• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • Charlie40
    Malin81a skrev 2014-10-02 18:33:33 följande:

Jag var på återbesök idag och trodde vi skulle titta framåt på ev framtida graviditet och kanske se om ägglossning var i närheten. Istället blir det cytotec hemma i tre dagar nu och hot om skrapning på tisdag om det inte är mindre blod kvar. Känns så jobbigt att inte kunna se framåt och det känns som det här aldrig tar slut...

Men åhhhh har inte allt kommit ut? Vad jobbigt. Styrkekramar till dig!
  • Malin81a
    Charlie40 skrev 2014-10-02 18:55:33 följande:

Men åhhhh har inte allt kommit ut? Vad jobbigt. Styrkekramar till dig!

Tack! Hoppas hoppas nu allt kommer så slipper skrapning på tisdag. Igår var en riktigt jobbig dag men idag känns det bättre. Som det svänger med känslor....
  • min lilla groda

Så jobbigt att ni aldrig får börja blicka framåt utan att det fortsätter jäklas med er. Hoppas i alla fall att allt kommer ut nu under helgen så att du slipper skrapas och att kroppen snart är redo igen.

Nackdelen med att bli gravid så snabbt igen som vi blev är i alla fall i mitt fall att kroppen inte alls mår bra. Jag har varit sjukskriven från och till ett tag nu och det har varit tungt att ha så ont. Men samtidigt så tror jag inte att jag skulle ha gjort det på något annat sätt även om jag vetat hur det skulle bli. För det är en sådan otrolig tröst och glädje att bära på den här lilla killen.

• villbligravid88
    min lilla groda skrev 2014-09-30 15:56:41 följande:

Villbligravid: Precis så är det. Eller var det för det känns bättre nu även om jag inte vet om rädslan helt kan försvinna. Men jag jobbar på det, på att hitta tillbaka till glädjen och lyckan över att han finns. Oavsett vad framtiden sedan för med sig. Jag har börjat prata med honom varje dag som lite terapi och det gör mig mer närvarande i graviditeten och ger ett starkare band till honom. För jag vill inte vara så rädd att jag stänger av, speciellt inte om det faktiskt skulle hända honom något och den här tiden skulle vara allt vi fick.

Hur upplevde du förlossningen? Min första var jättebra och den andra var ju fin men så otroligt sorglig. Och känslan hur hon kom ut satt kvar med lite skräck väldigt länge efteråt. Så jag har börjat fundera även på den kommande, hur jag kommer reagera.

Malin: Tiden efter sjukskrivningen kände jag att vardagen kom ivägen för sorgen. Jag hade velat ha mer tid till att sörja, bearbeta och på något sätt vara med henne i tanken. Med jobb, hem och en femåring blev det för tungt att pendla mellan sorg och effektivitet så sorgen fick stå tillbaka.

Jag pratade också mycket med magen på slutet, allt för att knyta an så mycket som möjligt till den lilla plutten där inne. Vi visste ju inte att det var en tjej förrän hon kom och jag tror att det gjorde det lite svårare. Just för att jag inte riktigt kunde föreställa mig vad det var för liten krabat. Jag kände också det att jag inte ville vara nollställd när den här bebisen äntligen kommer och jag tyckte att det fungerade bra att bara småprata lite =)

Vi blev igångsatta då hennes tillväxtkurva avtagit, så jag var hemskt nervös innan det drog igång (det var fullt på förlossningen så vi fick vänta 1 dygn extra). Sen tog jag det bara som det kom. Det blev rätt intensivt då de tog vattnet och jag fick egna värkar, så det var bara att försöka hänga med kroppen. Hon rörde sig inget under tiden, men vi lyssnade på hjärtljuden och det lugnade mycket. Sen gick det ganska fort, 5 timmar från att de tog vattnet till att hon var ute, så jag hann inte riktigt stressa upp mig och bli så orolig heller. Men, jag hade inga direkta förväntningar under hela tiden. Det var först när hon kom ut och andades och skrek som jag kunde slappna av och känna att det verkligen gått bra. Så i det stora hela gick det helt sjukt bra och jag har varit pepp på ytterligare förlossning sedan hon var 3 dagar gammal =)
  • Malin81a

Idag verkade det som om allt kommit ut nu under helgen. Men så sa den unga läkaren att hon rådde mig att vänta en mens innan jag försökte bli gravid igen för att då är det en tjockare slemhinna som är lättare att fästa i och mindre risk för tidigt missfall. Det har de inte sagt förut till mig. Jag vill inte vänta. Vill att kroppen själv ska få avgöra om den är redo eller inte. Vad har ni för erfarenheter?

• min lilla groda

Jag har också hört att man ska vänta in en mens men har inte vetat varför och måste erkänna att vi försökte under ägglossningen innan första mensen. Men om man kan minska risken för missfall kan det ju vara värt det även om jag verkligen förstår er längtan att få börja hoppas.

Jag blev gravid under ägglossningen efter första riktiga mensen, alltså på vårt andra försök. Men hade jag vetat att det var för missfallsrisken hade vi väntat till efter första mensen. Våra missfall har tagit väldigt hårt på mig.

• Charlie40
    Malin81a skrev 2014-10-07 12:50:23 följande:

Idag verkade det som om allt kommit ut nu under helgen. Men så sa den unga läkaren att hon rådde mig att vänta en mens innan jag försökte bli gravid igen för att då är det en tjockare slemhinna som är lättare att fästa i och mindre risk för tidigt missfall. Det har de inte sagt förut till mig. Jag vill inte vänta. Vill att kroppen själv ska få avgöra om den är redo eller inte. Vad har ni för erfarenheter?

Till mig sa dom att det är bara och köra men att vänta en mens kan vara bra eftersom man lättare kan räkna ut när man blev gravid. Annars fanns det ingen anledning att vänta. Så kör på :)
  • villbligravid88
    Malin81a skrev 2014-10-07 12:50:23 följande:

Vi fick inga sådana råd, så vi körde bara på. Första ägglossningen efter missfallet resulterade i en liten dotter som nu ligger och sover ^-^
  • Malin81a

Tack för era svar. Jag känner lite att det får gå som det går. Om ett befruktat ägget inte fäster så borde det ju stötas ut i samband med att jag skulle ha mens. Ny hoppas jag bara på helt blödningsfritt så det blir att köra igång ????

• Charlie40

Hej jag undrar om det är någon som gjort NIPT. Efter två moderkaksprov och med två kromosomfel bakom oss så är detta vårat alternativ OM vi blir gravida nu. Vi vill inte gå igenom fler avbrytanden/förlossningar och heller inte riskera missfall om det är ett friskt barn. Är det fler med denna fundering?

www.fostertest.se

Svar på tråden Vi som avbrutit 2013