• Kittecat

Ont i handlederna ??Karpentunnelsyndrom??

Är de någon mer som haft/har problem med handlederna ??
    Jag fick de sista 2-3 veckorna i graviditeten ont i handlederna, ut i tummarna . Jag läste om bl.a Karpentunnelsyndrom (eller hur de nu stavas)  och antar de är något sådant ja åkte på .
    Men nu efter förlossningen så har ja ännu ondare... varje morgon när ja vaknar kan ja knappt lyfta upp bebis då tummarna är helt stela och de känns som de hoppat ur led typ... skitskumt !!
    Å även när ja inte använt händerna på en stund så stelnar ja och vissa rörelser gör såå ont !!
    Har ingen kraft i tummarna imellanåt och de påverkar ju självklart greppförmågan !!

Ska till BVC på fredag så ja får kolla med BM då ang detta , för såhär kan ja ju inte ha de .. måste ju kunna bära bebis och använda händerna ordentligt !!

Tänkte bara om de är någon som känner igen sig och som vet nått bra tips på vad ja kan göra eller va de beror på, läste att om de nu är Karpentunnelsyndrom så kan de sitta i några veckor tills hormonnivån hamnar på de normala igen ??

Har handledsskydd här hemma men de stödjer ju bara handleden , inte tummarna... så de känns som de inte gör nån nytta.

• Svar på tråden Ont i handlederna ??Karpentunnelsyndrom??
  • Gretz

Oooh jag hade jätte problem de sista veckorna av graviditeten,
    dock har jag för mig att det var alla fingrar utom just tummarna, [det var ju två månader sedan så vem kan minnas..]

Iaf barnmorskan skickade en remiss till handkirurgen och jag fick handledsstöd, blev bättre och framförallt försvann värken.

Mina problem försvann dock inom en vecka efter förlossningen...

Men som jag fattade det kan det hålla i sig ett bra tag efteråt. Så se till att få en remiss och att dom påpekar vikten av att du kan använda händerna - annars är väntetiden ganska lång, vad jag förstår. 

Man kan oxå köpa handledsskydd på apoteket!

• vanja83

Karpaltunnelsyndrom är vanligt när man är gravid! Beror på en svullnad i karpaltunneln just vid handleden. I denna tunnel går nerverna till handen och när det uppstår en svullnad trycker det på nerven som kläms vilket ger domningar , stickningar i fingrarna! Att du har nu efter graviditeten har ont i tummarna är också vanligt! Det är vanligt att man använder händerna, tummarna fel när man tex lyfter barnet. Det kallas för morbus de quervain, handledstöd hjälper inte utan du behöver en tumortos. Sök till vc eller direkt hos arbetsterapeut så kan de hjälpa dig :) Hälsningar den mamma lediga arbetsterapeut en

• Lyckan 382

Gammal tråd men hört talas om Morbus de Quervain? Jag har det, fick kortisoninjektion i måndags och är redan bättre även om det först gjorde vansinnigt ont efter injektionen. Det är en inflammation i ett senfack som leder till tummen. Man får bl.a. ont i handleden på den sidan tummen sitter. Jag har även karpaltunnelsyndrom som hänger kvar efter graviditeten.

• MissSindra

Lägger mig oxå i vart operervad för min Morbus 9 mån efter förlossningen. Tog 7 mån innan diagnosen.... Enligt läkaren som ställde den är det jättevanligt efter man fått barn men väldigt få får diagnos och hjälp... Hade varit hos 3 läkare, olika sjukgymnaster till och med kiropraktor... Och denna läkare satt diagnosen på 2 min.... Är helt bra sen typ 4 veckor efter op....

• vanja83
    MissSindra skrev 2014-03-09 23:02:14 följande:
    Lägger mig oxå i vart operervad för min Morbus 9 mån efter förlossningen. Tog 7 mån innan diagnosen.... Enligt läkaren som ställde den är det jättevanligt efter man fått barn men väldigt få får diagnos och hjälp... Hade varit hos 3 läkare, olika sjukgymnaster till och med kiropraktor... Och denna läkare satt diagnosen på 2 min.... Är helt bra sen typ 4 veckor efter op....

Du borde gått till arbetsterapeut direkt! Det är jättevanligt och oftast behövs ingen operation om man avlastar med Ortos! Tur att du fick hjälp till slut i alla fall
  • Lyckan 382
    vanja83 skrev 2014-03-10 07:37:27 följande:

Du borde gått till arbetsterapeut direkt! Det är jättevanligt och oftast behövs ingen operation om man avlastar med Ortos! Tur att du fick hjälp till slut i alla fall
    Fast jag var till arbesterapeut, läkare, ortopedläkare och alla missade Morbus. Fick ortos för karpaltunnelsyndrom. Sedan ställde en annan läkare diagnos på 2 minuter, gav mig kortison och nu är känns det mycket bättre! Önskar bara att det skett tidigare, för det hann bli ganska illa.
  • vanja83

Skumt vad var det för arbetsterapeut?!? Borde hon/han ju inte missat det är en jätte vanligt diagnos och speciellt bland kvinnor med småbarn =) Tur att det löste sig i alla fall!

• Lyckan 382
    vanja83 skrev 2014-03-10 16:09:18 följande:

Skumt vad var det för arbetsterapeut?!? Borde hon/han ju inte missat det är en jätte vanligt diagnos och speciellt bland kvinnor med småbarn =) Tur att det löste sig i alla fall!

Precis, visst är det dåligt! Till ortopeden till och med pekade jag på det område som smärtar mest och sade att det känns som om jag har ett stort blåmärke därinne. Jag kopplade samman det med att jag hade en nål där i närheten under förlossningen och han sade bara "så kan det säkert vara". Han tittade inte ens ordentligt på handen. Diagnosen ställs ju med ett väldigt enkelt test, hur lätt som helst.
  • MissSindra

Var även jag hos arbetsterapeut.... :( Tyvärr var mitt kroniskt och kortisonen hjälpte inte....

• Kittecat

Ja har nu äntligen bokat tid hos en arbetsterapeut , inte fått tummen ur innan ;) 
    Men ja har varit 2 gånger hos olika läkare med händerna, första gången fick ja höra att de va helt normalt och inget konstigt utan ja har så smala handleder så han tyckte inte de va konstigt att ja hade ont ?? Skum snubbe.. så ja gick därifrån irriterad och uppgiven... Sen gick ja till en annan läkare och fick utlåtandet att tyvärr är de så att vissa kvinnor får ont under/efter graviditeten och varför vissa får mer ont än andra vet man inte.. men ha rekommenderade att ja skulle träffa arbetsterapeut och få hjälp med andra stödskenor och testa om detta kan hjälpa mig.
    De tog även blodprov för att kolla efter inflammationer eller annat , men fann inget.

Så häromdag ringde ja äntligen och fick tid nu på torsdag , har fortfarande j-ligt ont och de är tummarna och handlederna som gör ont.
    Inga domningar eller så utan smärta när ja gör allt ifrån stora rörelser till pyttesmå rörelser me händerna.. Har även jätteont i "knölarna" nedanför tummarna..gör ont bara ja rör vid dom.
    och imellanåt så strålar smärtan upp för underarmarna.. fantastiskt skönt... inte !!
    Så ja hoppas på nya stödskenor och ev tips på hur ja ska bli av me skiten.. nu 9 månader sen de började.....

Arbetsterapeuten ja pratade med nämnde något om att de kan va överbelastning... men ja vet inte ja, jag har sen flera år jobbat me tunga lyft & mkt arbete med händerna så vore konstigt om de kom först av graviditeten ,de borde ha hänt innan tycker ja.. men får ge de ett försök annars får ja söka ytterligare vård och be dom kolla upp andra alternativ.
    Livrädd för att tappa ex vagnen eller barnet när de gör ont ex när man är ute å går osv... 
    har ju ingen riktig styrka i tummarna när man har ont och inte heller kan greppa ordentligt pga det .

Svar på tråden Ont i handlederna ??Karpentunnelsyndrom??