samma sak? Vad har ni då gjort åt saken?
    det hjälper inte att släpa ut honom  och jag undrar om det är någon som upplever samma sak med deras valp, att släpa ut inte hjälper.

Och KLART det kan ösregna en hel dag, eller varför inte två veckor i sträck?! Men det har det inte gjort än, -> DÄRAV undrar jag att det är någon som har (som jag sagt fem ggr tidigare) Upplevt samma sak med deras hund, att det inte hjälper att släpa ut i ösregn.

Skulle det ösregna här en hel dag, klart han skulle kissa inne, klart jag skulle bära ut honom när han gör det, men det är också  klart att han skulle sitta upptryckt mot väggen.
      Och SJÄLVKLART så spelar det roll vilken päls de har och pälskvalitén, det avgör hur väl det släpper igenom vatten till huden.  

Herregud, att folk skall vara så otrevliga? Måste Ni starta en jäkla disskution? Snart säger ni väl att jag inte är lämpad för att ha hund, just för att jag inte tvingar ut honom.

• Guldbarb
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:47:17 följande:
    det hjälper inte att släpa ut honom  och jag undrar om det är någon som upplever samma sak med deras valp, att släpa ut inte hjälper.

Och KLART det kan ösregna en hel dag, eller varför inte två veckor i sträck?! Men det har det inte gjort än, -> DÄRAV undrar jag att det är någon som har (som jag sagt fem ggr tidigare) Upplevt samma sak med deras hund, att det inte hjälper att släpa ut i ösregn.

Skulle det ösregna här en hel dag, klart han skulle kissa inne, klart jag skulle bära ut honom när han gör det, men det är också  klart att han skulle sitta upptryckt mot väggen.
      Och SJÄLVKLART så spelar det roll vilken päls de har och pälskvalitén, det avgör hur väl det släpper igenom vatten till huden.  

Herregud, att folk skall vara så otrevliga? Måste Ni starta en jäkla disskution? Snart säger ni väl att jag inte är lämpad för att ha hund, just för att jag inte tvingar ut honom.

Jag ser faktiskt inte varför du tar så illa upp? Jag frågade en annan gällande detta med att inte ta ut hunden, om det spöregnar längre tid, hur hunden kan bli rumsren då. Varför tar du illa upp för det?
    Du har fått flera bra förslag med att bära iväg, skaffa regntäcke m.m. Varför skulle jag skriva samma förslag igen när du redan fått dom?
    Nej, min hund har inte tjockpäls, ja hans päls växer och kan bli tjock men det är även en ras vars päls man man klipper väldigt mycket.
    Min hund gillar fortfarande inte regn, men skillnaden är att han inte längre är valp och jag kan vänta ett tag innan jag tar ut honom (se om det avtar eller inte), det blev bättre efter att min hund fick ett regntäckte/regnoveroll, han gillar inte kläder men när man väl kommer ut bryr han sig inte om det.  Däremot köpte jag inget regntäcke till honom när han var liten eftersom han skulle växa ur den så fort, och JAG hade inget annat val än att tvinga ut honom eftersom han inte gillade regn, oavsett mängd.

• Cecilia 851
    Guldbarb skrev 2013-06-27 11:56:18 följande:
    Jag ser faktiskt inte varför du tar så illa upp? Jag frågade en annan gällande detta med att inte ta ut hunden, om det spöregnar längre tid, hur hunden kan bli rumsren då. Varför tar du illa upp för det?
    Du har fått flera bra förslag med att bära iväg, skaffa regntäcke m.m. Varför skulle jag skriva samma förslag igen när du redan fått dom?
    Nej, min hund har inte tjockpäls, ja hans päls växer och kan bli tjock men det är även en ras vars päls man man klipper väldigt mycket.
    Min hund gillar fortfarande inte regn, men skillnaden är att han inte längre är valp och jag kan vänta ett tag innan jag tar ut honom (se om det avtar eller inte), det blev bättre efter att min hund fick ett regntäckte/regnoveroll, han gillar inte kläder men när man väl kommer ut bryr han sig inte om det.  Däremot köpte jag inget regntäcke till honom när han var liten eftersom han skulle växa ur den så fort, och JAG hade inget annat val än att tvinga ut honom eftersom han inte gillade regn, oavsett mängd.

Ne, but that's great for you! Fantastiskt!  Awesome, helt underbart för dig!
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:47:17 följande:

Den enda som är otrevlig här är väl du? Folk svarar ju inte för att jävlas, utan för att försöka hjälpa.

Om du istället lyssnar på vad som skrivs så kanske det blir lättare? Som sagt, min hund hatar regn och jag får dra ut henne. Men hon lärde sig att det inte hjälper att dra och gnälla, eftersom att jag inte gav med mig innan hon gjort sina behov. Hundar är inte dumma, utan din hund kommer också förstå det tillslut. 
  • Guldbarb
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:59:26 följande:
    Ne, but that's great for you! Fantastiskt!  Awesome, helt underbart för dig!
    Vadå för något? Tragiskt att man försöker hjälpa någon och blir bemött med en sådan attityd. 
  • Cecilia 851
    MoaElis skrev 2013-06-27 12:01:02 följande:
    Den enda som är otrevlig här är väl du? Folk svarar ju inte för att jävlas, utan för att försöka hjälpa.

Om du istället lyssnar på vad som skrivs så kanske det blir lättare? Som sagt, min hund hatar regn och jag får dra ut henne. Men hon lärde sig att det inte hjälper att dra och gnälla, eftersom att jag inte gav med mig innan hon gjort sina behov. Hundar är inte dumma, utan din hund kommer också förstå det tillslut. 
    Men då kan du ju komma och dra ut min hund för han "kommer ju att lära sig".   Min hund skulle döda sig själv om han kunde för att slippa gå ut i regnet, så illa är det.

• MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 12:05:54 följande:
    Men då kan du ju komma och dra ut min hund för han "kommer ju att lära sig".   Min hund skulle döda sig själv om han kunde för att slippa gå ut i regnet, så illa är det.

Ja, visst kan det verka så? Men dom lär sig, det kan jag lova. Det är bara att ignorera och gå, och stå kvar tills hunden gjort sina behov.
  • Cecilia 851
    MoaElis skrev 2013-06-27 12:08:03 följande:
    Ja, visst kan det verka så? Men dom lär sig, det kan jag lova. Det är bara att ignorera och gå, och stå kvar tills hunden gjort sina behov.
    Gå, gå, gå? Du menar strypa honom med selen och släpa honom platt längs marken med benen eftersläpandes?  Ja visst skulle jag det om det fungerade och folk inte skulle ringa den lokala jour djurskyddsföreningen.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 12:11:42 följande:
    Gå, gå, gå? Du menar strypa honom med selen och släpa honom platt längs marken med benen eftersläpandes?  Ja visst skulle jag det om det fungerade och folk inte skulle ringa den lokala jour djurskyddsföreningen.
    Ja, precis. Eller så bär du honom, det gjorde jag med min vovve när hon var liten. Då gjorde hon sina behov och snabbt för att sedan springa till dörren.
Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!