• längtan90

Möhippa för alla?

Jag är bjuden på bröllop om några veckor, nu har det varit Möhippa vilket jag upptäckte via Facebook. Bjuder man inte in alla tjejer på gästlistan när man arrangerar en Möhippa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-23 22:30
    Jag har aldrig sett mig som självklar på möhippan, trodde hennes närmaste vänner en mindre grupp skulle fira henne. Men när 19 av 20 är där så känner jag mig utanför och ja det gör mig ledsen

• Svar på tråden Möhippa för alla?
  • chrissepisse
    längtan90 skrev 2013-07-23 21:01:09 följande:

Ne vill inte att detta kommer fram till bruden förhand verkar ha haft det jätte trevligt och vore ju tråkigt om hon visste att jag blev lite ledsen. Vill inte förstöra ett fint minne för henne med mitt trams. Klär upp mig och går på bröllopet och inser att riktigt med i familjen blir man aldrig. Oj nu blev det lite bittert här

Jag förstår att du blev ledsen och lite bitter, det skulle jag också ha blivit. Hoppas att du får roligt på bröllopet!
  • BusJohanna
    längtan90 skrev 2013-07-23 19:18:54 följande:
    Jag är bjuden på bröllop om några veckor, nu har det varit Möhippa vilket jag upptäckte via Facebook. Bjuder man inte in alla tjejer på gästlistan när man arrangerar en Möhippa?

Nej varför skulle man det?
  • längtan90

Jag tänker så att en Möhippa är en fest inför bröllopet som de kvinnliga gästerna ordnar för bruden. Vad är det för dig? :)

• lostinspace
    längtan90 skrev 2013-07-23 19:18:54 följande:
    Jag är bjuden på bröllop om några veckor, nu har det varit Möhippa vilket jag upptäckte via Facebook. Bjuder man inte in alla tjejer på gästlistan när man arrangerar en Möhippa??
    Alltså. Hade du varit intresserad av att gå på möhippa så hade du väl ändå hört dig för lite om det? Kan ju inte vara så svårt att prata med någon som du vet skall på bröllopet och fråga om det planeras någon möhippa? Tror knappast du skulle vara portad därifrån om du skulle vilja vara med?

Och om det nu bara skulle vara för de allra närmsta så skulle väl personen du pratade med säga det till dig?

Lite jävla egenansvar kan man ju faktiskt ta själv istället för att kräva att allt skall serveras åt en...
  • längtan90

Min sambos kusin så jag tillhör inte hennes närmaste men vi har bra kontakt och har alltid kul tillsammans samt hon nämner hur roligt det blivit sen jag kom in i släkten

• Baby1112

Jag tycker nog att man bjuder alla tjejer på gästlistan alternativt att man bara är ett litet gäng. Man lämnar inte ute några få...

• Kinya

Inför min möhippa frågade min tärna vilka jag ville skulle vara med på möhippan. Sen var resten hemligt såklart. Jag gjorde likadant när jag var tärna åt en kompis. Jag känner inte alla tjejer som var bjudna på bröllopet och har inte kontaktuppgifter till dem heller. Jag visste ju inte heller om hon ville ha bara de närmsta med eller alla.

Hade jag varit dig TS hade jag nog frågat tärnan lite försiktigt vad som hänt.

• asta66
    Kinya skrev 2013-07-24 09:18:19 följande:
    Inför min möhippa frågade min tärna vilka jag ville skulle vara med på möhippan. Sen var resten hemligt såklart. Jag gjorde likadant när jag var tärna åt en kompis. Jag känner inte alla tjejer som var bjudna på bröllopet och har inte kontaktuppgifter till dem heller. Jag visste ju inte heller om hon ville ha bara de närmsta med eller alla.

Hade jag varit dig TS hade jag nog frågat tärnan lite försiktigt vad som hänt.
    Klokt!
  • amalie79

Man brukar ju normalt vilja ha med så många som möjligt, ju fler deltagare ju mer pengar kommer ju in till möhippan

• Djinnie
    amalie79 skrev 2013-07-24 12:10:28 följande:
    Man brukar ju normalt vilja ha med så många som möjligt, ju fler deltagare ju mer pengar kommer ju in till möhippan

Men hu så cyniskt... Fast så funkar det väl inte..? På organiserade aktiviteter kostar det väl lika mycket per person oavsett antal..? Eller de kanske har mängdrabatt..?
  • Djinnie
    lostinspace skrev 2013-07-23 22:01:22 följande:
    Alltså. Hade du varit intresserad av att gå på möhippa så hade du väl ändå hört dig för lite om det? Kan ju inte vara så svårt att prata med någon som du vet skall på bröllopet och fråga om det planeras någon möhippa? Tror knappast du skulle vara portad därifrån om du skulle vilja vara med?

Och om det nu bara skulle vara för de allra närmsta så skulle väl personen du pratade med säga det till dig?

Lite jävla egenansvar kan man ju faktiskt ta själv istället för att kräva att allt skall serveras åt en...

Otrevlig ton och konstigt råd. Att fråga runt om möhippan, skulle ha kunnat tolkas som att hon försökte bjuda in sig själv. Hemskt pinsamt.
  • Vinterankan

Din sambos kusin ligger väldigt långt bort relationsmässigt skulle jag nog säga. Jag blev inte bjuden på min kusins frus möhippa trots att vi umgås mycket med min kusin och henne och han är mer som än bror än som en kusin. Men jag har aldrig träffat hans fru utan att min kusin varit med och vi har ingen kontakt utöver den vi har genom kusinen. Min kusin skulle inte heller vara bjuden på en svensexa för min sambo om vi gifte oss för även om de kommer bra överens och träffas mer än på släktträffar så är de bara bekanta genom mig.

• Bebelle

Om det är så att det endast blir en möhippa så tycker jag nog att man antingen bjuder en liten grupp eller så tar man alla kvinns. Man lämnar inte ute en eller två st bara. Det är ju förfärligt socialt inkompetent. Kanske är jag udda men på flera bröllop jag varit på så har det funnits flera olika möhippor. Barndomsvännerna har dragit ihop nåt. Jobbkompisarna har haft en egen osv. Och sen har det ibland funnits en lite större officiell där man bjudit in alla tjejer i lämplig ålder och relation. Ex så har man bjudit in brudens sambos kusin men inte brudens mor trots att mamman är närmre i relation. Men man har valt efter samhörighet i ålder och partyaktighet eller hur man ska uttrycka sig. Klart du skulle bli bjuden ts. Förstår om du känner dig utanför.

• lostinspace
    Djinnie skrev 2013-07-24 14:18:07 följande:

Otrevlig ton och konstigt råd. Att fråga runt om möhippan, skulle ha kunnat tolkas som att hon försökte bjuda in sig själv. Hemskt pinsamt.
    Näää! Fyy så pinsamt! Är det så att hon skulle kunna tänkas vilja bli medbjuden på en möhippa som hon vill gå på! Totalt livsfarligt verkligen!

Är väl fullt naturligt att fråga om man vill veta något. Är hon intresserad av en möhippa så kan hon enkelt fråga någon som hon tror vet.
Svar på tråden Möhippa för alla?