• längtan90

Möhippa för alla?

Jag är bjuden på bröllop om några veckor, nu har det varit Möhippa vilket jag upptäckte via Facebook. Bjuder man inte in alla tjejer på gästlistan när man arrangerar en Möhippa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-23 22:30
    Jag har aldrig sett mig som självklar på möhippan, trodde hennes närmaste vänner en mindre grupp skulle fira henne. Men när 19 av 20 är där så känner jag mig utanför och ja det gör mig ledsen

• Svar på tråden Möhippa för alla?
  • Nincompoop

Jag var på ett bröllop där jag var den enda av brudens vänner som inte blivit inbjuden till möhippa. Kändes inte alls så roligt. Har varit på andra bröllop där jag inte varit med på möhippan heller men då har jag varit bjuden som släkting eller fru till en släkting och då kändes det inte alls så konstigt att inte få vara med på möhippan. 

• amalie79

De gånger jag varit på möhippa så har det varit så ja, att alla kvinnor på gästlistan varit med ja.

Eller jag kanske ska säga alla i samma generation, alltså inte brudens mor, svärmor, etc:)

• Bling1975

Det är inte så enkelt att planera en möhippa så ibland kan man göra fel och missa någon. Kände ingen av de närmaste vännerna dig så kanske de misstog dig för en gammal faster etc. när de fick listan. Eller så blev det bara fel ändå.

• Vinterankan

Som andra sagt så brukar inte alla bli bjudna. Men jag förstår att du undrar om alla utom du är där. Har säkert blivit någon miss bara att den som var ansvarig inte vet vem du är.

• Försöker

En möhippa är ju nåt kompisarna (eller andra som står nära bruden) drar ihop för att fira henne inför det stundande bröllopet. Har hon flera kompisgäng kan det alltså bli flera hippor. Sen hur många som bjuds är helt upp till den som arrangerar, bruden har inget att säga till om. Tror det är rätt olika. Ibland frågar den som arrangerar möhippan brudgummen om gästlistan just för att bjuda fler. Ibland blir det ett litet intimt gäng.

Min tärna och bästa tjejkompis skulle fixa hippa till mig och ringde runt till alla någorlunda jämngamla tjejer från vår gästlista, mest kompisar men även några släktingar. Blev lite chockad när min egen syster tackade nej (fick veta det efteråt men hintade särskilt till min tärna att mina systrar skulle bjudas) med motiveringen att det är bara för de allra närmaste vännerna. Så såg inte jag det och blev rätt ledsen. Men det är bara att gilla läget, alla ser det inte likadant.

Men visst, om det är så att alla på gästlistan blev bjudna, både vänner, släkt och ingifta/sambos, utom du - då skulle jag fundera över anledningen. Inte bli arg, bara fundera över varför.

Och det här med att man bara bjuder sina "närmaste" till bröllopet och att resten skulle vara "utfyllnad", dumheter! Självklart bjuds fler än de närmaste till det traditionella normalstora bröllopet och självklart är de av större betydelse än "utfyllnad"! Man bjuder inte folk från alla hörn (mostern man inte träffat på 5 år, kusinen man knappt gillar eller kompisens nya sambo som man inte träffat...) för att de ska vara utfyllnad, utan för att det hör till god ton och god uppfostran. Alltså hör de hemma på gästlistan, punkt slut.

• längtan90

Tack för fler svar kändes bara som en konstig situation, speciellt när det skrivs ut att möhippan var det så roligt med alla nya bekantskaper så något självklart gäng fanns inte. Känner mig sviken av sambons syster som inte sa något för även om de skulle va för de närmaste så kunde jag ju exempelvis skickat ett telegram, brev eller någon hälsning

• längtan90

Tack för ettfint svar :).

Försöker skrev 2013-07-23 20:22:39 följande:
    En möhippa är ju nåt kompisarna (eller andra som står nära bruden) drar ihop för att fira henne inför det stundande bröllopet. Har hon flera kompisgäng kan det alltså bli flera hippor. Sen hur många som bjuds är helt upp till den som arrangerar, bruden har inget att säga till om. Tror det är rätt olika. Ibland frågar den som arrangerar möhippan brudgummen om gästlistan just för att bjuda fler. Ibland blir det ett litet intimt gäng. Min tärna och bästa tjejkompis skulle fixa hippa till mig och ringde runt till alla någorlunda jämngamla tjejer från vår gästlista, mest kompisar men även några släktingar. Blev lite chockad när min egen syster tackade nej (fick veta det efteråt men hintade särskilt till min tärna att mina systrar skulle bjudas) med motiveringen att det är bara för de allra närmaste vännerna. Så såg inte jag det och blev rätt ledsen. Men det är bara att gilla läget, alla ser det inte likadant. Men visst, om det är så att alla på gästlistan blev bjudna, både vänner, släkt och ingifta/sambos, utom du - då skulle jag fundera över anledningen. Inte bli arg, bara fundera över varför. Och det här med att man bara bjuder sina "närmaste" till bröllopet och att resten skulle vara "utfyllnad", dumheter! Självklart bjuds fler än de närmaste till det traditionella normalstora bröllopet och självklart är de av större betydelse än "utfyllnad"! Man bjuder inte folk från alla hörn (mostern man inte träffat på 5 år, kusinen man knappt gillar eller kompisens nya sambo som man inte träffat...) för att de ska vara utfyllnad, utan för att det hör till god ton och god uppfostran. Alltså hör de hemma på gästlistan, punkt slut.

• Försöker
    längtan90 skrev 2013-07-23 20:26:36 följande:
    Tack för fler svar kändes bara som en konstig situation, speciellt när det skrivs ut att möhippan var det så roligt med alla nya bekantskaper så något självklart gäng fanns inte. Känner mig sviken av sambons syster som inte sa något för även om de skulle va för de närmaste så kunde jag ju exempelvis skickat ett telegram, brev eller någon hälsning
    Men du, tror du inte det kan vara något så dumt och enkelt som att den som arrangerade hippan missat just dig? Alltså att det inte har det minsta med dig att göra utan enbart den mänskliga faktorn...

Kan ju dra en parallell till min man som inte fick någon svensexa alls innan bröllopet. Jag var på alla hans kompisar typ "nu börjar det dra ihop sig, så om nån vill ha gästlistor och lediga helgdatum för svensexan så hör bara av er", skickade massmeddelanden på FB osv. Inget hände alls, antagligen för att alla trodde nån annan skulle dra ihop nåt. Min tärna tänkte göra nåt kul kollage över hippan på bröllopet men det skippades det för min mans skull. 

Så kan det också gå, när de oskrivna reglerna är otydliga och förväntningarna höga. Som bäddad för att personer blir sårade utan att nån ens menade det.

Du ska se att det inte alls var personligt och någon därute skulle bli förfärad om den visste hur illa upp du tog.  
  • chrissepisse
    längtan90 skrev 2013-07-23 19:56:06 följande:
    Ser mig inte som självklar men när 20 tjejer är bjudna till bröllopet och 19 är inbjudna till möhippan skulle inte ni börja fundera då oxå

Jo, i det läget skulle jag absolut reagera. Jag har bara varit med om generöst tilltagna möhippor där "alla" har varit välkomna. Finns det någon du kan fråga om varför du inte fick komma utan att det känns pinsamt eller konstigt?
  • längtan90
    chrissepisse skrev 2013-07-23 20:51:46 följande:
    Jo, i det läget skulle jag absolut reagera. Jag har bara varit med om generöst tilltagna möhippor där "alla" har varit välkomna. Finns det någon du kan fråga om varför du inte fick komma utan att det känns pinsamt eller konstigt?

Ne vill inte att detta kommer fram till bruden förhand verkar ha haft det jätte trevligt och vore ju tråkigt om hon visste att jag blev lite ledsen. Vill inte förstöra ett fint minne för henne med mitt trams. Klär upp mig och går på bröllopet och inser att riktigt med i familjen blir man aldrig. Oj nu blev det lite bittert här
Svar på tråden Möhippa för alla?