• Worky

Varför vill ni ha barn?

Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

• Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Nilla2005

Oj... för mig är dte en sån självklarhet med barn inom kort så jag har så svårt att tänka i dina banor. För mig handlar det mycket om att jag träffat världens underbaraste man och jag vill så otroligt gärna skapa ett eget hem med honom och för oss är det självklart att det ska finnas barn OCH djur i det hemmet. BArn.. varför? Klart vi vill ha någon att älska, fostra och ta hand om. En (nej, flera) individer som är en blandning av oss två som älskar varandra så högt.

det är en självklarhet bara!

• Majsan70

Lämnar han dig så var han inte den rätte helt enkelt. Sånt är ju livet ibland.

Men jag kan väl säga som såhär att barn är en gåva som jag tacksamt tagit emot. Jag har inte "offrat" nånting för att vara förälder. Däremot blir man berikad varje dag i livet med barn. Och javisst...man kan få "ful" kropp, men det är ju ens egen hjärna som tycker det. Min sambo älskar mig för den jag är och älskar allt....inkluderat sånt som kommit med graviditeten..eftersom jag burit hans barn inom mig. Det är den störta gåvan man kan få. (tycker vi då)

Vill man inte ha barn o inte har den driften inom sig så går ju det utmärkt oxå.

Kärleken till ett barn är beständig genom livet, men kärleken till en partner förändras genom åren o kan ju faktiskt försvinna helt.

Gillar du inte andra barn så gulla inte med dem då... Jag älskar mina ungar men inte andras...

• Majken

För att det är en sådan underbar, villkorslös kärlek och som andra skriver här - det är två helt olika kärlekar och kan inte jämföras. Skulle du mot förmodan ångra dig så kommer du med all säkerhet inte att komma i "andra hand" för sin sambo - du är ju kvinnan som i så fall burit och fött frma hans barn - många män lyfter istället sina kvinnor till skyarna efteråt.

Sen är vi alla olika och fortsätter du att känna som du gör nu så ska du självklart inte skaffa barn, men jag kan varmt rekomendera det

Har precis sövt min lilla goa 8-månaders dotter efter hennes bad och hon är alldeles mjuk och len och doftar så underbart gott som bara bebisar kan - den känsla kan inte beskrivas i ord - den måste upplevas!!

• scrapparlotta

För ca 3½ år sen sa jag lika dant. JAG ska aldrig skaffa barn, så var det bara. Nu har jag en helt underbar liten dotter och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne nu. Dom ger sååååå mycket tillbaka, man får så goa skratt av henne varje dag. Man känner sig behövd och nyttig. Tindra och min sambo är det bästa som har hänt mig. Och vi kommer helt klart att skaffa ett litet underverk till.

Men alla är vi olika, det finns väl många som väljer att inte skaffa barn.

• MimmiLina

Vill inte hellre ha några barn. Det är ett för stort ansvar som jag inte är beredd att ta. Hade oroat mig för att man inte hanterat barnet rätt, inte gett det vad det behövde osv. Det är ju en jättegrej att skaffa barn, inte som att köpa hund direkt.

Och jag tänker oxå mycket på det du nämner om att man förstör kroppen, inte bara till det yttre, utan även på insidan. Jag är varken intresserad av tomma bröst eller inkontinens.

Alla MÅSTE inte skaffa barn, så var du bara lugn TS. Det finns andra som befolkar jorden.

Gillar inte barn hellre, har svårt för dom. Vet inte hur man ska "ta" barn riktigt. Antar att det blivit annorlunda om de varit ens egna, men är inte beredd att ta risken. Visst barn är söta, men man kan inte skaffa barn bara för att dom är gulliga att titta på. Hade aldrig stått ut med skrik, sömnlösa nätter, blöjor osv. Det är inte "jag" liksom.
    Men om man tycker så då anses man väl vara fin i kanten, egoistisk osv, därför håller man helst tyst om det.

• MimmiLina

För att inte säga hur okvinnlig man sägs vara om man inte vill ha barn. Alla är dock inte födda som urmödrar.

• tezz m

jag skaffade barn, för att ja ville bilda familj med min sambo, älskar ju honom, klart man vill ha en framtid tillsammans med han, nåt mer gemensamt, så tycker jag iaf

• misun

Min barnlängtan vaknade sent den med. Har alltid tänkt att i framtiden javisst men ABSOLUT inte nu. Det var lite drygt ett år sedan (då var jag 32 år) som jag vaknade en morgon med en känsla i bröstet att nu var det dags.... Men det är lättare sagt än gjort. Väntar fortfarande på pluss..........

• Laire

Är vi inte egentligen skyldiga att skaffa barn för artens fortlevnad? Är inte det meningen med livet, att föra fram arten? Ur ett rent biologiskt perspektiv. Intressant frågeställning tycker jag

• MammaCaa

Jag fick varken hängbröst eller en enda bristning...men men...
    hade jag fått det så hade det vart värt det..för min underbara son...som jag ÄLSKAR MEST! Ja..faktiskt... men det är olika att älska sitt barn och älska sin sambo/man..

Jag skulle inte kunna tänka mej ett liv utan barn, men alla är vi ju olika...eller hur?!..
    Jag har själv alltid velat ha barn. Började passa barn då jag var 11 år och har sedan jag var 12 pratat om att jag längtar tils jag blir stor och få en egen bebis.
    Sen var jobbet viktigare, eller rättare sagt att jag fick fast jobb innan jag skaffade barn.. och när jag fick d så blev jag gravid....fick missfall i 4:e månaden och det var det värsta som hänt i mitt liv..
    men allt har sin mening... Det var inte meningen att ängeln Felicia skulle komma till oss..
    Men d var meningen att Theodor skulle komma

och nu e han här...

Och OM det skulle vara så att din sambo skulle lämna dej för att inte du vill ha barn..eller nåt anant.. så var det inte meningen att det skulle vara ni..

Allt har sin mening...

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?