• Anonym (ger upp)

Orkar inte mer (potträning)

Vi har en son som fyllde 4 år för en månad sen som fortfarande inte är blöjfri. vet inte vad vi gör för fel men han vägrar.

Kort historia: Vi introducerade pottan när han var ca 1 år. Då satt han varje morgon och ibland kissade han och ibland inte. När han var 2 år så försökte vi få honom blöjfri på allvar men det gick inte. Sedan dess har vi försäkt med jämna mellanrum. Han vägrar och gallskriker ofta. Ibland funkar det men han säger aldrig till själv utan vi måste ta honom till toaletten. Han säger till någon gång i veckan. Han har dock aldrig bajsat på pottan eller toaletten. 

I höstas testade vi att ta bort blöjan helt (även på dagis). Han har inget emot att vara utan blöja. Efter 4 veckor sa de ifrån eftersom han kissade och bajsade i blöjan 3-4 ggr/dag.

Nu har vi varit lediga i 4 veckor och de sista 2 veckorna har han vägrat ha blöja på sig. Men han kissar och bajsar på sig minst 1 gång/dag. De andra gångerna han kissar på toaletten eller pottan så är det vi som får tvinga honom att kissa. Och han bajsar fortfarande bara i kalsongerna.

Vi har verkligen testat allt och jag känner att jag ger upp nu. 

• Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)
  • sallybuse

Försök att ge honom mycket beröm.När han kissar och bajsar på pottan.När mina barnbarn skulle bli torra och göra sina behov så satte vi fina klistemärke på pottan.Som dom själva fick välja.Och de blev uppskattat.Det tyckte dom va kul att få ett fint märke.Vi fick hela deras potta full.Men till slut så satt dom där hela tiden.Utan märke.Eller så finns där ju många sätt att ge beröm på.En leksakbil,Legobit,  Så prova er fram.

• Anonym (Mamma)

Kände en förut som hade en unge som kissa och bajsa på sig inget hjälpte så dom gjorde typ ett schema och då fick han sitta på toan tills han hade gjort något... Det var en läkare som sa åt dom att göra de.. 

• Anonym (Hejja!)

Det enklaste det är nog att bara sluta med blöjan. Prata sakligt om det, att nu är det slut med blöjor -det har bara bebisar - du & jag & pappa är stora så vi går på toaletten. Punkt slut.
    När olyckorna händer - så låtsas som att du inget märker förrens han själv säger ifrån. Låt honom då hjälpa till att städa upp, lägga i tvätten, klä på sig nytt etc. Det är inget big deal, och heller inget roligt. När det istället hamnar på rätt ställe - då är det FEST! Stor uppståndelse, ring till farmor och berätta hur stor & duktig han är etc etc etc. Det kommer kanske ta ett tag, men snart fattar han galoppen. Inget tjat, vill han inte kissa innan ni ska iväg i bilen så lägg plastad frotté  i bilstolen bara. Ta med massor av ombyte och en stooor portion tålamod.

Lycka till!

• Anonym (ger upp)

Tack för svaren.

Vi har verkligen uppmuntrat honom.

Vi började med stjärnor men han var inte intresserad. Så vi köpte bilklistermärken men det funkade inte heller. Efter det började vi ge honom samlarbilar från carsfilmerna och det funkade i nån dag. Vi har tom mutat med godis och glass men det funkar inte.

Vi har försökt pratat om det och han säger själv att det bara är bebisar som har blöja och därför vägrar han blöja nu men han säher aldrig till.

Vi försäker ha tålamod. Vi kan låtsas inte om det 99 ggr men sedan när det händer för 100:e gången så kan vi tappa tålamodet. Även om vi försäker inte bli arga så märker han det.

Vi vet att han kan hålla sig för han kissar aldrig framför oss utan han går och gömmer sig. T.ex. idag lekte jag eller bara var med honom i 6 timmar utan en olycka. Sedan ringde min telefon och då tog det 2 sek och han kissa och bajsa i kalsongerna. Trots att jag hade försökt få honom att gå på toa flera ggr.

Vi har inte testat att han ska få hjälpa till efter att en olycka har skett. 

• Anonym (Samma här)

Intressant tråd. Känner igen mig till punkt och pricka. Fast i mitt fall är det en dotter på snart 3,5 år. De dagar hon går utan blöja (vilket hon helst vill) kissar hon i trosorna - enbart. De gånger hon lyckats kissa på pottan kan räknas på ena handens fingrar. Förutom när hon var 1,5 år och kissade på pottan varenda morgon! Bajsa gör hon bara i trosorna eller blöjan. Tänkte också köra hårt med träningen nu på semestern. Fortsätter läsa här för att få mer råd.

Lycka till TS! Återkommer om jag lyckad hitta nåt som funkar här hemma.

• Anonym (ger upp)

Anonym (samma här): Hoppas det går bra för er. Förstår frustrationen mamn känner.

Idag har vi haft 3 bajsolyckor och en 2 kissolyckor. 1 gång gick han på toaletten efter att jag sa till honom. Efter andra bajsolyckan så satte jag på honom 1 blöja men den slet han av och sa att det är bara bebisar som har blöja. 

• sallybuse

Har du pratat med dom på bvc om lite tips.Hur är han annars i sin utveckling.Går han på någon förskola? Och i så fall hur funkar det där.

• Anonym (hmm)

Jag ska ge mina bästa hemliga tips, om det nu är så att det sker i hemlighet alla olyckor så när du går iväg så sätter du på TV:n och säger att för att titta på TV så måste du sitta på pottan. 
    Sen har du bara koll på att han sitter på pottan då och då medan du pratar i telefon så borde det gå på rätt ställe.
    Det fungerade för min son när han skulle bli blöjfri då allt var mer intressant än just pottan.
    Nu när min son är 4 år så har jag märkt den dipp då har han ändå varit blöjfri i två år men nu är allt mer intressant än att gå på toaletten så då händer det olyckor då och då varje vecka kanske 1-4 olyckor per vecka men det beror mest på att han vill göra annat tills han verkligen håller på att kissa på sig. Tråkigt men sant. 
    Dock känner han när han ska kissa och gör det oftast men ibland har han för kul för att kissa. 

• Euphemia

Men, varför sådan brådska? Låt det ta den tid det tar och "olyckor"? Prata sakligt till en fyraåring? Blöja eller ej, kommer det i byxan så gör det ju det, krama om ditt barn och säg "ingen fara". Tänk på hur traumatiskt det kan bli om potträningen blir ett för stort krav och ständig besvikelse... Är det barnets behov eller föräldrarnas som tillgodoses i  detta?

• Anonym (Tvillingmamma)

Åh en tråd för mig! Mina tvillingpojkar fyllde 4 år för 2 veckor sedan och fortfarande inte heller blöjfria. Pottan vägrar dom så de enda som är lite roligare är att jag köpte en sits till vår toa så att varje gång de kissat får de spola vilket dom tycker är kul. Ena sonen går det lite bättre med och han kan säga till ibland att han vill kissa men han vägrar att ta av sig blöjan helt och skriker om jag föreslår kalsonger istället.

Andra sonen säger oxå själv att bara bebisar har blöja och att kompisarna på dagis går på toa men samtidigt vill han själv inte göra det.

Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)