• Anonym (Oljan)

Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!

Jag såg  idag att babyolja innehåller parraffinum liquidum. Detta hade jag ingen aning om och har gladeligen använt babyolja när exempelvis bajset inte går bort från barnens rumpor... Ja i ärlighetens namn, annars också. 
    Vad använder ni som inte använder olja? Jag vore otroligt tacksam för svar och andra saker som är bättre att använda.  Särskilt om det sitter som berget. 

• Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!
  • Solrosens

Så vad rekommenderar ni att använda för olja för att smörja en gravidmage för att så gott det går undvika att få bristningar? Har också köpt Wedela, men ej använt den eftersom den stinker och luktar så starkt. Den var för dyr tyckte jag med! Tacksam för svar!

• faithfully
    Solrosens skrev 2013-07-09 09:22:51 följande:
    Så vad rekommenderar ni att använda för olja för att smörja en gravidmage för att så gott det går undvika att få bristningar? Har också köpt Wedela, men ej använt den eftersom den stinker och luktar så starkt. Den var för dyr tyckte jag med! Tacksam för svar!
    Jojobaolja är det bästa, det är egentligen mer ett vax. Finns på hälsokosten men är ganska dyrt. Smörj/massera efter dusch. Man blir sjukt mjuk :)
  • Anonym (Kokos)

Kokosfett, det absolut bästa jag testat för kropp och hår!

• skogsvitter
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 09:09:13 följande:
    Som med allting annat finns det risk för allergi mot dessa ingredienser. Har man inga problem är det ju ok såklart, men många är allergiska mot korgblommor, och kan reagera på ringblommeextraktet i Weleda. Även rapporter om sesamoljeallergi finns.
    Som sagt, är man inte allergisk går det ju bra, men bara för att det är få ingredienser betyder det inte att det garanterat är bra för huden.
    Men alltså, allergi går ju att ha mot precis allting i naturen! Jag tror alla är medvetna om att ingen olja är helt skyddad mot allergi. Är man allergisk så är man, oavsett hur hälsosamt ämnet i övrigt är. Nötter är väldigt hälsosamt och näringsrikt, men är man allergisk så kan man inte äta dem. Det är inte direkt något konstigt... men att det skulle vara vanligt att lida av kontaktallergisk just mot olivolja är ju ren lögn. Varför gå in i en sådan här tråd och sprida lögner och propaganda??

Ringblomma är en starkare ört och känsliga kan reagera om det är i koncentrerad form, så är det med många örter så absolut ska man beakta det och vara försiktig om man tex gör egna blandningar. Min äldsta dotter har som sagt vuxit upp med en mycket känslig hud och hon har klarat weledas produkter med ringblomma mycket bra, alla hennes torrutslag och eksem försvann när vi började använda produkter utan gifter. Det är alltså inte naturliga örter, oljor och växter hon reagerat mot, utan mot kemiska tillsatser och processade ämnen som i sig för med sig gifter (som tex mineralolja, vars processer är vad som är själva problemet. Inte oljan i sig).
  • skogsvitter

Angående mineraloljan så finns det minst lika många studier som visar att det är skadligt som visar att det inte är skadligt. Man får kanske fundera ett slag över vilka som finansierar de studierna... allt handlar om vad som är vinstdrivande i dagens samhälle, och vilka är det egentligen som äger marknaden?? Det är väl ändå ganska naivt att tro att allt som säljs på vanliga affärer måste vara ofarligt?

Jag anser att folk själva kan avgöra om de behöver tänka utanför ramarna och kanske hitta alternativ till mineraloljornas marknad. Varför kan vi inte få göra det, och använda tex vegetabiliska oljor, utan att få lögner om hur skadliga de är uppslängda i ansiktet?!

• faithfully
    skogsvitter skrev 2013-07-09 09:31:58 följande:
    Angående mineraloljan så finns det minst lika många studier som visar att det är skadligt som visar att det inte är skadligt. Man får kanske fundera ett slag över vilka som finansierar de studierna... allt handlar om vad som är vinstdrivande i dagens samhälle, och vilka är det egentligen som äger marknaden?? Det är väl ändå ganska naivt att tro att allt som säljs på vanliga affärer måste vara ofarligt?

Jag anser att folk själva kan avgöra om de behöver tänka utanför ramarna och kanske hitta alternativ till mineraloljornas marknad. Varför kan vi inte få göra det, och använda tex vegetabiliska oljor, utan att få lögner om hur skadliga de är uppslängda i ansiktet?!
    Mineralolja är billigt att tillverka och säljs ofta dyrt. Företagen har all anledning att finansiera studier :)
  • Solrosens
    faithfully skrev 2013-07-09 09:25:05 följande:
    Jojobaolja är det bästa, det är egentligen mer ett vax. Finns på hälsokosten men är ganska dyrt. Smörj/massera efter dusch. Man blir sjukt mjuk :)

Anonym (Kokos) skrev 2013-07-09 09:27:14 följande:
    Kokosfett, det absolut bästa jag testat för kropp och hår!

Oh tack för svar! Ska kolla upp jojobaoljan och kokosfettet. Menar du då kokosfett som i den fasta, vita smöriga paketet (som vanligt smör typ) eller finns det någon kokosolja i vätskeform? Använder babyolja idag, varvat med naturlig olivolja, men blev osäker på att fortsätta använda det efter att ha läst i tråden. Köpte någon billigare babyolja på Ullared i större plast flaska :/ dessutom
  • skogsvitter
    Solrosens skrev 2013-07-09 09:40:48 följande:

Oh tack för svar! Ska kolla upp jojobaoljan och kokosfettet. Menar du då kokosfett som i den fasta, vita smöriga paketet (som vanligt smör typ) eller finns det någon kokosolja i vätskeform? Använder babyolja idag, varvat med naturlig olivolja, men blev osäker på att fortsätta använda det efter att ha läst i tråden. Köpte någon billigare babyolja på Ullared i större plast flaska :/ dessutom
    Kokosfettet i affärerna (silverpaketet) är härdat vilket inte är särskilt hälsosamt, det finns förhållandevis billigt fett (inte i oljeform, men kokosfett har ju i själva verket väldigt låg smältpunkt) på hälsokostaffärer eller hemsidor. Jag köpte senast ett kokosfett som har kvar lukt och smak, känns otroligt mjukt och härligt mot huden
Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!