• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • la vie en rose

Moonlight83: Välkommen till tråden. Beklagar det som hänt dig!

Jag avbröt efter RUL i april i år och var sjukskriven i två veckor. Första veckan var min man också hemma och andra veckan rådde jag om mig själv. Att komma tillbaka till jobbet efter två veckor var egentligen för tidigt för mig. Anledningen var att jag kände dåligt samvete över att en kollega jag tycker mycket om fick en enorm arbetsbelastning när jag var borta. Om mina arbetsuppgifter enklare hade kunnat ersättas av en vikarie, hade jag varit hemma åtminstone i en månad.

Stor kram till dig!

• la vie en rose

Vill tipsa om facebookgruppen Livet efter avbruten graviditet. Gå in på tråden med samma namn och läs mer om ni är intresserade.

• räkans

Jag var sjukskriven nästan två månader och sedan hade jag semester en månad. Går dåligt på jobbet nu, men kämpar för att få jobba deltid nu. Alla läkare har varit väldigt förstående hittills, det jobbiga är att jag blir runtbollad till nya läkare hela tiden bara.

• Moonlight83

Jag jobbar som uska nattetid på ett boende så vikarier kan de lösa. Dock har jag lite andra arbets uppgifter än de andra och reser runt och granskar andra boenden några gånger per år.Men om jag är ute i god tid så de kan nog hitta någon för mig från ett annat boende inom företaget. Har alltid varit den som ställt upp för andra med kort varsel och ofta jobbat nästan mer än 100% natt per månad. Har även stannat kvar och hjälpt morgon personalen när det krisat.

Men jag orkar verkligen inte nu, inser även att jag måste dra ner på tempot och sluta vara så jäkla snäll.

• la vie en rose

Idag är det min lille parvel i himlens BF-datum. Jag tänker lite extra på honom, försöker föreställa mig hur det hade känts att kanske vanka omkring höggravid denna dag. Men mest känns det overkligt. Som om det som hände var en dröm, en ful mardröm som börjar blekna.

När jag ser ner på min mage idag, ser jag början till en liten kula. Parvelns lillsyskon tycks växa och jag hoppas hoppas att h*n mår bra <3  

• min lilla groda

Det var samma sak för oss på BF, jag hade en liten rund mage och det tyckte jag hjälpte väldigt mycket. Samtidigt som det också gjorde känslorna än mer komplicerade för hade vår lillflicka kunnat leva så hade den här lilla killen inte sparkat runt i min mage. Min syster som har haft två missfall har en gång sagt att hon finner tröst i att det är de två barn som de har som är ämnade för deras familj så att det som hände hade en mening.

Det här är min sjunde graviditet men jag kan inte tänka så för även om jag förstår hur hon menar och är glad att hon finner den trösten så skulle det för mig kännas som att välja mellan de små.

Ta hand om varandra lite extra mycket resten av dagen.

• Malin81a

Hej, ja ska läsa in mig på tråden ikväll när barnen sover.

Igår fick vi fatta det fruktansvärda beslutet att avbryta graviditeten. Barnet kommer troligen inte att klara sig pga outvecklad hjärna.

Det är ett efterlängtat barn av hela familjen och nr 3 skulle det bli. Är i v 20. Dottern som är 7 år är väldigt ledsen. Någon som har tips på hur jag ska möta hennes sorg? Mitt i min egen.

Min man tycker det mest är tur att det upptäcktes och vi hann avbryta. Jag förstår inte att han kan se det så lättvindigt. Han förstår inte riktigt hur jag kan ta det så hårt. Säger det inte men jag förstår det ändå.

På söndag få jag tabletten. På tisdag är det dags. Jag är väldigt nervös. Har haft mycket lätta snabba vanliga förlossningar. Men blir detta samma. Är ju igångsatt onaturligt. Hur ont gör det? Tänk om barnet lever när det kommer ut? Hur ofta behövs skrapning? Rädd för narkos.

När får jag bli gravid igen?

Är det någon som har svar på någon av min funderingar är jag jätte tacksam.

• min lilla groda

Så tråkigt Malin81a och jag måste erkänna att jag faktiskt läst lite i en tråd där du skrivit men aldrig skrivit själv, jag är gravid i v22.

Min man sa också att han tyckte att det var bra att det upptäcktes så att vi kunde avbryta, vår flicka föddes i v21, men han sörjde också väldigt djupt och ingen av oss var riktigt beredd på hur stor sorgen skulle vara när hon föddes. Och då hade vi ändå kämpat i år. Så sorgen kanske hinner ikapp din man till slut.

Vi har en femåring som var tvungen att gå igenom detta tillsammans med oss och det har inte varit lätt. Vi frågade om hjälp av kuratorn och senare också av sjukhuskyrkan som kom till salen efter att lillflickan fötts. De hade bara goda erfarenheter av att syskonen fått träffa den lilla så vår femåring fick träffa henne på den avskedsandakt vi höll tre dagar efter födseln. Och så har vi pratat jättemycket, svarat på alla frågor och för henne var det väldigt viktigt att få bekräftelse på att hon nu var storasyster. Det har även kommit extra många tankar på döden och hon har stundtals varit rädd för att förlora oss också. Det är inte lätta diskussioner att ta men jag tror att man tjänar på att inte undvika dem.

Vi har vänner som tyvärr varit med om att barnet dött i magen som upptäcktes vid RUL och kvinnan i den familjen kom hem till oss några dagar innan förlossningen så vi fick fråga allt vi ville veta. Det var otroligt mycket värt. Kanske vi kan hjälpa dig på samma sätt.

Vi blev inlagda en måndag och då fick man ta tabletterna med några timmars mellanrum och skulle vara sängliggande ett tag efter varje tablett så att de stannade kvar. Men annars var det bättre att vara uppe och röra sig för att påskynda. Man får inte äta eller dricka ifall det skulle bli operation men jag vet inte hur vanligt det är att det blir så. Efter kanske 3-4 timmar satte värkarna igång och jag tyckte att det gjorde ganska ont, barnet är ju så mycket mindre än vid en fullgången graviditet men för mig fanns ingen ork eller vilja att kämpa och det gjorde stor skillnad. Men till skillnad mot en vanlig förlossning så får man så mycket morfin man vill ha.

Efter kanske fyra timmar trodde alla, inklusive jag själv, att hon skulle födas och personalen gjorde sig redo. Men jag vet inte om det var jag som stoppade upp allt för jag kunde bara tänka att jag inte klarade av att förlora henne ännu. Och då slutade allt. Trots mer medicin kom inga fler värkar och istället föddes hon i stillhet morgonen efter. Vår flicka levde inte när hon kom ut men så var det ju nästan ett dygn sedan förlossningen satte igång.

Efter att de mätt och vägt henne fick vi in henne till oss och så fick vi ha henne så länge vi ville. Hon var 25 cm lång och vägde 250 g, mindre än hon borde på grund av sin sjukdom trisomi 18. Efter sex timmar kände vi att vi var tvungna att lämna henne för att över huvud taget orka göra det.

Vi hade som sagt en avskedsandakt på sjukhuset tre dagar senare med delar av våra familjer. Hon kremerades och när kälen gått ur jorden begravde vi henne på kyrkogården tillsammans med våra familjer. Vi bor nära kyrkogården och det känns väldigt fint att kunna gå dit. Vår flicka har varit med och bestämt vad som ska finnas på graven, hon ville att lillasyster skulle ha smultron och en liten staty av en sovande kanin.

Vår nya graviditet räknas från en månad efter att lillflickan föddes.

Det är bara att fråga om det är något mer du undrar över.

• Malin81a

Tack minlillagroda. Tårarna rinner när jag läser ditt svar. Det känns så skönt att det finns andra som kan dela sina erfarenheter med en. Jag har fått svar på många av mina funderingar via ditt inlägg.

Jag tror jag försöker hantera barnen på samma vis som du beskriver att ni gjort. Vi pratar jättemycket med barnen om det som hänt och alla sover tillsammans för att få trygghet av varandra.

Vi kommer också ha minnesstund med barnen så de får säga adjö.

Var smärtan hanterbar efter smärtlindring?

Hur orkar man så länge utan mat? Jag är jätte beroende av att äta!

Åter igen tusen tack för att du delar med dig.

• Malin81a

Nu har jag legat vaken ett bra tag och känt barnet röra sig. Kan inte förstå att den är sjuk när jag känner den röra sig.... Jag måste nog be om att få ett utdrag ur min journal och läsa det läkarna skrivit om och om igen. Vill att detta ska vara över.

Svar på tråden Vi som avbrutit 2013