• Worky

Varför vill ni ha barn?

Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

• Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Keyser

Hej då allihopa Nu måste jag byta Tena! Känns som min livmoder ramlade ner också....nähä det var viss hängpatten jag trampade på.

• Marlean

Worky Varför skaffade din mor och far dig tror du? Bara en liten reflektering... ibland vill man att "frukten" av ens kärlek till sin partner ska leva vidare helt enkelt, och ta form i en ny liten människa tror jag.

/Marlean utan barn.

• Diväteoxid

Barn är ju den bästa asseccoaren som finns!

• Bias Dad

Att skaffa barn är ingen rättighet eller skyldighet; det är en gåva som inte är alla förunnat.

• Kebnekaisa

Självklart får du känna så här TS >-- --
    Det är så ÄRLIGT att säga det så här. Och du står ju för vad du tänker!!!

Sen är det klart, JAg tror ju inte det är så vanligt, -att i din ålder, känna ett sånt motstånd till det.
    De flesta börjar nog känna, att den biologiska klockan börjar ticka, då!
    Och mångas längtan, börjar nog då!

Och det är ju ganska naturligt, och det är INTE fel! Och det är INTE för tidigt!!
    De värnar ju nu för att man faktiskt ska börja i tid, ur fruktbarhetssynpunkt...och att vi faktiskt ÄR lite sent ute, idag.

Men VISST finns det individer i vårt samhälle, som helt enkelt INTE VILL, ha barn.
    Och VET NI, jag tycker faktiskt det känns lite skönt.
    Att folk "kan stå" för det också!
    Det är så skönt med "avvikare" från normen (eller hur jag ska säga)!

Det blir ju ändå som "en liten press" i vårt samhälle, -det här med barn tjusig man villa osv, -hur jag ska förklara det, Där vissa känner sig misslyckade (kanske?) om de inte uppnår "sånt" och de kanske nästan känner sig iaktagna, av andra - VArför har inte hon "fixat barn" fast hon är 38?? Varför är hon singel?? osv.

Då ÄR det ett skönt inslag med folk som "avviker från normen" och "står för", de det själva vill.

Lycka till! Och du som ÄRLIGAST verkligen vågar stå för, vad du känner,
    kan helt plötsligt LIKA ÄRLIGT börja tycka om, och bli sugen på, och BLI JÄTTESUGEN på barn också!!!

• Jofimiel

Barn är väl valfritt, men någon hysteri tycker jag inte det är.... frågan är lite VAD du gör i ett forum som familjeliv.... tala om att du inte vill ha barn??

Du är ju i den åldern då många bildar familj och då är barn ganska självklara...

Jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv utan, de är mitt allt - mitt liv! Jag älskar dom så ofantligt att de gör ont i hjärtat i skrivandet stund.... Att inte kunna få uppleva den känslan är för mig ofattbart...

De är väl jättehärligt att du kommit till insikt va du vill här i livet eller hur?
    Jag kan bara inte förstå hur man kommer fram till ett sådant beslut, jag jobbar på ett äldreboende och ser så många ensamma människor som inte har någon släkting som hälsar på eftersom de inte har några barn. Jag säger inte att de är en garanti att de kommer nån bara för man har barn, men chansen är betydligt större!

Jag e nog verkligen din raka motsats, jag fick mitt första barn när jag var 21 - idag är jag 28 och har tre stycken och jag är inte klar ännu.........

• nattuggla

JAg har inte gett upp mitt liv...jag har sett till att jag fått ett liv som JAG tycker är värt att leva:) För mig e det meningen med livet...att få se mina barn växa upp, jag älskar ju mina barn på ett alldeles speciellt sätt. Kärleken till min man e ju nåt annat...ja, de blir en massa svammel...men, men, så tänker jag typ;)

• Tin o Trolls mamma

Håller med Genetrix bl.a. Jag var dock 17 år då jag fick första barnet, något JAG aldrig ångrat. När jag var 19 föddes nr. 2 och ända sedan dess har jag längtat efter ännu fler barn. Det är de som satt guldkant på mitt liv och gjort mig till den jag är. De är en del av mig och de kommer att föra mitt arv vidare. Nu när jag är 28 har jag ynnesten och glädjen att få bära ännu ett liv inom mig. Det är en underbar känsla som jag inte vill vara utan. Kanske blir det inga fler barn sen, men de jag har är det bästa jag har!!

Min man är också det bästa jag har!! Det är på två olika plan. Kärleken till mina barn är lika stark som den till maken, men inte alls likadan. Det är inga problem att dela med sig av kärleken till alla i familjen. Ju mer man delar ut av sin kärlek desto mer växer den.

Du har fattat ett beslut hur du vill leva ditt liv och det kan och ska ingen annan lägga sig i. Du gör vad du tror är bäst för dig och jag gör vad jag tror är bäst för mig.

Lev väl! Ekorren.

• vadskajaghetadå

*kastar in hängpatten i armhålan*

altså jag undrar såhär

vem fan bryr sig om man får lite hängbröst eller lägger på sig lite efter graviditeten?

är det det som är det viktiga i livet?

att se ut som en barbiedocka eller?

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?