• Anonym (Insektsfobi)

Hjälp!!! Fluga eller geting?!

HJÄLP!!! Har precis låst in mig på toaletten, och som tur är låg ipaden här inne! Det kom in en kolossal typ fluga, men är lite osäker... Varför jag skriver här? För att få hjälp att hitta modet att gå ut från toaletten igen... Den är stor som en geting, låter som en fluga men är väldigt slö. Vingarna är stora och ligger inte helt längs kroppen på den. Tyvärr vet jag inte färg då den senast befann sig i taket innan jag låste in mig... Jag är så jäkla rädd för flygande insekter, får panik och tror dom är i mitt hår... Ja, knasigt att skriva härinne, men behövde få ur mig... Tänk om det är en geting?! Det är en av de värsta av alla vidriga flygande monster!!

• Svar på tråden Hjälp!!! Fluga eller geting?!
  • Anonym (Läbbans!)
    magelita80 skrev 2013-07-28 02:00:59 följande:
    Ja elracket funkar på bromsar men är de stora så tar det ett tag innan de dör. Det är enklast att döda de när de är vid fönstret el väggen.
    Men hjälp! Blir de inte aggressiva då istället? Jag trodde racketen egentligen vad idiotsäker och att det bara är jag som inte kan använda den, för det känns som om jag kommer så jäkla nära krypet då.
  • magelita80

Nä inte bromsar. De är för korkade. Getingar kan bli aggressiva och de får min man ta.

Kom på en händelse som hände för typ 8 år sen. Min man hade gått till jobbet och det flög in en geting i lägenheten så jag sprang in på toaletten och satt där i 8 Tim tills han kom hem.:)

• Anonym (Insektsfobi)
    Anonym (Läbbans!) skrev 2013-07-28 01:43:08 följande:
    Vet du, jag har ett tips. Men det är så larvigt, så jag kör anonymt. Jag är också pinsamt rädd för flygande saker. Ja, inte bara flygande, utan allt som krälar, kravlar och ser ut som insekter. (VARFÖR måste de finnas???) Jag tar dammsugaren. Med långt rör, utan munstycke. Och så dammsuger jag upp dem. Låter den stå på och mala en stund efteråt. (Skit samma om man bor i lägenhet, gäller det livet så gör det! Liksom.) Förr tejpade jag fast papper för röröppningen också och helst skulle någon annan komma och byta dammsugarpåse sen. Men jag har mognat. He-he. Numera har jag insett att de flesta dör efter en stund med full blåst. 

Fast igår blev det skitjobbigt. Jagade en jättekonstig historia i köket. Som en blandning av harkrank och stekel. Och den var snabb! Och den flög gärna på mig! Fy katten alltså. Till slut fick jag ge upp. Men jag tog den imorse istället! Nu har jag en liknande i badrummet. Ska släpa in dammsugaren där innan jag går och lägger mig. Min man tycker bara att jag är lite lagom superlarvig så där. Men tack och lov att jag har honom, för han tar de gigantiska vidriga källarspindlarna som ibland letar sig upp i huset. Man ska inte ha hus. Man ska bo i lägenhet. Med myggnät för alla fönster. 

Hoppas du överlever och att monstret inte bet halspulsådern av dig! 

Haha! Ja, jag är också anonym av just den anledningen att det är så löjligt det här ;)

Smart tips med dammsugaren, jag skulle dock ALDRIG stänga av den igen. Skulle jag mot förmodan våga stänga av den så skulle jag nog slänga ut den utanför dörren.

Har myggnät för de fönster som vanligtvis alltid är öppna, men nu har det varit så förbannat kvavt så allt har fått stå öppet, UTAN nät. Tycker dock det är lättare dagtid, vet ej varför.

Jo, alla insekter är otrevliga och i allra högsta grad ovälkomna!!

Men, jag har nätt och jämnt överlevt, dock besegrad av monstret. Med hjärtklappning, skakningar och förmodligen mitt första gråa hårstrå. Jag hoppas bara han är borta imorgon och att jag varken fått besök av ngn fasadklättrare under natten, eller att varken tv eller lampa kortslutit under nattens gång.... Får väl skatta mig lycklig dock att det sällan dyker upp spindlar, eller att vi inte har kackerlackor i någon större utsträckning...
  • Anonym (Insektsfobi)
    Anonym (Läbbans!) skrev 2013-07-28 01:57:35 följande:
    Du är inte besegrad, TS! Du är smart! Och om du inte behöver tejpa för nyckelhålet till sovrumsdörren så har du inte särskilt allvarlig insektsfobi heller.  Sov så gott, hoppas han inte lurpassar på dig imorgon bitti.

Jag har nyckel i nyckelhålet ;) men i förra lägenheten tejpade jag på sommaren ;) haha!

Nej du, då vet jag inte vad jag gör...
  • Anonym (Insektsfobi)
    magelita80 skrev 2013-07-28 02:07:35 följande:
    Nä inte bromsar. De är för korkade. Getingar kan bli aggressiva och de får min man ta.

Kom på en händelse som hände för typ 8 år sen. Min man hade gått till jobbet och det flög in en geting i lägenheten så jag sprang in på toaletten och satt där i 8 Tim tills han kom hem.:)

Dör de inte direkt så avstår jag nog racket... Men hårspray, en teori jag har är att de då inte kan flyga och så kan man efter det döda dem :P men det hick inte inatt ;)

Haha! Ja, hade inte min make varit på Åland till imorgon kväll så skulle jag gjort samma ;) hahaha! Vad knäppa vi är då!!
  • magelita80

Men även om de inte dör direkt så kan de inte röra sig när de får el genom kroppen så de sitter fast på elrackete.

Jo jag känner mig också lite löjlig... Borde kanske ha varit anonym :)

• Anonym (Läbbans!)

Men du, köp hem lite sån där rejäl gaffatejp. Du vet, sån där grå "silvertejp". Den biter de sig inte igenom. Och när du har stängt av dammsugaren så tejpar du snabbt för röret. Så får dammsugaren stå en dag eller två. Är det tyst därinne så borde ju krypet rent logiskt sett vara dött. (Man kan tro att de bara fejkar för att sedan kunna slå till med överrumpling. Men min låååånga livserfarenhet säger mig att de faktiskt dör därinne. Himla bra!) Kommer det in ett nytt kryp så sliter man snabbt av tejpen och drar igång motorn igen. Ett tips är att göra ett litet vik på tejpen så att man får en flik att börja dra i. Annars kan det bli knepigt att få av den tillräckligt snabbt.

Nä, dammsugaren är kanon. Så länge man inte blir helt hysterisk och råkar slänga vilt omkring sig med röret så att man råkar dänga sönder en lampa eller två.

Känn dig INTE besegrad! Du är bara klok som lägger striden på en mognare nivå. Flört Dvs skiter i allt och stänger in dig i sovrummet. Har du med dig en hink om du blir kissnödig inatt?  

• Anonym (Läbbans!)
    Anonym (Insektsfobi) skrev 2013-07-28 02:14:09 följande:

Dör de inte direkt så avstår jag nog racket... Men hårspray, en teori jag har är att de då inte kan flyga och så kan man efter det döda dem :P men det hick inte inatt ;)

Haha! Ja, hade inte min make varit på Åland till imorgon kväll så skulle jag gjort samma ;) hahaha! Vad knäppa vi är då!!
    Aha, var det därför du hade hårsprayen. Fattade inte riktigt där. Synd att det inte funkar. Vore ju himla fiffigt. 

För många år sen hade jag Radar hemma. In kom en geting som surrade i fönstret och jag fram och sprutade med Radar. Men herregud - eländet dog ju inte!!! Han blev bara panikaggressiv och gjorde kullerbyttor i fönstret. Den paniken alltså...! Jag sprutade och sprutade och sprutade tills jag nästan dog själv av ångorna. Och getingen var som en zombie som aldrig dog! Vilket djurplågeri. Av både honom och mig. Jag hade sån otrolig hjärtklappning när allt väl var över så jag var färdig att ringa 112. Brrr...! Aldrig mer. Tror det var där nånstans som idén om dammsugaren föddes.
  • Anonym (Läbbans!)
    magelita80 skrev 2013-07-28 02:19:04 följande:
    Men även om de inte dör direkt så kan de inte röra sig när de får el genom kroppen så de sitter fast på elrackete.

Jo jag känner mig också lite löjlig... Borde kanske ha varit anonym :)
    Huh!! Sitter fast på racketen men är inte döda...! Isch! Jag skulle nog kasta racketen tvärs över rummet på ren reflex. 

Tycker du är jättemodig och jättemogen som inte är anonym! Glad Du får vara vårt ansikte utåt.  
  • Anonym (Insektsfobi)
    Anonym (Läbbans!) skrev 2013-07-28 02:25:39 följande:
    Aha, var det därför du hade hårsprayen. Fattade inte riktigt där. Synd att det inte funkar. Vore ju himla fiffigt. 

För många år sen hade jag Radar hemma. In kom en geting som surrade i fönstret och jag fram och sprutade med Radar. Men herregud - eländet dog ju inte!!! Han blev bara panikaggressiv och gjorde kullerbyttor i fönstret. Den paniken alltså...! Jag sprutade och sprutade och sprutade tills jag nästan dog själv av ångorna. Och getingen var som en zombie som aldrig dog! Vilket djurplågeri. Av både honom och mig. Jag hade sån otrolig hjärtklappning när allt väl var över så jag var färdig att ringa 112. Brrr...! Aldrig mer. Tror det var där nånstans som idén om dammsugaren föddes.

Jo alltså hårsprayen i sig funkar (iaf på flugor och getingar) men det här monstret var så skräckinjagande att jag inte vågade spraya - för det innebär ju att jag måste vara väldigt nära...

Haha! Och att jag tog striden på ett moget vis... Mm... Andra skulle antingen:

1. Låta den vara

Eller

2. Slagit ihjäl den direkt :P

Men jag ska testa att använda dammsugaren och sedan tejpa igen ;)
Svar på tråden Hjälp!!! Fluga eller geting?!