• Anonym (frustrerad)

    Min sambo anser att homosexualitet är fel

    Jag hade precis en diskussion med min pojkvän som gjorde mig väldigt orolig inför framtiden. 

    Vi diskuterade huruvida det är rätt eller fel att försöka påverka sina barn till att bli heterosexuella. Det kom då fram att han tycker att homosexualitet är fel, samt att han ännu inte kan ta ställning till om han skulle skämmas om hans barn visade sig vara homosexuell (eftersom vi inte har några barn). Han har även en rädsla för att "hans släkt" kommer dö ut om barnet visar sig vara homo. Jag frågade då vad det skulle spela för roll om barnbarnet är biologiskt eller adopterat om han ändå älskar det. Då sa han att han inte kan ta ställning till om han kan älska ett adopterat barnbarn.

    Det blev väldigt mycket han "inte kunde ta ställning till". Han ansåg även att jag pressade honom eftersom vi ännu inte planerar att skaffa barn. Dock vill jag kunna försäkra mig om att han inte skulle försöka "uppfostra barnet till att bli hetero". Han kunde inte lova någonting. Han jämförde det även med att inte försöka prata sitt barn ur nazism eller liknande. 

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Onödigt nog kallade jag hans värderingar för omogna. Som vanligt stängde han bara igen och vägrade diskutera med mig. Jag förklarade att det var viktigt för mig att diskutera frågan. Han har tidigare tagit upp att han vill att jag ska släppa min fobi för trafiken om vi ska ha barn i framtiden. Jag lyssnade och tog det till mig. Nu undrar jag varför jag ens ska bry mig om det när han inte är redo att lyssna på vad som är viktigt för mig?

    Jag vet att han är en väldigt rädd och osäker människa, vilket han försöker dölja. Jag har försökt förklara för honom att det är okej att visa känslor. Under våra 4 år tillsammans har jag inte sett honom gråta en enda gång. Däremot vet jag att han vid två tillfällen, innan vi blev ihop, varit självmordsbenägen. Jag vill verkligen tro att han skulle släppa sina rädslor och skaffa sundare värderingar om han bara vågade inse att man inte måste vara sammanbiten hela tiden. Samtidigt har jag svårt att tro det. Jag har behandlat honom väldigt kärleksfullt under åren vi varit tillsammans, men han verkar inte öppna upp ändå. 

    (Jag skulle även vilja tillägga att han annars är väldigt snäll mot mig. Han brusar väldigt sällan upp, han ger mig komplimanger varje dag, han har aldrig hånat eller nedvärderat mig...etc. Det är bara i hur han pratar om andra människor jag börjar fundera. Han kan även yttra sig väldigt hårt om invandrare. Ärligt talat förstår jag inte ett dugg i och med att han varit väldigt bra vän med såväl homosexuella som invandrare).

    Mina frågor:
    - Är jag hemsk som försöker få honom att ändra inställning?
    - Vad kan ligga bakom hans hårda yttranden?
    - Diskutera gärna annat jag skrivit också. Jag vill gärna höra spontana tankar och funderingar som dyker upp. Jag känner mig helt vilsen i det här.

  • Svar på tråden Min sambo anser att homosexualitet är fel
  • Gdjklddtyuu

    Visst kan man ha olika åsikter, men nån jävla ordning ska det vara i ett förhållande! (För att typ citera CH Hermansson)

    Jag tycker att man är ganska ohygglig om man inte accepterar homosexualitet. Jag tror inte att personen nödvändigtvis har andra läskiga åsikter. Det räcker liksom med homofobi för att kvala in som ohygglig. Att leva med någon som inte accepterar några av de människor jag tycker bäst om, det vore omöjligt.

  • Furienna
    Gdjklddtyuu skrev 2016-06-05 21:46:02 följande:

    Visst kan man ha olika åsikter, men nån jävla ordning ska det vara i ett förhållande! (För att typ citera CH Hermansson)

    Jag tycker att man är ganska ohygglig om man inte accepterar homosexualitet. Jag tror inte att personen nödvändigtvis har andra läskiga åsikter. Det räcker liksom med homofobi för att kvala in som ohygglig. Att leva med någon som inte accepterar några av de människor jag tycker bäst om, det vore omöjligt.


    Eller så kunde du acceptera att folk har olika åsikter i en fråga, och att din åsikt inte automatiskt är bättre än någon annans. Du har nu dragit över en stor grupp av människor med en kam, bara för att vi inte håller med dig. Jag är "ohygglig" i dina ögon, trots att du inte vet ett dugg om mig. Och det är faktiskt sorgligt. 
  • Anonym (badanka)
    Furienna skrev 2016-06-05 22:10:15 följande:
    Eller så kunde du acceptera att folk har olika åsikter i en fråga, och att din åsikt inte automatiskt är bättre än någon annans. Du har nu dragit över en stor grupp av människor med en kam, bara för att vi inte håller med dig. Jag är "ohygglig" i dina ögon, trots att du inte vet ett dugg om mig. Och det är faktiskt sorgligt. 
    Haha, Furienna som annars är fanbärare for acceptans.. När det gäller tjockisar till exempel.

    Jag tror det är så att hon helt enkelt tycker folk ska acceptera allt som hon själv är - men själv gillar hon ingen som inte är som hon själv.. Hon vill hata bögar och säga negerboll, men om någon säger att tjockisar är äckliga - då jävlar börjar hon skrika om acceptans och allas lika värde

    Största hycklaren på familjeliv.
  • Furienna
    Anonym (badanka) skrev 2016-06-06 03:46:09 följande:
    Haha, Furienna som annars är fanbärare for acceptans.. När det gäller tjockisar till exempel.

    Jag tror det är så att hon helt enkelt tycker folk ska acceptera allt som hon själv är - men själv gillar hon ingen som inte är som hon själv.. Hon vill hata bögar och säga negerboll, men om någon säger att tjockisar är äckliga - då jävlar börjar hon skrika om acceptans och allas lika värde

    Största hycklaren på familjeliv.
    Ännu en sorglig människa, som bara vill framställa sig själv som godheten själv, fast h*n bara är patetisk och omogen. Jag har inte sagt ett skit om att "hata bögar", bara att PK-människor inte har monopol på vad som rätt eller fel. Jag brukar inte heller någonsin säga "negerboll", men det hör inte ens hemma i den här diskussionen.
  • prospicientia
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-07-05 01:35:38 följande:

    Det ni bör fatta är först och främst att man inte kan uppfostra någon till en viss sexuell läggning, eftersom sådant är medfött.


    Nå, nu är begreppet sexuell läggning och vad som ligger bakom det lite mer komplext och nyanserat än att alla är 100% homo-, andra 100%  hetero- och andra bisexuella och att det alltid beror på saker som till 100% är medfödda (det finns vettig information på engelskspåkiga Wikipedia) , men det är ju sant att man inte väljer sin sexuella läggning och att man inte kan "arbeta bort" den eller  uppfostra någon till den.
  • Anonym (badanka)
    prospicientia skrev 2016-06-16 22:14:27 följande:
    Nå, nu är begreppet sexuell läggning och vad som ligger bakom det lite mer komplext och nyanserat än att alla är 100% homo-, andra 100%  hetero- och andra bisexuella och att det alltid beror på saker som till 100% är medfödda (det finns vettig information på engelskspåkiga Wikipedia) , men det är ju sant att man inte väljer sin sexuella läggning och att man inte kan "arbeta bort" den eller  uppfostra någon till den.
    Har ni inte hört talas om Pray the Gay Away? :p 
  • TigerLilySwe

    Det finns med all säkerhet väldigt många månniskor som anser att homosexualitet är "fel". Att det är onaturligt ur olika aspekter osv. Det behöver inte betyda att man vill skjuta dom på plats för det. Låt frågan bero, helt enkelt. Processer tar olika lång tid hos oss människor men tack och lov har vi både en lagstiftning och ganska högt i tak 2016 som gör att det förhoppningsvis är mindre komplicerat nu att få älska den man vill än bara för 15 år sedan. Häng inte upp dig för detta, man kan inte tycka lika om allt.

  • Johan75
    Anonym (hallon) skrev 2013-07-05 21:47:02 följande:
    Ja man kan faktiskt tycka det är rätt att vara homosexuell eller inte. Jag tycker inte det är att likställa med om man är blå- eller brunögd, det är inte ett val. Och ja det är ett val att utöva sina homosexuella dragningar. Vissa människor har dragningar mot att vara intim med barn. Är det helt naturligt och rätt? Nej det tycker nog inte de flesta att det är, vi brukar kalla det pedofili och det är straffbart. Jag menar inte nu att det ska vara straffbart på något sätt att vara homosexuell, men jag kan fortfaranade tycka att det både är onaturligt och fel. Jag nämnde ju dessutom att jag inte ser ner på dessa. 

    Jag tycker nog att det är ganska viktigt att man har liknande/samma värderingar som man planerar bilda familj med. Det är många ställningstaganden när man förälder och jag tror det blir svårt och väldigt förvirrande för barnen om mamma och pappa inte är eniga. Dessutom kan konflikterna bli väldigt stora.  
    Men tyck vad fan du vill om homosexualitet, men varför ska du använda begrepp som "onaturligt"? Vad menar du med onaturlig? Betyder det "mot naturen" eller betyder det "jag tycker det är lite äckligt"?

    Är det ok att tycka det är fel att vara vänsterhänt? De kan lära sig att använda högerhanden istället och det är ett val att göra allt med vänsterhanden. Är det "onaturligt" att vara vänsterhänt?
    Behold, i come as a thief.
  • prospicientia
    Anonym (anonym) skrev 2013-07-05 13:52:32 följande:

    Jag tycker inte att homosexualitet är naturligt att det var meningen från början menar jag. det syns ju såväl på könsorganen hur det var menat att bli. Jag ser inte ner på folk som är gay,är inte elak mot dem eller tittar föraktfullt på dem på stan. Jag accepterar att varje människa är fri att göra som den vill,men jag tycker fortfarande inte att det är naturlig drift hos människan att samköna. Jag anser att jag måste få tycka det utan att det ska bli hetsjakt på mig.

    Jag tycker det har blivit lite så i samhället att man ska acceptera att folk är gay och inte säga något om det för annars blir det ramaskri och man är en gayhatare eller vad som helst. Man ska älska pride parader och man ska ta till sig information om hbqt eller vad det nu heter. Men alla kanske inte vill det! Utan att man för den delen hatar homosexuella människor. Skulle något av mina barn komma ut och säga att dom är gay så skulle jag inte göra ett större väsen av det än av att dom är straigtha.


     


    "Jag tycker inte att homosexualitet är naturligt"


    Hur definierar du ?naturligt??


    "att det var meningen från början menar jag. det syns ju såväl på könsorganen hur det var menat att bli."


    ?menat att bli??? Den grundläggande biologiska funktionen med sexualdriften och samlag mellan man och kvinna är naturligtvis att föra våra gener vidare. Men flertalet gånger vi människor har sex med varandra gör vi det inte i syftet att skaffa barn. Även hos vissa andra djurarter, som t.ex. bonobon har sex en vidare social funktion och handlar inte bara om fortplantning. Om ända syftet med mänsklig sexuell verksamhet var att få avkomma hade det räckt att vi hade samlag när man var överens om att det var dags att försöka få barn och mannens sädesuttömning i kvinnans slida hade då varit det primära målet.   


     


    "Jag ser inte ner på folk som är gay,är inte elak mot dem eller tittar föraktfullt på dem på stan."


    Och detta känner du alltså ett behov utav att påpeka? * himlar med ögonen *


     "Jag accepterar att varje människa är fri att göra som den vill,men jag tycker fortfarande inte att det är naturlig drift hos människan att samköna."


    Återigen - Hur definierar du ?naturlig drift?? Homosexuella aktiviteter är naturligt förekommande hos människan som art. Detta är inte en åsikt, utan ett faktum grundat på faktiska observationer. Vad gäller själva sexualdriften så är det likaså ett observerbart, mätbart faktum att de flesta män (det har gjorts många fler studier på män än kvinnor) som säger sig vara homosexuella reagerar sexuellt vid åsynen av nakna män, men mycket mindre eller inte alls på åsynen av nakna kvinnor.  Det finns också flera studier som pekar på att detta till stor del verkar bero på gener, även om flera andra faktorer kan spela in. Det är hur som helst klarlagt att detta inte är någonting som går att ?bota? eller ändra på genom att förändra sin inställning till sex.


    Och det handlar naturligtvis inte bara om kåthet, utan om att romantiska känslor och känslor av svartsjuka och en längtan efter långvara relationer fungerar på precis samma sätt för den som är bisexuell eller homosexuell som heterosexuell.


    Till och med en så extrem rörelse som Jehovas vittnen har resignerat och argumenterar inte längre om orsakerna bakom en persons sexuella läggning:


    www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/g201012/f%C3%B6rklara-bibelns-syn-p%C3%A5-homosexualitet/


    "Jag anser att jag måste få tycka det utan att det ska bli hetsjakt på mig."


    Om du går ut på ett öppet forum på nätet för att vädra dina åsikter i en fråga så får du också räkna med att människor kommer att respektera dig tillräckligt som medmänniska för att anta att du är ärlig och villig och öppen att diskutera frågan så att vi eventuellt kan lära någonting utav varandra på forumet.


    "Jag tycker det har blivit lite så i samhället att man ska acceptera att folk är gay och inte säga något om det för annars blir det ramaskri och man är en gayhatare eller vad som helst. Man ska älska pride parader och man ska ta till sig information om hbqt eller vad det nu heter."


    Hur kommer det sig att du vill predika din ståndpunkt i frågan på ett forum som det här på nätet när du sedan påstår att du inte skulle göra någon skillnad på om dina barn vara homo- eller heterosexuella?


    Man måste inte älska prideparader, men ?


    "Men alla kanske inte vill det!"


    Man kan försöka utbilda sig lite i hur saker ligger till och vara öppen för att ta till sig ny information.


    "Utan att man för den delen hatar homosexuella människor. Skulle något av mina barn komma ut och säga att dom är gay så skulle jag inte göra ett större väsen av det än av att dom är straigtha."


    Nu motsäger du dig själv. Du kan inte å ena sidan uppfostra dina barn med värderingen att homosexualitet är fel och onaturligt och sedan hävda att du inte gör någon skillnad på om de visar sig vara homosexuella eller heterosexuella. Det är en självmotsägelse!


    Det är lika självmotsägande som när Jehovas vittnen först lär sina barn att det är skamligt att ifrågasätta vad Sällskapet Vakttornet lär och att de sitter inne med den absoluta sanningen, eftersom informationen indirekt kommer från Jehova oavsett vad andra källor säger, och att hämta allt för mycket information utifrån är skadligt, för att sedan påstå att deras barn gör ett fritt val om de döper sig och fortsätter att vara aktiva medlemmar. Det går inte ihop!


     

  • Anonym (marre)

    Jag fattar inte hur folk kan vara så dumma. Varför berättar man sånt för sin kvinna? Hade han hållit tyst om det hade allt varit frid och fröjd. Alla klarar inte av att höra sanningen eftersom dom har påverkats för mycket av media.

  • prospicientia
    Anonym (Som vanligt) skrev 2013-07-05 18:28:48 följande:
    Jag är inte bergsäker nu, men jag tror att det bara är fåglar och däggdjur man överhuvudtaget visat intresse för att undersöka, och att det var det som avsågs när Lillgris sa "de flesta". Då sjunker siffran till 15488 arter.  Är man snäll så kan man väl säga reptiler, amfibier och fiskar också, vilket ger 62305. Det finns 137510 ryggradsdjur och  ryggradslösa(?) djur. Det ger 0,109...% djur som visar upp homosexuella beteenden. Räknar man bort ryggradslösa(?) djur är procenten 2,19.....% Räknar man bara på de djurgrupper som "räknas" (dvs däggdjur och fåglar, som dessutom är de grupper som oftast visar upp sexuellt beteende som inte bara är för parning) blir siffran 9,864....% (med reservation att det råkar komma med några fiskar här, så säg.... 8,7%, gisningsvis)

    Siffran 1500 är 7 år gammal, vet inte om den har ändrats sen dess.

    Men ja, de flesta skulle ju vara över 50%, så det är kanske lite förhastat. Dock kan jag med säkerhet säga att homofobi bara har observerats i en enda art.
     
  • Anonym (Lottis)

    Jag anser att man får tycka vad man vill så länge man inte basunerar ut det åt höger och vänster.
    Om jag tycker att homosexualitet är fel så står jag inte och skriker ut det på stan.

  • prospicientia
    Anonym (hallon) skrev 2013-07-05 21:47:02 följande:

    Ja man kan faktiskt tycka det är rätt att vara homosexuell eller inte. Jag tycker inte det är att likställa med om man är blå- eller brunögd, det är inte ett val. Och ja det är ett val att utöva sina homosexuella dragningar. Vissa människor har dragningar mot att vara intim med barn. Är det helt naturligt och rätt? Nej det tycker nog inte de flesta att det är, vi brukar kalla det pedofili och det är straffbart. Jag menar inte nu att det ska vara straffbart på något sätt att vara homosexuell, men jag kan fortfaranade tycka att det både är onaturligt och fel. Jag nämnde ju dessutom att jag inte ser ner på dessa. 

    Jag tycker nog att det är ganska viktigt att man har liknande/samma värderingar som man planerar bilda familj med. Det är många ställningstaganden när man förälder och jag tror det blir svårt och väldigt förvirrande för barnen om mamma och pappa inte är eniga. Dessutom kan konflikterna bli väldigt stora.  


    "Ja man kan faktiskt tycka det är rätt att vara homosexuell eller inte. Jag tycker inte det är att likställa med om man är blå- eller brunögd, det är inte ett val."


    Vad är det som inte är ett val?


    "Och ja det är ett val att utöva sina homosexuella dragningar. Vissa människor har dragningar mot att vara intim med barn. Är det helt naturligt och rätt? Nej det tycker nog inte de flesta att det är, vi brukar kalla det pedofili och det är straffbart."


    Att känna sexuell dragning till ett barn är knappast någonting en människa valt. Så fungerar vi inte! Och det är inte straffbart! Är det då ?naturligt?? Om det förekommer hos en ansenlig del av populationen utan att bero på någon direkt defekt och det har biologiska och miljörelaterade orsaker som inte nödvändigtvis är kopplade till hur vi lever i ett modernt samhälle så är det ju per definition naturligt. Och även om det till stor del har att göra med våra moderna levnadssätt så rör det ju fortfarande en sampåverkan mellan människa och miljö vi pratar om, så jag antar för att det även i detta fall skulle kunna kallas naturligt. Frågan om pedofili är en sexuell läggning och huruvida det är naturligt låter jag härmed vara osagt.


    Du har en poäng. Vad som är naturligt har ingenting med vad som är rätt och fel att göra. Det är en naturlig reaktion att bli svartsjuk om en partner är otrogen och bruka våld mot den personen när ens värld rasar samman, men det är inte rätt att göra det för det! Naturligt är inte synonymt med bra och naturen vet inte alltid bäst! Detta är en seglivad uppfattning som går tillbaka på Aristoteles.


    Vad du totalt verkar missa är att det finns en anledning till att sex med barn är straffbart medan sex med samma kön inte är det! : Barn kan ta stor skada om vi vuxna har sex med dem.


    Jag känner stark avsmak mot analsex. Likaså mot tanken på att hångla med en man eller BDSM-lekar. Är det en indikation på att det är fel när människor ägnar sig åt sådana handlingar? På intet vis!


    Om begreppet moral över huvud taget ska ha någon mening så måste det ha med vårt välbefinnande att göra. Att döda en annan människa är fel! Det är inte en fråga om personliga uppfattningar. Om vi över huvud taget ska kunna ha någon basis för vad som är rätt eller fel så måste vi utgå från att det är fel att avsiktligt skada sig själv eller andra. Så vem tar skada av att två människor av samma kön får känslor för varandra och inleder ett förhållande? Enligt vilka normer eller principer är det fel?


    Så om det bara rör sig om en personlig känsla för vad som är rätt eller fel för mig och mina val så betyder ju inte det att det är rätt eller fel för någon annan. Det går inte att jämföra med t.ex. rökning där det är ställt utom allt rimligt tvivel att detta ÄR skadligt på en rad olika sätt. Så vad grundar du din uppfattning att det är fel på?


    "Jag tycker nog att det är ganska viktigt att man har liknande/samma värderingar som man planerar bilda familj med. Det är många ställningstaganden när man förälder och jag tror det blir svårt och väldigt förvirrande för barnen om mamma och pappa inte är eniga. Dessutom kan konflikterna bli väldigt stora."  


    Håller med. Dessutom är man knappast lämplig som förälder om man odlar så fördomsfulla värderingar. 

Svar på tråden Min sambo anser att homosexualitet är fel