• Anonym (Insektsfobi)

Hjälp!!! Fluga eller geting?!

HJÄLP!!! Har precis låst in mig på toaletten, och som tur är låg ipaden här inne! Det kom in en kolossal typ fluga, men är lite osäker... Varför jag skriver här? För att få hjälp att hitta modet att gå ut från toaletten igen... Den är stor som en geting, låter som en fluga men är väldigt slö. Vingarna är stora och ligger inte helt längs kroppen på den. Tyvärr vet jag inte färg då den senast befann sig i taket innan jag låste in mig... Jag är så jäkla rädd för flygande insekter, får panik och tror dom är i mitt hår... Ja, knasigt att skriva härinne, men behövde få ur mig... Tänk om det är en geting?! Det är en av de värsta av alla vidriga flygande monster!!

• Svar på tråden Hjälp!!! Fluga eller geting?!
  • Anonym (Insektsfobi)
    Anonym (Läbbans!) skrev 2013-07-28 02:20:49 följande:
    Men du, köp hem lite sån där rejäl gaffatejp. Du vet, sån där grå "silvertejp". Den biter de sig inte igenom. Och när du har stängt av dammsugaren så tejpar du snabbt för röret. Så får dammsugaren stå en dag eller två. Är det tyst därinne så borde ju krypet rent logiskt sett vara dött. (Man kan tro att de bara fejkar för att sedan kunna slå till med överrumpling. Men min låååånga livserfarenhet säger mig att de faktiskt dör därinne. Himla bra!) Kommer det in ett nytt kryp så sliter man snabbt av tejpen och drar igång motorn igen. Ett tips är att göra ett litet vik på tejpen så att man får en flik att börja dra i. Annars kan det bli knepigt att få av den tillräckligt snabbt.

Nä, dammsugaren är kanon. Så länge man inte blir helt hysterisk och råkar slänga vilt omkring sig med röret så att man råkar dänga sönder en lampa eller två.

Känn dig INTE besegrad! Du är bara klok som lägger striden på en mognare nivå.  Dvs skiter i allt och stänger in dig i sovrummet. Har du med dig en hink om du blir kissnödig inatt?  

FASEN!!! Hink! Hmm... Städskåpet är precis utanför sovrummet... Får slänga mig ut snabbt och fiska upp första bästa...
  • Anonym (Läbbans!)

Det bär mig emot att lämna dig ensam. Men min man som hade somnat på soffan kom nyss in i rummet och undrade vad jag höll på med klockan tre på natten. "Stöttar en insektsfobiker på Familjeliv - jätteviktigt!" Han såg ut som om jag inte var riktigt klok. Så jag måste nog stänga av datorn nu. Det är verkligen trist med alla fantasilösa människor som inte förstår den enorma vidden av dessa livsavgörande frågor. Hoppas din man är mer förstående än min torrboll! Flört 

Jag ska genast kolla datorn så fort jag vaknar och se efter hur det har gått för dig! Ryck hinken ur skåpet och sov så gott! Nalle 

• Anonym (Insektsfobi)

Hahaha! Tack snälla du ;) försöker själv somna, men svårt när jag vet om monstret på andra sidan dörren ;)

Njae, förstående tror jag nog inte, snarare en tyst och skadeglad man här ;)

Fick nyss ett samtal från honom efter att hans spelning var över, och han skrattade väl lite lätt...

Ja, vi får väl se om jag får nåt kaffe imorgon, beror ju på hur kräket valt att agera till dess att jag klivit upp ;)

Sov gott!!

• Anonym (En till!)

Haha!! Vilken underbar tråd!! Känner så igen mig!! När jag får besök av insekter(spindlar speciellt) så tror resten av familjen att det är en yxmördare i mitt rum, haha! Lycka till med mutant-flugan!

• Anonym (Insektsfobi)

Jahopp, så var det då dags... Jag laddar för fullt för att ta mig ut från sovrummet och möta den muterade broms/flug/getingen 'monstrus gigantus'...

• Anonym (Läbbans!)

Det var en timme sen du skrev... Har du dött nu? Gråter

• Anonym (Läbbans!)

Nu börjar man onekligen bli lite orolig. Jag hade hoppats att den här tråden kunde få finnas kvar och så kunde man vända sig hit när man har en ny, svår batalj framför sig som omgivningen vägrar förstå vidden av. Perfekt liksom. Men om folk stryker med i kampen så blir det ju inget lyckat...! TS, ska vi ringa efter hjälp???!

• Anonym (Insektsfobi)

'Mutantus monstrus gigantus' hade flytt fältet, istället var där en hel hord av vanliga korkade flugor. Jag överlevde!!

Tycker onekligen att tråden bör finnas kvar så att vi löjliga damer, och även herrar, har någonstans att vända sig i dessa situationer när vi försöker ingripa med livet som insats...

(Och ursäkta om här inte finns ngn radbrytning? iPad och iPhone verkar inte vilja att sådant ska existera).

• magelita80

Skönt att du överlevde. :)

Måste säga att min taktik funkar verkligen, dvs. Springa skrika, slåss och vifta. Jag har aldrig blivit stucken av en geting el biten av en broms. :(

• Anonym (Läbbans!)
    Anonym (Insektsfobi) skrev 2013-07-28 14:03:41 följande:
    'Mutantus monstrus gigantus' hade flytt fältet, istället var där en hel hord av vanliga korkade flugor. Jag överlevde!!

Tycker onekligen att tråden bör finnas kvar så att vi löjliga damer, och även herrar, har någonstans att vända sig i dessa situationer när vi försöker ingripa med livet som insats...
    (Och ursäkta om här inte finns ngn radbrytning? iPad och iPhone verkar inte vilja att sådant ska existera).
    Väldigt skönt att allting slutade lyckligt! Det är ju inte alltid det gör det. Många, många har gått under i sina möten med muterade jätteflugor. Det är ju bara det att tidningarna inte skriver om det. Jajamensan, så är det, det är jag bergsäker på! Flört

Vi kan väl säga att tråden härmed har getts evigt liv till förmån för behövande. Jag är övertygad om att den kommer att vara till stor nytta och glädje. Tack, TS, för att du tog steget och skapade den!
  • Anonym (Läbbans!)
    magelita80 skrev 2013-07-28 15:17:28 följande:
    Skönt att du överlevde. :)

Måste säga att min taktik funkar verkligen, dvs. Springa skrika, slåss och vifta. Jag har aldrig blivit stucken av en geting el biten av en broms. :(
    Det ÄR en mycket fin taktik. Underskattad av så många. Däribland min egen make. Som dock är en förträfflig spindeljägare och därför är förlåten. Innan han kom in i mitt liv så hade jag en beprövad taktik mot spindlar i lägenheten. (Fungerar dock inte på MONSTREN vi har i villan numera . Inget biter på dem! Försöker man med dammsugartricket så spjärnar de emot och det RASSLAR när de äntligen åker in i röret - om de överhuvudtaget får plats vill säga!). Jag tog telefonkatalogen och la helt sonika över spindeln. Sedan ställde jag mig på den. Eftersom jag har lite svårt för dödandet och mosandet, och saneringen som ofrånkomligen följer efter detta, så vidareutvecklade jag konceptet till att innefatta ett hushållspapper som placerades mellan katalogen och spindeln. Det låter säkert som om de flesta spindlar skulle hinna fly undan detta pysslande, men de är oftast förvånansvärt långsamma och man kan vara förvånansvärt snabb med papper och katalog. Nuförtiden satsar jag dock helhjärtat på dammsugaren. Den är fantastiskt effektiv!

Annars måste jag säga att den allra bästa taktiken utvecklades av min gode vän - som för övrigt är man (!). Han hade en sån genomrotad aversion mot spindlar att om han upptäckte en i sin lägenhet så gick han helt enkelt därifrån. Han låste och gick. Punkt. Sen fick någon annan komma dit och ta bort spindeln. När spelade mindre roll. Han gjorde det inte. Beundransvärt konsekvent.

Lycka till med sommarens bataljer! Och kom ihåg - snart är vintern här igen!!! Glad 
  • magelita80

Vad modig du är som vågar bo i hus :).

Jag skulle aldrig kunna bo i hus pga alla insekter. Min man vill bo i hus men han har äntligen insett att vi aldrig kommer göra det. :)

• Anonym (insektsfobi 2)

Jahopp, har glömt mina inloggningsuppgifter till FL efter att ha köpt ny dator (hade automatisk inloggning tidigare och har ingen koll på vilken mejladress jag använt) *irriterad*

Men iaf...

Jag har legat här i ett par timmar nu och våndats över vad det är som rör sig i blomman/trädet. Något är det, och det är stort! Minst två meter i ögonbredd LÄTT! Och jag vågar inte gå fram för att se efter (det där med att den kanske attackerar ni vet).

Sambon jobbar till 03, så han kommer få agera hjälpte mitt i natten när han kommer hem. För nu är bonusen hemma och sover sedan några timmar tillbaka och jag tänker inte utsätta någon av oss (eller grannarna) för att jag gapar och härjar!

... Men hur ska jag lyckas överleva min hjärtattack i 1,5 timme till?!?!

• Anonym (insektsfobi 2)

Bild på trädet:

• Anonym (Läbbans!)
    Anonym (insektsfobi 2) skrev 2013-08-03 01:34:47 följande:
    Jahopp, har glömt mina inloggningsuppgifter till FL efter att ha köpt ny dator (hade automatisk inloggning tidigare och har ingen koll på vilken mejladress jag använt) *irriterad*

Men iaf...

Jag har legat här i ett par timmar nu och våndats över vad det är som rör sig i blomman/trädet. Något är det, och det är stort! Minst två meter i ögonbredd LÄTT! Och jag vågar inte gå fram för att se efter (det där med att den kanske attackerar ni vet).

Sambon jobbar till 03, så han kommer få agera hjälpte mitt i natten när han kommer hem. För nu är bonusen hemma och sover sedan några timmar tillbaka och jag tänker inte utsätta någon av oss (eller grannarna) för att jag gapar och härjar!

... Men hur ska jag lyckas överleva min hjärtattack i 1,5 timme till?!?!
    Nej men kära nån! Hur slutade det här då?! Nu får jag nästan dåligt samvete som har haft så dålig koll på tråden.

För övrigt väntar jag på katastrofen. Bonussonen berättade häromdagen att det flugit in en ENORM geting. Typ tre meter mellan vingspetsarna. Nä, men en bålgeting alltså. Den hade surrat runt som en slö helikopter. Och förstås vägrat dö när grabben försökte likvidera den med en tidning. Tio kraftiga smällar hade krävts. Pappan skojade till det lite och sa "den tog tidningen och slog tillbaka va?". (Borde vara skottpengar på folk som har mage att skämta om så allvarliga saker!) "Ja, typ!" svarade den stackars ynglingen. Och nu undrar jag bara - VAD gör jag om det flyger in en sån farkost igen här hemma OM JAG ÄR ENSAM HEMMA??!!! Ja, det vill säga, ensam tillsammans med mina små barn som man absolut inte får visa sig rädd framför. Huuuuhhh! Dammsugaren har ju inte en chans mot en BÅLGETING! Ja, herregud. Vad mycket läskigt det finns i världen.

Fast det var läskigare förr. Råkade zappa förbi ett spännande tv-program häromnatten. Om nedbrytning. Mögel och svampar och sånt. Var det nån som såg det? Några forskare hade byggt en glasbur som skulle imitera ett kök och vad som händer därinne om man lämnar mat och sånt framme i två månader. Myyyysigt! Men man fick också lära sig att för en himla massa miljoner år sen så kunde inte svamparna bryta ner träd. När träden började bli träd och bli hårda alltså. Så där låg en massa träd som inte bröts ner. Och då ökade syrenivån på jorden. Och vad hände då...!? Jo, då började alla insekter bli brontostora. Så det flög omkring trollsländor stora som örnar. Och så vidare. Isch - helt enkelt. Den mardrömmen höll på i 50 miljoner år. Sen kom svamparna på hur man skulle göra, träden bröts ner, syrenivån sjönk och monster-insekterna dog ut. Tack och lov, säger jag bara! Det var värre på den gamla goda tiden. Mycket värre. 
  • Anonym (Läbbans!)
    Anonym (insektsfobi 2) skrev 2013-08-03 01:37:22 följande:
    Bild på trädet:

Ja, den där plantan måste du göra dig av med direkt! Alldeles för stor, alldeles för lätt att gömma sig i! Jag tror att jag ser honom. Krypet. Den där stora, med gröna självlysande ögon bakom bladen i mitten. Ser farlig ut! Jag är säker på att jag ser honom. Tror jag.
Svar på tråden Hjälp!!! Fluga eller geting?!