• längtan90

Möhippa för alla?

Jag är bjuden på bröllop om några veckor, nu har det varit Möhippa vilket jag upptäckte via Facebook. Bjuder man inte in alla tjejer på gästlistan när man arrangerar en Möhippa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-23 22:30
    Jag har aldrig sett mig som självklar på möhippan, trodde hennes närmaste vänner en mindre grupp skulle fira henne. Men när 19 av 20 är där så känner jag mig utanför och ja det gör mig ledsen

• Svar på tråden Möhippa för alla?
  • villnu13
    längtan90 skrev 2013-07-23 19:48:59 följande:
    Mm såklart men man jämför ju lite hur man själv skulle vilja ha det och inte bjuda alla känns konstigt. Till sitt bröllop bjuder man väl in personer man tycker om och borde vilja ha med på exempelvis Möhippa (lite skillnad kan det ju vara med mormor/ farmor exempelvis
    Är du superbra vän med bruden? Umgås du även med hennes vänner? Är ni ett tajt gäng? Hur väl känner du tjejen som fixade möhippan?
    Jag har aldrig varit på en möhippa där alla gäster bjudits, utan det har varit de allra närmaste. Gamla vänner, systrar ect.  
  • 2013

Men alltså, det är ingen rättighet att få vara med på en möhippa. Några vill ha en stor med kreti och pleti närvarande medan andra vill ha en mindre och mer intim tillställning.

Att man inte tillhör brudens närmsta vänner innebär inte att man inte är mer än "utfyllnad".

• längtan90
    Mineralvatten skrev 2013-07-23 19:51:15 följande:
    men fortfarande så är det inte bruden som arrangerar möhippan.

viseversa skrev 2013-07-23 19:41:56 följande:
    Men ts... Nej alla som är bjudna på bröllopet är oftast inte bjudna på möhippan. Sen är det inte BRUDEN som fixar möhippan och bjuder in folk. Det är oftast hennes allra närmsta vänner som fixar det.

Nej men väljer arrangören då ut vilka som ska få komma? Någon skrev här att bruden ibland är med och arrangerar
  • Mineralvatten
    längtan90 skrev 2013-07-23 19:52:55 följande:

Nej men väljer arrangören då ut vilka som ska få komma? Någon skrev här att bruden ibland är med och arrangerar
    jag vet inte, jag har aldrig hört om en brud som varit med och arrangerat. det ska ju vara en överraskning.
  • Djinnie

Nä. Möhippa är för brudens gamla tjejgäng. Det finns ingen anledning att bjuda tjejer från blivande makens sida eller fruar o flickvänner till brudens manliga släktingar och vänner. Om bruden inte umgåtts med dem privat, så att de blivit HENNES vänínnor.

• längtan90

Ser mig inte som självklar men när 20 tjejer är bjudna till bröllopet och 19 är inbjudna till möhippan skulle inte ni börja fundera då oxå

• 2013
    längtan90 skrev 2013-07-23 19:56:06 följande:
    Ser mig inte som självklar men när 20 tjejer är bjudna till bröllopet och 19 är inbjudna till möhippan skulle inte ni börja fundera då oxå
    Det beror på vilken relation du och alla de andra har till bruden.
  • Emelie 1987

Möhippan är ju för de närmsta, så dit behöver man absolut inte bjuda alla. Det är vännerna som hippar bruden, så att säga.  
    Jag hade många tjejer/kvinnor på min gästlista, men det var bara mina allra närmsta som kom på möhippan.  

En man, två barn, tre älsklingar
  • älskarlivet81

Fast en kusins sambo är väl ingen nära person t.ex.? På min möhippa var det mina vänner och.mina systrar som var bjudna.

längtan90 skrev 2013-07-23 19:39:08 följande:
    Så man bjuder personer till bröllop och sen när det är dags för Möhippa räknas inte alla, har man inte de närmaste på sitt bröllop?

• älskarlivet81

Vi gav en lista med namn och telefonnummer, eller ja,.jag gav en lista till min man och han en lista till mig utifall att det skulle bli möhippa/svensexa.

Mineralvatten skrev 2013-07-23 19:54:26 följande:
    jag vet inte, jag har aldrig hört om en brud som varit med och arrangerat. det ska ju vara en överraskning.

Svar på tråden Möhippa för alla?