• Anonym (ger upp)

Orkar inte mer (potträning)

Vi har en son som fyllde 4 år för en månad sen som fortfarande inte är blöjfri. vet inte vad vi gör för fel men han vägrar.

Kort historia: Vi introducerade pottan när han var ca 1 år. Då satt han varje morgon och ibland kissade han och ibland inte. När han var 2 år så försökte vi få honom blöjfri på allvar men det gick inte. Sedan dess har vi försäkt med jämna mellanrum. Han vägrar och gallskriker ofta. Ibland funkar det men han säger aldrig till själv utan vi måste ta honom till toaletten. Han säger till någon gång i veckan. Han har dock aldrig bajsat på pottan eller toaletten. 

I höstas testade vi att ta bort blöjan helt (även på dagis). Han har inget emot att vara utan blöja. Efter 4 veckor sa de ifrån eftersom han kissade och bajsade i blöjan 3-4 ggr/dag.

Nu har vi varit lediga i 4 veckor och de sista 2 veckorna har han vägrat ha blöja på sig. Men han kissar och bajsar på sig minst 1 gång/dag. De andra gångerna han kissar på toaletten eller pottan så är det vi som får tvinga honom att kissa. Och han bajsar fortfarande bara i kalsongerna.

Vi har verkligen testat allt och jag känner att jag ger upp nu. 

• Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)
  • Anonym (n)

vad händer om du säger ingen av dina kompisar kissar bajsar på sig och att bara babisar inte säger till ?

• Anonym (ger upp)
    Kasperina skrev 2013-07-24 22:32:59 följande:
    Man ska inte lyssna på andra utan bara på sig själv  

Vi introducerade också pottan när sonen var runt året, men han fick hela tiden välja själv. Det var först när han var 3,5 och jag flyttade till en lägenhet med extra toasits som han blev intresserad, och då blev han torr i princip över en natt. En handfull olyckor bara. Däremot har har han fortfarande blöja på natten och det får han ha trots att han är 5. Han har skilda föräldrar och en bebissyster så därför får han fortfarande välja själv

En fördel med att vara "gammal" förälder är att man litar mer på sitt eget omdöme än på ett gäng prettofrämlingar på ett forum

Vissa barn går det säkert att tvinga, andra barn behöver få göra saker i sin takt. Som förälder gör man det man själv tror är bäst och passar barnet bäst.

Har barnet börjat tycka att det är jobbigt och stressande måste man genom lek hitta på ett sätt att göra det roligt i stället.

Vi har inte försökt tvinga honom utan vi har introducerat pottan toaletten med jämna mellanrum. Det är mer nu vi har börjat "tvinga" honom när han vägrar blöja, han måste försöka kissa innan vi går hemifrån. Om det inte går så gör det inget.
  • Anonym (ger upp)

[quote=70572704][quote-nick]Anonym (n) skrev 2013-07-24 22:51:34 följande:[/quote-nick]vad händer om du säger ingen av dina kompisar kissar bajsar på sig och att bara babisar inte säger till ?[/quot

Det behöver vi inte göra för det säger han själv. Han säger att det bara bebisar som har blöja.

Nu börjar vi jobba snart igen och vi har inte lyckats få honom blöjfri på 6 veckor. Vi har inte ens haft några framsteg. Undrar hur vi ska lösa det när han börjar på dagis igen? Han vägrar blöja och personalen vill att han ska ha blöja. Kan de säga att han inte får vara på dagis om han inte har blöja?

• Anonym (n)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-07-31 10:52:43 följande:
    [quote=70572704][quote-nick]Anonym (n) skrev 2013-07-24 22:51:34 följande:[/quote-nick]vad händer om du säger ingen av dina kompisar kissar bajsar på sig och att bara babisar inte säger till ?[/quot

Det behöver vi inte göra för det säger han själv. Han säger att det bara bebisar som har blöja.

Nu börjar vi jobba snart igen och vi har inte lyckats få honom blöjfri på 6 veckor. Vi har inte ens haft några framsteg. Undrar hur vi ska lösa det när han börjar på dagis igen? Han vägrar blöja och personalen vill att han ska ha blöja. Kan de säga att han inte får vara på dagis om han inte har blöja?
    Jag menar om ni säger det är bara bebisar som bajsar på sig. Och att han beter sig som en bebis när han bajsar på sig och att ingen av hans vänner gör det. Vad säger han om det då?
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (n) skrev 2013-07-31 17:38:18 följande:
    Jag menar om ni säger det är bara bebisar som bajsar på sig. Och att han beter sig som en bebis när han bajsar på sig och att ingen av hans vänner gör det. Vad säger han om det då?

Sorry jag kanske var lite otydlig i mitt svar till dig. Vi har aldrig sagt till honom att det är bara bebisar som har blöja utan det är han själv som säger det. Jag tror att någon har sagt det på dagis.
  • Anonym (Teo)

Men hur ser det ut när ni försöker tvinga/locka honom att sitta på pottan? Hur pratar ni med honom? Vad säger ni? Vad händer när han gjort något i pottan?

• Anonym (ger upp)
    Anonym (Teo) skrev 2013-07-31 22:26:01 följande:
    Men hur ser det ut när ni försöker tvinga/locka honom att sitta på pottan? Hur pratar ni med honom? Vad säger ni? Vad händer när han gjort något i pottan?

Vi brukar fråga honom om han vill gå på toa och 9 av 10 ggr säger han nej. Ofta händer det att han 5 min senare har kissat i byxorna. Vill han inte så brukar vi oftast låta honom vara men om vi ska iväg så måste han alltid försöka. Kommer det inget så gör det inget. Är vi iväg och han inte har kissat på länge så måste han gå. Vet inte om tvinga är rätt ord men vi övertalar honom att gå på toa. Eftersom det oftast är när vi ska iväg så brukar vi locka med det. Vi säger aldrig att vi inte ska gå om han inte går på toa utan mer att ju fortare han försöker desto fortare kommer vi iväg till det roliga.

Vi låter alltid glada och lugna när vi pratar med honom. Är farmor el mormor med så brukar vi säga ska du inte visar för f el m hur duktig du är.

När han kissar så blir det typ fest. Vi hurrar och hoppar och säger att han är jätteduktig. Han brukar ibland få en glass, chokladbit el. Leksak.

När det händer en olycka så säger vi det gör inget men nästa gång säger du till mamma eller pappa. Vi brukar även fråga honom var kissar man? Och då svarar han på toaletten.
  • Anonym (n)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-07-31 22:23:22 följande:

Sorry jag kanske var lite otydlig i mitt svar till dig. Vi har aldrig sagt till honom att det är bara bebisar som har blöja utan det är han själv som säger det. Jag tror att någon har sagt det på dagis.
    Ok, jag menade alltså om ni testa säga det, kanske det hjälper?
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (n) skrev 2013-08-01 23:15:11 följande:
    Ok, jag menade alltså om ni testa säga det, kanske det hjälper?

Men han är fullt medveten om det, att det är bara bebisar som har blöja. Vi brukar iofs säga att stora pojkar har kalsonger och kissar och bajsar på toaletten.
  • umm abdilleh
    RosaMoln skrev 2013-07-17 00:43:48 följande:
    Vi har problemet att sonen vägrar att sitta på toan och absolut inte med rumpan bar!! Vet inte riktigt hur vi ska göra :S

Samma här..vad gör man om sonen vägrar sitta på potta eller toa? Har försökt med allt, prata, belöning, tillochmed mutor...han vill inte sitta, men går runt hemma utan blöja med boxershorts ..har hållt på 3 veckor och.på måndag börjar dagis..
Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)