• Anonym (ger upp)

Orkar inte mer (potträning)

Vi har en son som fyllde 4 år för en månad sen som fortfarande inte är blöjfri. vet inte vad vi gör för fel men han vägrar.

Kort historia: Vi introducerade pottan när han var ca 1 år. Då satt han varje morgon och ibland kissade han och ibland inte. När han var 2 år så försökte vi få honom blöjfri på allvar men det gick inte. Sedan dess har vi försäkt med jämna mellanrum. Han vägrar och gallskriker ofta. Ibland funkar det men han säger aldrig till själv utan vi måste ta honom till toaletten. Han säger till någon gång i veckan. Han har dock aldrig bajsat på pottan eller toaletten. 

I höstas testade vi att ta bort blöjan helt (även på dagis). Han har inget emot att vara utan blöja. Efter 4 veckor sa de ifrån eftersom han kissade och bajsade i blöjan 3-4 ggr/dag.

Nu har vi varit lediga i 4 veckor och de sista 2 veckorna har han vägrat ha blöja på sig. Men han kissar och bajsar på sig minst 1 gång/dag. De andra gångerna han kissar på toaletten eller pottan så är det vi som får tvinga honom att kissa. Och han bajsar fortfarande bara i kalsongerna.

Vi har verkligen testat allt och jag känner att jag ger upp nu. 

• Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)
  • Maria 622

Sätt inte sonen på toaletten i tid och otid utan gör ett dagsschema:
    De flesta barn kissar ungefär var tredje - var fjärde timma.

- Kissa direkt när man vaknar
    - sen schemalägg kissandet efter 3 tim och efter 3 tim igen.

Gör inte som vår barnomsorg försökte göra trots att jag sa ifrån.... De satte han flera ggr i timmen för han inte kissade första gången... Det stressade ihjäl honom och han kissade 4-5 ggr i byxorna... Sen de började lyssna på mig har det skett ett handfull olyckor och det får man räkna med.

Är ni osäkra på om han klarar sig vid utgång håll er nära ett kisställe i början.

• Anonym (2-3h)

3-4h tycker jag låter ganska mycket, speciellt i början. 2-3h brukar vi räkna med, dvs har dottern inte sagt till efter drygt 2h frågar vi om hon behöver gå och om vi ska göra nått tar vi henne till pottan/toan även om hon säger nej. Flera gånger i timmen håller jag iofs med om att det är på tok för ofta!

• Anonym (anna)

Nu på sommaren älskar mina barn att kissa utomhus i gräset Tungan ute Funkar ju bara om man har egen trädgård men vi har inte ens några olyckor med lillasyster (blir 2 år i september) de dagar solen skiner, hon drar ner byxorna/lyfter upp klänningen för det är "loligt tissa ute".

• Lilla Fjun

Tror att NI vill för mycket så han känner sig pressad och blir motvalls istället för att tycka det är roligt. Ni har av och till hållit på sedan han var 1 år. Lägg ner, sätt på blöja och låt honom bestämma när det är dags att sluta. Jag har inte pottränat något av mina två barn. Största pojken blev av med sin blöja på sin 3-årsdag och hade då aldrig suttit på potta innan. Vi ägde inte ens någon. Fungerade direkt -några enstaka olyckor första veckan sedan helt torr. Lillebror nu 2 år och 10 mån har sett storebror springa på pottan och för tre veckor sedan ville han inte ha på blöja mer och återigen så fungerade det bra från start. Båda har själva fått bestämma när de velat sluta med blöja utan några som helst påtryckningar från vår sida. Tror ibland man som förälder jämför och blir stressad av att alla andra lyckas. Orkar inte mer skriver du i din TS. Sluta då och sätt på blöja. Han är bara 4 år, vad spelar det för roll om han slutar nu eller om ett år? För mycket press kan leda till sängvätning osv och då går ni från "ett problem" till ett annat. Lycka till!

• Anonym (V)

Amen! Ju mer man kämpar desto längre tid tar det... Låt killen få bestämma själv

• Anonym (ger upp)

Vad många svar. Ska försöka svara alla så gott det går.

Sallybuse: Pratade med bvc på 3-årskontrollen eller det var hon som tog upp det. Hon sa att man får ingen hjälp förrän de börjar närma sig 4 eftersom det är inte jätteovanligt med barn som är 3 som har blöja. Vi skulle ha haft 4 årskontroll i juni men då var vi på semester och nu är hon på semester så vi har tis i augusti. Han är väldigt medelmåttig när det gäller den övriga utvecklingen. Var lite sen med talet men nu har han kommit ikapp. Duktig på siffror och bokstäver. Räknar till 50 på svenska, 20 på engelska, kan hela alfabetet ochh känner igen alla bokstäver. När han var 2 år så la han 50-bitarspussel. Han har en bästis på dagis men leker gärna med andra barn också. De säger att han är glas, trygg social och tyr sig till alla barn och vuxna. Även föräldrar som kommer och hämtar sina barn.

Anonym(hmm): Vi har testat med att sätta pottan framför tv:N men nu var det ett tag sedna. Vi kanske ska prova igen.

Euphemia: Vi har eg. inte haft brådska innan men vi introducerade pottan och försökte få honom att gå på pottan. Det är nu efter att han fyllde 4 som jag känner att det verkligen är dags då de flesta 4-åringar är blöjfria. Visst är det mycket vårat behov men jag vill inte att det ska gå så långt att han blir retad på dagis. Jag tror att det är någon på dagis som har sagt att det är bebisar som har blöjor för han vägrar ha blöja nu.

Anonym (tvillingmamma): Hoppas det löser sig för er.

Maria622: Vi har haft ett schema men det har inte funkat. Vi försöker sätta honom på toaletten varannan timme och innan vi går hemifrån. Han kan hålla sig upp till 6 tim men ibland kan han kiussa efter 30 min. När han håller sig så länge som 6 tim så är det för att vi är med honom hela tiden och han har ingen möjlighet att gå ifrån och kissa ifred. Har ven märkt att han är torr på natten 2 av 3 nätter men ändå vägrar han kissa på toaletten på morgonen.

Anonym (anna): Vi bor i lägenhet men har sommarstuga. Det är roligare att kissa i gräset. Men har han kalsonger på sig eller byxor om det är lite kallareså tar han inte av sig de för att kissa.

Lilla fjun: Det är inte så att vi har försökt hela tiden från han var 1 år. Nu senast hade vi ett uppehåll på 4 mån innan sommaren. Och då tog vi fram pottan och erbjöd honom toaletten i nån dag och det gick inte och då la vi ner det. Det jag menar med att jag inte orkar mer är att jag orkar inte med kiss -och bajsolyckor varje dag (oftast 3-4 st). Jag har försökt få på honom blöja men han vägrar och sliter av sig den. Men ändå säger han inte till.

Anonym (v): Ja, förmodligen är det så. Vi har försäkt att lägga ner projektet3-6 mån flera ggr för att se om han börjar säga till själv

Jag vet att det säkert är vårt fel för att vi kanske försökte för tidigt när han inte var redo men nu är situationen som den är. Man läser ofta trådar t.ex här på fanmiljeliv där folk skriver att de inte förstår varför stora barn har blöja och att man som förälder är lat etc. Jag vet att jag inte borde bry mig men det kanske inte så kul att läsa det. Jag svarade en gång i en sån tråd och förklaradevarför sonen fortfarande har blöja och fick till svar att han var onormal och vi borde ta kontakt med BUP. Men folk som inte är i den situationen  vet inte hur man som förälder kämpar. Sen hör man också komåpisar säga saker som att det är sååå skönt att pottränongengen gick så himla smidigt för oss blablabla. Vi har säkert förvärrat det men nu vill jag bara vända dte.

• Anonym (Samma här)

Jobbigt när han vägrar blöja, innan ham fått kläm på det här med pottan. Nu har ju inte vi heller nåt någon framgång med potträningen. Men efter att dottern själv bestämde sig för att sluta med blöja vid ett tillfälle i våras och sedan gick utan blöja 11 dagar i sträck och kissade en (!) gång på pottan under tiden och för det mesta vägrade att ens sitta på pottan/toaletten började vi vara mer bestämda. Ville hon inte sitta på pottan när vi sa åt henne att göra det (när hon hållit sig flera timmar), ja då fick hon faktiskt finna sig i att ha blöja i stället för trosor. I bilen och i sängen har hon alltid blöja och det har hon till slut accepterat.

Annars kör vi vissa dagar med, andra utan blöja. I dag skulle hon ha blöja (hade inget emot det själv) men kissade ändå på golvet vid två tillfällen då vi inte hunnit ta på henne blöjan efter att hon suttit på pottan en lång stund. Jag kan inte tolka det på nåt annat sätt än att hon faktiskt inte kommit på hur man gör för att själv välja när man kissar. Hon slappnar väl inte av tillräckligt på pottan för att det ska kunna komma där, och hon känner inte igen känslan av att vara kissnödig och att hon är på väg att kissa innan pölen på golvet är ett faktum. Eller vad tror ni andra?

• Anonym (Samma här)
    Maria 622 skrev 2013-07-11 20:20:58 följande:
    Sätt inte sonen på toaletten i tid och otid utan gör ett dagsschema:

De flesta barn kissar ungefär var tredje - var fjärde timma.

- Kissa direkt när man vaknar

- sen schemalägg kissandet efter 3 tim och efter 3 tim igen.

Gör inte som vår barnomsorg försökte göra trots att jag sa ifrån.... De satte han flera ggr i timmen för han inte kissade första gången... Det stressade ihjäl honom och han kissade 4-5 ggr i byxorna... Sen de började lyssna på mig har det skett ett handfull olyckor och det får man räkna med.

Är ni osäkra på om han klarar sig vid utgång håll er nära ett kisställe i början.

Men om barnet inte kissar när det sitter på pottan efter 3 timmar? Hur länge ska man då vänta tills man försöker igen tycker du? Känner att vi nog också stressar vårt barn lite med att tjata om pottan hela tiden, men när hon inte kissat på 4-5 timmar vet man ju att det snart kommer att komma på golvet ... och då försöker jag nog få henne att sitta en stund varje halvtimme. Gör jag fel då?
  • Litet My

Ta reda på var "knuten" sitter till att han tycker det ä'r jobbigt/obekvämt att kissa på pottan, tydligt är ju att det är NÅGOT eftersom han håller sig och inväntar ett ögonblick då ingen ser.

Min son tyckte det var superläskigt, då var han 3,5 år, när vi rett upp knuten (han skulle få exakt vad han ville om han bajsade på potta/toalett) så försökte han verkligen trots att han grät för att han var rädd (jag satt brevid och höll handen och det var på hans initiativ att prova) när spärren släppt valde han själv dagen efter att nu var det slut med blöja både natt och dag och höll det.

Och du bry dig inte om vad folk säger, ofta är det folk med helt "problemfria" barn som är tidiga som är dumma nog att inte begripa att alla barn är olika.

Jag skulle inte satsa på straff/konsekvenser utan som sagt försöka reda i var haken sitter, jag tror få 4 åringar håller sig så länge på ren "jävulskap".        

Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)