• Anonym (ger upp)

Orkar inte mer (potträning)

Vi har en son som fyllde 4 år för en månad sen som fortfarande inte är blöjfri. vet inte vad vi gör för fel men han vägrar.

Kort historia: Vi introducerade pottan när han var ca 1 år. Då satt han varje morgon och ibland kissade han och ibland inte. När han var 2 år så försökte vi få honom blöjfri på allvar men det gick inte. Sedan dess har vi försäkt med jämna mellanrum. Han vägrar och gallskriker ofta. Ibland funkar det men han säger aldrig till själv utan vi måste ta honom till toaletten. Han säger till någon gång i veckan. Han har dock aldrig bajsat på pottan eller toaletten. 

I höstas testade vi att ta bort blöjan helt (även på dagis). Han har inget emot att vara utan blöja. Efter 4 veckor sa de ifrån eftersom han kissade och bajsade i blöjan 3-4 ggr/dag.

Nu har vi varit lediga i 4 veckor och de sista 2 veckorna har han vägrat ha blöja på sig. Men han kissar och bajsar på sig minst 1 gång/dag. De andra gångerna han kissar på toaletten eller pottan så är det vi som får tvinga honom att kissa. Och han bajsar fortfarande bara i kalsongerna.

Vi har verkligen testat allt och jag känner att jag ger upp nu. 

• Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)
  • Wilma45

Båda mina flickor vägrade potta. De valde toan, och nån barnsits accepterades inte heller.
    Kanske pottan ger honom obehagliga vibbar? Ställ undan den och erbjud toan i stället. Han är ju stor nog att själv ta sig upp och sätta sig där. 

• Numminen

Jag har inte läst hela tråden så ursäkta om jag skriver nåt som redan tipsats om. Jag förstår att ni har det jobbigt! Jag reagerade lite på att du skriver att det i princip blir jubelrop när han kissar på pottan. Kanske är det helt enkelt för mycket uppståndelse? Har ni frågat hur han själv vill ha det? Kanske ett klistermärke att klistra på en tavla varje gång han lyckas till exempel. Uppmuntran är bra men jag är lite skeptisk till att göra det till en jättegrej att göra sina behov, som är något naturligt liksom. Jag menar det inte som kritik, utan bara som en tanke. En del barn gillar inte för mycket ståhej och kan bli lite blyga av det men hur er son är vet ni såklart bäst själva.

Angående toa: har ni testat en ny toaring? Antingen en med kul mönster eller en med en stor och liten ring som man bläddrar fram? Vi hade den sistnämnda och det funkade väldigt bra. Stadigt och bra när de kände sig för små för stora ringen.

Er son är såpass stor så jag hade nog frågat honom hur han vill ha det. Bajsa i kalsongerna är inget alternativ, däremot att säga till om blöja eller själv hämta en byxblöja och ta på sig. Jag menar inte att man ska skuldbelägga honom men säga att det är besvärligt med bajsiga kalsonger och att han får välja mellan blöja och toa istället.

Lycka till i vilket fall. Jag förstår att det känns som det tar evigheter men en vacker dag är det över!

• Anonym (mutande mamma)

Orkar inte läsa hela tråden o e absolut ingen expert o jag VET att man inte ska muta barn osv... MEN jag fick vår son blöjfri förra sommarn (då va han 3) genom att sätta upp ett vitt pappersark på insidan av toadörren. Varje gång han kissat i toaletten fick han ett klistermärke att sätta där... Att bajsa på toa va segare så jag köpte små billiga leksaksbilar. Varje gång han hunnit i tid o bajsat på toa fick han välja en liten bil... Funkade för oss o efter ca 2 veckor behövdes inga bilar mer... I samma veva läste vi en barnbok om barn som pott tränade o blev pottstjärnor

• Anonym (mutande mamma)

Kom nyss på att vi köpte en särskild sits till toan också... Bytte till en med både liten och stor ring med "soft Close" Han gillade inte pottan o tyckte barnsitsen va läskig för den satt inte fast... Men den nya gillade han skarpt.

• Rockelina
    Anonym (mutande mamma) skrev 2013-08-02 00:15:54 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden o e absolut ingen expert o jag VET att man inte ska muta barn osv... MEN jag fick vår son blöjfri förra sommarn (då va han 3) genom att sätta upp ett vitt pappersark på insidan av toadörren. Varje gång han kissat i toaletten fick han ett klistermärke att sätta där... Att bajsa på toa va segare så jag köpte små billiga leksaksbilar. Varje gång han hunnit i tid o bajsat på toa fick han välja en liten bil... Funkade för oss o efter ca 2 veckor behövdes inga bilar mer... I samma veva läste vi en barnbok om barn som pott tränade o blev pottstjärnor

Bra tips med mutbilar ska testa det. Har länge kört en variant av den att han samlar till vad han vill i leksaksaffären med stjärnor. Gick ett tag men nu funkar det inte alls...man måste nog ge mer omedelbar belöning
  • Rockelina

Blöjor är för bra numera...inte som förr men lär ju bli blöjfritt nån gång

• Anonym (n)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-08-01 23:34:43 följande:

Men han är fullt medveten om det, att det är bara bebisar som har blöja. Vi brukar iofs säga att stora pojkar har kalsonger och kissar och bajsar på toaletten.
    Jag vet att han är medveten om att bara bebisa har blöja. Men är han även medveten om att det är bara bebisar som kissar bajsar på sig och inte säger till?
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (n) skrev 2013-08-01 23:15:11 följande:
    Ok, jag menade alltså om ni testa säga det, kanske det hjälper?

Njae vi har börjat att säga att stora barn kissar och bajsar på toaletten.
  • Anonym (ger upp)
    Wilma45 skrev 2013-08-01 23:44:27 följande:
    Båda mina flickor vägrade potta. De valde toan, och nån barnsits accepterades inte heller.

Kanske pottan ger honom obehagliga vibbar? Ställ undan den och erbjud toan i stället. Han är ju stor nog att själv ta sig upp och sätta sig där. 

Vi har erbjudit honom pottan, toan och en sån där sits, 3 olika. Han föredrar att gå på toaletten och sitsarna vägrar han.
Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)