• Vim

    Bebis i Mars 2014 Umeå

    Hej! Nu har jag hittat hit också !

    Hur mår du Pineapple? Här är det bra för det mesta men känner vissa dagar lite mer illamående. När jag jobbar så har jag så mycket att tänka på så då känner jag inte av det alls så det är ganska skönt. 

  • Vim

    Jaha men har du skrivit länk så de ser att vi har en "egen" tråd? 

    Jag börjar jobba den 2 september så en månad kvar hemma tillsammans med LillMango och sambon. Så mysigt  

  • Vim

    Kul att vi blir några fler här . När har du BF körsbär88? Just nu är jag och Pineapplelemon beräknade 15 mars. Nästa fredag ska jag göra VUL så får se om datumet ändras då.

  • Vim

    Okej, ja det är ju ett tag kvar tills dess. Men den väntar på något gott! Fasen alltså vad trött jag är nu. Vill bara lägga mig under täcket och sova en vecka. Men det får man ju inte när man har två ungar hemma redan .

  • Vim

    Ja du Pineapple, det var ju inte länge sen det var "första gången" för dig! Att du redan ska bli tvåbarnsmor

    Nä inte var det planerat att ha såhär tätt Elhjen. Vi tänkte väl börja jobba på nr 3 om drygt ett år så Lex skulle var vara ca 3-4 år när nästa kommer. Men man kan inte planera livet exakt som man vill och nu känns det jättekul att det kommer vara så tätt mellan barnen så kan de ha mycket glädje av varandra (blir ju nästan som tvillingar. Kommer vara 1 år och 4-5 månader mellan Lex och Coco som storebror Luc har döpt lillskrutten i magen till).

    Körsbär hur gammal är ditt barn som du har nu? Ser att du skriver att du är mammaledig så det är ganska tätt där också då eller? Iof var jag ju mammaledig med Luc varje sommar tills han blev 7 år.....

     

  • Vim
    Pineapplelemon skrev 2013-08-03 20:10:45 följande:
    Haha nä det var ju inte det! För ett år sen var ju Melvin bara en skrutt i magen och nu är han 10 månader. Han är född 26 sept så han är tre veckor äldre än Vims Lex. Som vi för övrigt var hemma på mammafika hos när hennes värkar startade (haha älskar att vi var med)

    Ja vi får tipsa folk eftersom. Kul med februarigruppen men men känns roligt att ha de som väntar ännu mer tätt samlade. Känns som att de som ska ha i början på februari är så himla långt före oss :p
    Hihi jaa det var ju ganska speciellt att ni var där och såg mig plågas de första timmarna :-P. Jag trodde aldrig att det var dags, bara att det var lite förvärkar men icket! 


    Ja nog får man räkna med att det blir tufft den första tiden med två så små, som sagt vi har ju alltid varit inställd på en liten till så varför inte nu när det ändå blev så...

    Luc är 8 år, maj 2005 är han född så det är många år mellan honom och Lex som föddes 19 oktober 2012 så han är drygt 9 månader nu. Lex kommer  vara 1 år och typ 5 månader när Coco kommer . När äldsta sonen är så gammal så är han suverän barnvakt när man ska laga mat, duscha eller när man bara är helt utslagen och behöver några minuters ryggläge i soffan .
  • Vim
    Pineapplelemon skrev 2013-08-03 21:03:30 följande
    Det jag kände från början var mest att jag hade velat ge all min tid åt Melvin och att det kändes som att jag sviker honom men samtidigt kommer ju kommande barn aldrig få ha mamma å pappa för sig själv. Och som någon sa är det aldrig fel att ge ett barn syskon :) finns inget värdefullare!
    Det här med att man vill ge all sin tid åt sitt första barn känner jag igen, så var det för mig med Luc. Hade inga planer alls att dela med mig av min tid, kärlek och pengar till någon annan än honom. Därför tog det också 7 år tills han fick ett syskon vilket känns lite tris med tanke på åldersskillnaden. Men samtidigt så vet jag många av mina kompisar och sambos syskon och såna som det är mellan 5-9 år mellan syskonen och dom har jättebra relation nu när de är vuxna så tror Luc och Lex också kommer ha mycket glädje av varandra senare i livet. 

    Med Lex var jag hela tiden inställd på att han skulle få ett syskon ganska snart så där har jag inte tänkt att jag bara vill rå om honom (och så har jag ju Luc så blir kanske en annan sak). Det känns helt rätt att han ska få bli storebror redan. Och han är så lättskött och ha att göra med så tror att omställningen inte kommer bli allt för överväldigande för honom/oss. Och som Pineapple skriver så tror jag att våra yngsta kommer vara så små så de förstår inte riktigt att de kommer dela sina föräldrar med en ny medlem. Dom kommer aldrig komma ihåg att de varit ensamma så jag tror inte svartsjukan blir nåt problem. Tror det är värre om de är mellan 3-5 år typ.
  • Vim

    I vår andra mammagrupp är det många som har barn som det är mellan 2-5 år från yngsta syskonet till det som kommer sen. Där har flera av mammorna skrivit om att i början har syskonen varit aggressiva mot föräldrarna när bebisarna var nykommna, som att de förstår att man inte kan vara arg på bebisen utan det är mamma och pappa som dom har bråkat, slagit och skrikit på. Nu när bebisarna är 8-10 månader så verkar det som att syskonen förstår att bebisarna är egna individer, och dom tål lite mer. Att de tar plats och att det är pga dem som de själva kanske kommer på andra hand. Så nu har de börjat knuffa, nypa och småbråka med sitt lillasyskon för att få respons från föräldrarna. 

    Jag tror att alla familjer har så här mer eller mindre. Det är väl alltid lite avundsjuka/svartsjuka. Men jag tror ändå att ju mindre de är desto mindre förstår de. Alternativt att de kanske ska vara ganska stor skillnad, typ 6-7 år för då är barnen i helt olika stadier så storsyskonet känner ingen konkurrens från den nya medlemmen.  

    Mellan mig och min bror är det 5 år. Vi är adopterade och jag var 7 år och han 3.5 år när han kom. Men när han kom så hade jag bara varit med mina föräldrar själv i 3.5 år  så även fast jag älskade min bror och han såg upp till mig som om jag var den enda på jorden så var jag både arg, ledsen och svartsjuk på han. Jag kommer ju ihåg det här för jag var ju så gammal fast jag egentligen bara var "3.5år" när jag fick syskon. Förstår ni nåt av mitt svammel :-P.

    Haha allt är ju så individuellt och det är ju olika hos alla familjer, men jag tror generellt att det är typ såhär för de flesta

  • Vim

    Ja vi var ju också helt inställd på 3 år emellan och jag har tyckt att det verkar skittufft för dom som det bara är typ 2 år emellan sina barn. Nu kommer vi och ska ha mindre än 1.5 år! 
    Jag hade gärna velat vänta så man får längta efter vara gravid igen typ och längta till förlossningen och de  ytte pytte små fingrar och tår. Nu känns det ju som att det var ju inte så länge sen för man har precis varit uppe i det . Men men så är det!

    Luc har tagit det jättebra med Lex. Kan aldrig riktigt komma på att han varit arg eller så på han. Men visst ibland har ju Lex tagit någon leksak och dragit isär nåt ben (hero factory) och då kan Luc bli högljudd och säga åt han men han blir aldrig arg och han förstår ju att Lex inte gör det med flit så han flyttar bara bort honom typ. Sedan är Luc otroligt stolt över Lex så han går ofta och visar upp honom för sina kompisar. Vill ha med honom i sitt rum när dom spelar tv-spel och sånt. Nu ikväll så visade han upp Lex på uteplatsen kl 22.00 på kvällen för några tjejer som satt där ute

    Nja hormonsvallningar har jag väl inget ännu. Det enda jag känner för tillfället är trötthet och lite illamående vissa dagar. 

  • Vim

    Åhh vi gjorde kycklingklubbor i ugnen med ris till middag men jag mådde för illa för att kunna äta så blev bara en leverpastejsmacka. Nu är jag ändå hungrig och tänkte äta ostschnizel med ris men nu när det är färdigt kan jag inte äta det heller. Får väl bli en macka igen....

  • Vim

    Jag är 28 år och bor med sönerna, sambon och en katt på Sandahöjd (nära coop forum och intersport). Vi har nu en 4:a på 105 kvm men är väldigt sugen på hus så spanar för fullt! Vill bo i stan så är inte det lättaste att hitta till bra pris. Dock kan vi få ta över mina föräldrars hus på Gimonäs (vid strömpilen) men det är något/ett par år bort och vi vill helst flytta väldigt snart så vi får väl se.

Svar på tråden Bebis i Mars 2014 Umeå