• Anonym (Oljan)

Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!

Jag såg  idag att babyolja innehåller parraffinum liquidum. Detta hade jag ingen aning om och har gladeligen använt babyolja när exempelvis bajset inte går bort från barnens rumpor... Ja i ärlighetens namn, annars också. 
    Vad använder ni som inte använder olja? Jag vore otroligt tacksam för svar och andra saker som är bättre att använda.  Särskilt om det sitter som berget. 

• Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!
  • mindran

Är jag den enda som använder Weledas babyolja?! Weledas babyprodukter är det enda som används till vår bebis efter att ha kikat på innehållsförteckningen på de flesta produkter. Babyoljan (och alla andra produkter från Weleda) är i alla fall fantastiskt bra!

• BeanBag
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 00:00:52 följande:
    Javisst är det så. Jag bara vet att hudläkare varnade för att använda olivolja på huden, och jag ser ingen anledning att inte använda mineralolja, annat än som du säger... om man inte är nöjd med känslan av den.

Jag tycker det är stor skillnad på tex Natusan och Barnängens babyolja, där den senare är mycket "fetare".

De hudläkare jag har haft kontakt med rekomenderar olivolja.
  • BeanBag
    mindran skrev 2013-07-09 08:00:25 följande:
    Är jag den enda som använder Weledas babyolja?! Weledas babyprodukter är det enda som används till vår bebis efter att ha kikat på innehållsförteckningen på de flesta produkter. Babyoljan (och alla andra produkter från Weleda) är i alla fall fantastiskt bra!

Vi använder också weleda
  • Anonym (billigt är bäst)

Eldorado rapsolja. Mest för att "olja som olja" och literpriset är typ en hundradel av vad allting annat kostar. Men rapsolja är iofs relativt naturligt och oallergent. Men vi använder inte olja så mycket heller, bara i badet och för att bli av med skorv

• Anonym (mineraler är bra)
    Jag köpte Weleda att smörja magen med under graviditeten, men tyckte inte om den alls - mest pga den starka lukten. Har inte sett åt detta märke sedan dess, eftersom jag ändå är nöjd med babyoljan.
  • helene 355

weleda har för barn man kan smörja, innehåller få ingredienser så den köpte jag sist. använder inte heller barnolja.

• Anonym (mineraler är bra)
    helene 355 skrev 2013-07-09 08:57:27 följande:
    weleda har för barn man kan smörja, innehåller få ingredienser så den köpte jag sist. använder inte heller barnolja.
    Som med allting annat finns det risk för allergi mot dessa ingredienser. Har man inga problem är det ju ok såklart, men många är allergiska mot korgblommor, och kan reagera på ringblommeextraktet i Weleda. Även rapporter om sesamoljeallergi finns.
    Som sagt, är man inte allergisk går det ju bra, men bara för att det är få ingredienser betyder det inte att det garanterat är bra för huden.
  • Alby

Jag har försökt med weleda, men produkterna luktar ju så starkt :/

• faithfully
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 09:09:13 följande:
    Som med allting annat finns det risk för allergi mot dessa ingredienser. Har man inga problem är det ju ok såklart, men många är allergiska mot korgblommor, och kan reagera på ringblommeextraktet i Weleda. Även rapporter om sesamoljeallergi finns.
    Som sagt, är man inte allergisk går det ju bra, men bara för att det är få ingredienser betyder det inte att det garanterat är bra för huden.
    För mig är ändå syntetisk olja det värsta man kan lägga på huden. Jag klarar inte ens kläder i polyester, köper bara ull eller bomulls annars kvävs jag.
  • skogsvitter
    Vi har använt weledas produkter också, men inte specifikt oljan.
Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!