Norpa skrev 2014-08-13 00:13:30 följande:
Å så glad jag blev av att ta del av alla era erfarenheter! Jag är inte så tokig som jag först trodde. Jag är ju faktiskt rätt normal trots omständigheterna ;) Känner igen mig i mycket av det ni skriver. På ett sätt så känns det som om det bara blir värre och värre. Hur står man ut när datumet för beräknad födsel närmar sig? Jag hoppas verkligen jag hinner bli gravid innan dess så jag har något att glädjas över.
Jag har bestämt mig för att inte gå på baby showern. Får ångest varje gång jag tänker på den så då drar jag slutsatsen att det knappast blir bättre om jag pinar mig iväg. Jag tänkte försöka hitta på något annat den dagen så jag får tänka på något annat. Risken finns att jag bara kommer sitta och tycka synd om mig själv annars och kanske tänka på den baby showern som jag aldrig fick (även fast jag inte ville ha någon, haha).
Tack igen! Kram tillbaka till er! :)
Jag hade väldigt länge stenkoll på hur många veckor jag skulle haft kvar till bf och hur lång tid det hade gått sedan första ultraljudet och när vi var in för att avbryta. Allt det inträffade samma veckodag och jag var alltid som mest ledsen den veckodagen. Jag tror, nu i efterhand, att jag hade någon slags behov av kontroll och räknade ner till när graviditeten skulle ha varit avslutad. Jag såg bf som ett definitivt avslut på den graviditeten även om jag redan visste att den var avslutad. Jag testade postivit innan bf för förra graviditeten passerades och jag är enormt tacksam för det. Jag hade släppt den förra graviditeten redan innan jag testade postivit och att jag var gravid igen hjälpte när bf-dagen kom. Hade jag inte varit gravid igen då hade jag försökt planera in något roligt på bf-dagen för att skingra tankarna. Någon dag efter bf skulle varit var vi till minneslunden. Det kändes viktigt och vi har åkt dit tillsammans när någon av oss velat det.
I mars skulle jag ha haft ett besök till barnmorskan och det tog lång tid innan jag faktiskt klarade av att avboka den tiden, avbokade den en vecka innan. Som tur är kunde jag avboka den utan att prata med någon. Jag planerade in något roligt att göra den dagen för att få annat att tänka på. Det hjälpte mig.
Norpa skrev 2014-08-13 00:27:56 följande:
En annan fråga till er alla. Hur har andra i er omgivning reagerat? Min och sambons familj har såklart varit stöttande och hört av sig och funnits där. Men jag förundras över många som inte har hört av sig alls efter att dom fått veta. Vi skickade sms till våra kompisar eftersom vi inte orkade ringa alla, och det är många som jag tycker borde ha hört av sig/hört av sig mer men som inte hört av sig. Är folk så rädda att dom inte ens vågar skicka iväg ett sms eller mail där det står att dom tänker på en? Är det för mycket begärt? Jaja, jag är bara så besviken på vissa men vet inte riktigt hur mycket energi man ska lägga på dom.
Det har varierat från att inte fråga alls till att fråga (ibland, har det känts som, för) ofta. Många har pratat med maken om hur det är med mig istället för att fråga mig direkt. Jag har också känt mig besviken ibland men valde att inte lägga någon energi på det. Jag tror att en sån här sak är ganska ofattbar och vissa vet inte vad de ska säga eller är rädda för reaktionen. Jag trodde aldrig att jag skulle behöva gå igenom det här och ibland har det känts overkligt att det ens har hänt. Jag visste att det har hänt men tror att jag försökte skydda mig själv på ett sätt. Det hjälpte mycket att ha en plats att gå till och nu med mer perspektiv på det som har hänt kan jag även ta med mig att jag har lärt mig oerhört mycket om mig själv.
Min syster sa ibland att hon inte visste vad hon skulle svara men jag sa då att hon inte behövde svara. Det hjälpte ändå att bara kunna få ur sig vissa saker, ibland var det skönt också att inte få någon peppande kommentar tillbaka. Att bara få vara. Jag upplevde att vissa i min omgivning ansåg att det kunde vara bra att försöka komma tillbaka till vardagen ganska fort igen men jag lyssnade inte på dem då jag upplevde att de inte förstod det som jag gick igenom. Jag lyssnade på mig själv och pratade mycket med kuratorn om mina tankar.
Du har ytterst normala tankar med tanke på omständigheterna. Vissa tankar jag tänkte vågade jag inte prata med familj och vänner om då de kändes så morbida men var normala för någon i min situation. Hoppas du får en bra lördag!
Kram!