Anonym (Oljan) skrev 2013-07-11 19:55:48 följande:
Oj! Vad många svar det var här nu. Ska försöka hinna läsa igenom alla. Hann ögna igenom lite snabbt och såg disskussion mineralolja för/emot.
Jag har inte läst på så mycket om diverse oljor, men det jag hört om paraffinum... är att det är en restprodukt från när man utvinner bensin(?!) vilket för mig inte känns helt ok.
Kan säga att vi testa rapsojla och det går fetebort! Stora röda eksem med en gång. Men som ni skriver, men får testa sig fram och använda det som passa den egna huden bäst. Det kan ju vara olika från barn till banr (eller ja, från person till person så klart).
Ska läsa alla tips snart och tackar, igen, för alla.
Nja, det är väl inte direkt en restprodukt från bensinutvinning, utan snarare utvinns bensin och den kosmetiska mineraloljan från samma oljeprodukt framställd ur fossila material. När man tagit bort bensin, fotogen mfl ämnen från råoljan så renas resten till olika typer av vaselin, paraffin mm. På så vis är ju mineraloljan lika naturlig som växtolja, fast de har olika ursprung (fossila kolväten, eller levande växter).
Jag är ingen superexpert och kan ha detaljer fel för mig, men jag har själv kommit till slutsatsen att babyolja har använts under flera decennier utan att man rapporterat större biverkningar, att de säljs på apoteket (visar i alla fall att de testats ordentligt), samt att jag själv är väldigt nöjd med resultatet.
Som tidigare sagts, får ju var och en självklart välja det som känns bäst, men jag tror inte att man behöver vara så rädd för mineraloljan om det nu är så att man är nöjd med den i övrigt.