• sarabaeckstrom

Min 2 åring slår min 2 månaders bebis

Jag fick mitt andra barn för ca 2 månader sedan och allt har gått utmärkt ända fram tills nu då storasyster på snart 2 år börjat visa vad jag tror är svartsjuka. Hon kan sitta och gosa, krama eller klappa på lillebror för att helt plötsligt slå eller riva honom och då oftast i huvudet. Igår prickade hon oturligt nog ögat när hon revs, det vart lite rött och svullet ett tag men tack och lov så la det sig igen. Hittills har vi bara sagt ''nej, så gör man inte!'' till en början och gör hon om det så får hon gå och ta en såkallad time-out sittandes i sängen i ca 10 minuter. Detta verkar dock inte ha någon effekt på henne då hon bara skriker och gråter under den tiden och hennes beteende har inte blivit bättre, snarare sämre. Hur ska vi hantera denna situation? Något tips?

• Svar på tråden Min 2 åring slår min 2 månaders bebis
  • vembryrsig

Jaha vem bryr sig?
    Herregug man blir mörkrädd av alla dessa lattemammor som bara skall grina grina och återigen GRINa!
    Omgomgomgomgomgomg ni är så vackra! 

• sarabaeckstrom

Jag kallar inte det råd när folk skriver ''du kan inte lämna dom ensamma'' tex, den människan som tror att jag lämnar henne ensam med bebis, DEN är dum. jag har skrivit x antal gånger att jag aldrig nånsin lämnat de 2 ensamma, och hennes utfall går inte att stoppa innan de sker då de kommer så plötsligt mitt i en kram eller vad som helst. Att inte låta henne spendera tid med lillebror ger precis fel signaler som att ''bestraffa'' henne. Det är också att undansätta henne.

• MalinEddie
    Sölve skrev 2013-07-04 10:57:55 följande:
    Att utesluta ett barn är bland det värsta man kan göra känslomässigt. Hon känner sig förmodligen väldigt sviken och åtsidosatt. 
    Hon är själv väldigt liten fortfarande och behöver er lika mycket som bebisen. Ta dig tid till båda, är ni två så får ni hjälpas åt. Ge henne egentid ibland och involvera henne i skötseln av bebisen. 
    Lämna henne aldrig utan uppsikt med bebisen, så små barn har ingen impulskontroll och de vill gärna undersöka vad en bebis är för någonting och vad som händer om man slår lite här och petar lite där. Det är inte av elakhet, men det kan bli ett sätt att få din uppmärksamhet på om hon känner sig utanför.
    Visa henne hur hon ska göra när hon slår honom, klappa fint och så.

Och gör henne inte större än hon är! En tvååring är fortfarande mycket liten och mycket beroende av föräldrarna. Att ni skaffat ett till barn tätt inpå får inte gå ut över henne genom att ni ställer krav hon inte är mogen för. 
    Avskyr CIO-metoder.
  • Felicia111
    Sölve skrev 2013-07-04 14:15:31 följande:
    Men skärp dig för fan. 
    hahaha ? vafan va?
  • Sölve
    sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 14:27:09 följande:
    Jag kallar inte det råd när folk skriver ''du kan inte lämna dom ensamma'' tex, den människan som tror att jag lämnar henne ensam med bebis, DEN är dum. jag har skrivit x antal gånger att jag aldrig nånsin lämnat de 2 ensamma, och hennes utfall går inte att stoppa innan de sker då de kommer så plötsligt mitt i en kram eller vad som helst. Att inte låta henne spendera tid med lillebror ger precis fel signaler som att ''bestraffa'' henne. Det är också att undansätta henne.
    Det var ett generellt råd och du överanalyserade det grovt. När jag skriver lämna dem inte ensamma så menar jag inte att du lämnar dem ensamma i ett annat rum och går därifrån utan mer normala saker som att bebisen ligger på golvet och syskonet leker bredvid, vilket är helt normalt att man gör. Punktmarkering alltså.

Men det känns lönlöst att diskutera med dig för du har bestämt dig för att vi tycker att du är dum i huvudet och vänder och vrider på det man skriver till att bli någonting helt annat.

• Sölve
    Felicia111 skrev 2013-07-04 14:27:43 följande:
    hahaha ? vafan va?
    Ja, jag säger skärp dig för att föreslå att hon inte ska låta systern gulla med bebisen och säga ifrån ordentligt är bara insiktslöst och omoget. 
  • sarabaeckstrom

Jag vrider och vänder inte på saker, det är du/ni som inte är ett dugg tydliga med vad ni menar. De är väldigt sällan ensamma så på lekmattan osv nu för tiden, det funkade som sagt bara i början. Men denna tråd läggs nu ner, folk här vart varken trevliga eller hjälpsamma. Alla verkar bara vara ute efter att få klanka ner på andra och försöka få sig själva framstå som den perfekta föräldern, vilket ingen här är.

Svar på tråden Min 2 åring slår min 2 månaders bebis