• Cecilia 851

Min DP valp hatar regn!!!

Herregud,
    För 1 1/2 månad sedan hämtade vi hem vår lilla gullegris Junior, en liten dvärgpinscher.
    Nu är det så att den unge herrn inte är riktigt rumsren, men han är påväg! Men när det spöregnar ute är han väldigt svårmotiverad att ta sig utomhus, och inte tala om att göra sina behov utomhus.
    Han trycker sig mot husväggen som en ninja, och gnyr, gråter, ylar, piper, skakar, ja - ALLT på samma gång.
      Det fungerar inte att dra med honom ut och stå i regnet tills han gör något. Har även provat att hålla paraply över honom så jag blir dyngsur istället, men icke! Gråter

Jag undrar om någon annan upplevt samma sak? Vad har ni då gjort åt saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-27 12:07
    Folk verkar inte läsa att det inte hjälper att dra ut honom. Det är inte trevligt att bli bemött med en taskig attityd om hur dålig jag är för att jag inte drar min hund ut.

• Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!
  • Annamaria44

Det där känner jag igen från min staff. Hon hatar regn och har alltid gjort det. Det enda är helt enkelt att tvinga ut hunden. Det räcker med en kort rastning. Vad ska man annars göra? Vissa dagar regnar det ju från morgon till kväll och jycken måste ut.

• Cecilia 851
    MoaElis skrev 2013-06-27 12:13:43 följande:
    Ja, precis. Eller så bär du honom, det gjorde jag med min vovve när hon var liten. Då gjorde hon sina behov och snabbt för att sedan springa till dörren.
    Ja, bär honom, strålande! Hur ska han göra sina behov i min famn? Eller du menar väl sätta ned honom? Jaahaaa, men då "flyger" han hem.    ("flyger" = dra så mycket i selen och kopplet att han praktiskt taget svävar hem för jag håller emot)  Senast igår kväll, kl. 22 så gick vi 2km in i stadsskogen ("för då hittar han inte hem" tänkte vi), släppte ned honom,  sedan flög/drog han hela vägen hem.
    Ibland stannar jag, håller emot. Ingen skillnad. Så kan vi hålla på i över en timma.  Så han höll sig från 20.00 igår till kl. 11.20 idag.

"Han lär sig kissa ute i regnet"

pfffft!

Men idag regnade det inte i all afall.

• MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 12:26:23 följande:
    Ja, bär honom, strålande! Hur ska han göra sina behov i min famn? Eller du menar väl sätta ned honom? Jaahaaa, men då "flyger" han hem.    ("flyger" = dra så mycket i selen och kopplet att han praktiskt taget svävar hem för jag håller emot)  Senast igår kväll, kl. 22 så gick vi 2km in i stadsskogen ("för då hittar han inte hem" tänkte vi), släppte ned honom,  sedan flög/drog han hela vägen hem.
    Ibland stannar jag, håller emot. Ingen skillnad. Så kan vi hålla på i över en timma.  Så han höll sig från 20.00 igår till kl. 11.20 idag.

"Han lär sig kissa ute i regnet"

pfffft!

Men idag regnade det inte i all afall.

Jamen, då får ni väl låta honom kissa inne när det regnar. Finns inte så jätte många val här, antingen så är man envis eller så ger man upp och låter hunden göra som den vill.
  • Cecilia 851
    MoaElis skrev 2013-06-27 12:56:53 följande:
    Jamen, då får ni väl låta honom kissa inne när det regnar. Finns inte så jätte många val här, antingen så är man envis eller så ger man upp och låter hunden göra som den vill.
    Du är ju bara för trög, vad är det som är så svårt att förstå för dig?
    sluta svara i denna tråd då, eftersom det är sååå jobbigt för dig eftersom du säger att jag är dum i huvudet, idiot.

tack alla som gav mig tips utan att tjaffs och ifrågasättande av mitt hundägarskap!{#emotions_dlg.flower}
    Har köpt ett täcke nu!
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 13:10:20 följande:
    Du är ju bara för trög, vad är det som är så svårt att förstå för dig?
    sluta svara i denna tråd då, eftersom det är sååå jobbigt för dig eftersom du säger att jag är dum i huvudet, idiot.

tack alla som gav mig tips utan att tjaffs och ifrågasättande av mitt hundägarskap!{#emotions_dlg.flower}
    Har köpt ett täcke nu!
    Hur mår du egentligen? Du tar allt så himla personligt. Jag ber om ursäkt om du uppfattar mina svar som otrevliga på något sätt, försöker bara hjälpa till. Som sagt, så har jag själv en hund som har vägrat gå ut i regn. Det gäller att inte ge upp och ge med sig/gå in innan hunden gjort sina behov.

Ställer man en fråga på ett forum får man nästan räkna med svar.
  • Cecilia 851
    MoaElis skrev 2013-06-27 13:13:17 följande:
    Hur mår du egentligen? Du tar allt så himla personligt. Jag ber om ursäkt om du uppfattar mina svar som otrevliga på något sätt, försöker bara hjälpa till. Som sagt, så har jag själv en hund som har vägrat gå ut i regn. Det gäller att inte ge upp och ge med sig/gå in innan hunden gjort sina behov.

Ställer man en fråga på ett forum får man nästan räkna med svar.
    Jag mår utmärkt, förutom en liten huvudvärk pga dagens förtryckta väder, men annars fint! tack som frågar! Ja, dina svar har varit väldigt otrevliga...  

Men när jag sagt ca tio gånger att det inte hjälper att jag drar honom ut. Jag kan så där hela jävla dagen i regnet utan resultat. Tror du ärligt talat att jag är dum nog och inte har provat det? Mina tidigare hundar har det fungerat på, men inte på denna.   Sedan behöver du inte vara sjukt otrevlig när jag säger att det inte fungerar och söker en alternativ lösning DÄRAV att jag startade denna tråd. För att få tips om någon upplevt samma sak som mig, någon som stått ute i spöregn utan resultat.

Att tjata om att tvinga ut honom ska vara det enda sättet, bara för att det fungerade för dig, betyder det inte att det är det enda sättet att få bukt på problemet.  Utan du svarar spydigt med "ah men låt honom kissa inne då!" Det var inte problemet, han kissar inte inne och har aldrig gjort det när det regnat ute! Problemet är att få honom att göra sina behov/trivas utomhus när det regnar, annars håller han sig, men jag tycker det inte verkar rätt att han ska hålla sig utan jag vill att han ska göra det ute då det inte är normalt för en 4 månaders valp att hålla sig 6+ timmar bara för att det regnar.

Och åter igen, det fungerar inte för OSS att stå ute i regnet.
    DÄRFÖR startade jag denna tråd, och jag vill inte höra mer tjat om att det "bara är att stå där". Om du är ett sådant mirakel, så kan du komma hit och stå ute med min hund hela dagen i regnet, jag kan till och med betala för det!

• MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 14:12:39 följande:
    Jag mår utmärkt, förutom en liten huvudvärk pga dagens förtryckta väder, men annars fint! tack som frågar! Ja, dina svar har varit väldigt otrevliga...  

Men när jag sagt ca tio gånger att det inte hjälper att jag drar honom ut. Jag kan så där hela jävla dagen i regnet utan resultat. Tror du ärligt talat att jag är dum nog och inte har provat det? Mina tidigare hundar har det fungerat på, men inte på denna.   Sedan behöver du inte vara sjukt otrevlig när jag säger att det inte fungerar och söker en alternativ lösning DÄRAV att jag startade denna tråd. För att få tips om någon upplevt samma sak som mig, någon som stått ute i spöregn utan resultat.

Att tjata om att tvinga ut honom ska vara det enda sättet, bara för att det fungerade för dig, betyder det inte att det är det enda sättet att få bukt på problemet.  Utan du svarar spydigt med "ah men låt honom kissa inne då!" Det var inte problemet, han kissar inte inne och har aldrig gjort det när det regnat ute! Problemet är att få honom att göra sina behov/trivas utomhus när det regnar, annars håller han sig, men jag tycker det inte verkar rätt att han ska hålla sig utan jag vill att han ska göra det ute då det inte är normalt för en 4 månaders valp att hålla sig 6+ timmar bara för att det regnar.

Och åter igen, det fungerar inte för OSS att stå ute i regnet.
    DÄRFÖR startade jag denna tråd, och jag vill inte höra mer tjat om att det "bara är att stå där". Om du är ett sådant mirakel, så kan du komma hit och stå ute med min hund hela dagen i regnet, jag kan till och med betala för det!

Men herregud.
  • Umeåtjej22

Hej! såg att du köpt ett täcke och det är nog lösningen. Hade tidigare en DP och dom är väldigt bestämda små paket så jag förstår att det inte funkar att "dra ut honom" . Som du kanske vet (?) så har den rasen väldigt tunn päls och lite underhudsfett vilket gör att dom lätt fryser bl.a när det regnar! Troligtvis kommer det där gå bättre när han /hon är lite större.. men förvänta dig inga långpromenader i vinter även med täcke =)

• Cecilia 851
    Pixx skrev 2013-07-01 14:37:00 följande:
    TS - hur går det? :)
    Umeåtjej22 skrev 2013-07-01 21:56:51 följande:
    Hej! såg att du köpt ett täcke och det är nog lösningen. Hade tidigare en DP och dom är väldigt bestämda små paket så jag förstår att det inte funkar att "dra ut honom" . Som du kanske vet (?) så har den rasen väldigt tunn päls och lite underhudsfett vilket gör att dom lätt fryser bl.a när det regnar! Troligtvis kommer det där gå bättre när han /hon är lite större.. men förvänta dig inga långpromenader i vinter även med täcke =)
    Ja täcket har kommit och det passar! Nu inväntar vi regn för att testa det

• hundpuss

Har en hane på snart 6 år som hatar regn. Han kan gå ut när det regnar, och möjligtvis slå en pink på en stolpe, sen ska han in igen. Hans mor var likadan, henne fick man bära ut. Båda kan hålla sig i ett dygn om de bara slipper gå ut i regn. 

Så ja, vissa hundar är lite så, så man får väl ha tålamod och springa som en dåre mellan skurarna.
    Min hund vägrar regntäcke, han associerar det med regnig promenad. Så så smart är han och det är inte ens lönt att ta fram täcket.

Men när rumsrenheten väl sitter så får man försöka att aktivera när det är uppehåll, sen resten får vara. Hundar visar ju ofta att de behöver gå ut, och vet man att de klarar sig så får de ju stanna inne om det regnar. 

• EnAnonumius
    Cecilia 851 skrev 2013-06-26 14:15:11 följande:
    Herregud,
    För 1 1/2 månad sedan hämtade vi hem vår lilla gullegris Junior, en liten dvärgpinscher.
    Nu är det så att den unge herrn inte är riktigt rumsren, men han är påväg! Men när det spöregnar ute är han väldigt svårmotiverad att ta sig utomhus, och inte tala om att göra sina behov utomhus.
    Han trycker sig mot husväggen som en ninja, och gnyr, gråter, ylar, piper, skakar, ja - ALLT på samma gång.
      Det fungerar inte att dra med honom ut och stå i regnet tills han gör något. Har även provat att hålla paraply över honom så jag blir dyngsur istället, men icke! Gråter

Jag undrar om någon annan upplevt samma sak? Vad har ni då gjort åt saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-27 12:07
    Folk verkar inte läsa att det inte hjälper att dra ut honom. Det är inte trevligt att bli bemött med en taskig attityd om hur dålig jag är för att jag inte drar min hund ut.
    Jag har haft en del hundar när jag var yngre och jag kan lugnt säga att det var ett rent helvete att gå ut med dem när det regnade.
    De låg hellre och höll sig än att gå ut. 
    Det var när det blev riktigt akut kris som de man kunde få ut dem, och då gjorde de så snabbt ifrån sig att man knappt han med själv, att de var klara med sitt. 

Har inte träffat på många hundar som gillar regn.  Det man kan göra (som går om man har en liten hund) är att bära den till gräsmattan och vänta på den tills den är klar, och kanske rent av skaffa in en hundregnkappa. Eller sy en själv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Poochie

Jag har en wa wa som inte gillar regn, har löst det så att jag springer ut med honom i famnen och ställer honom under ett träd. Springer han mot dörren innan han e klar så gör jag om proceduren. Har även köpt en regnjacka.

Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!