• honeydew

Ammar ni ett bröst i taget?

Sitter halvt höggravid och läser på om amning. Delammade storasyskonet och fick det aldrig att funka helt ut. "Gav upp" efter 4 mån men är nu beredd att göra ett nytt försök med kommande syskon, även om det känns sådär.
    Ammade båda brösten under varje måltid, men nu förstår jag ju att den feta mjölken kommer sist och därför kanske är smartare att amma ett bröst per måltid? Gör ni så?
    Detta är helt nytt för mig, att man kan amma brösten varannan gång. Och då pratade jag ändå så många gånger med bvc ang våra amningsproblem. Jag ville mest få i henne så mycket mjölk som möjligt, ammade på båda brösten och fick komplettera med ersättning ändå. Hon var aldrig nöjd, bara skrek konstant.
    Tänker nu att det kanske hade hjälpt till viss del. Googlar ang detta, men hittar konstigt nog inte så jättemycket info. Varför är det ingen som pratar om detta? 

• Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?
  • keron

Mina barn har också varit fastvuxna vid bröstet de första två månaderna. Den yngsta t o m mer än de andra, troligtvis just för att han var så pass stor (4400g).

Det är helt normalt att de vill amma ett par ggr i timmen och länge åt gången octh helst bo vid bröstet kvällstid de första veckorna. När de är nyfödda så får det inte plats med mycket i deras små magar så de behöver ammas väldigt ofta. Sen fyller ju även snuttandet efteråt funktionen med att beställa mer mjölk, inte bara frekvensen som styr det utan också att brösten "töms" ordentligt. Att stimulera "tomma" bröst ger kroppen signaler om att mer mjölk behövs och detta stimulerar så klart mjölkproduktionen

• mammalovis

Det går ju aldrig veta hur det blir och olika barn äter olika.

Första barnet vägde bara 2890 när hon föddes och åt ofta både dag som natt och gick upp långsamt. Storasyster har ungefär samma proportioner längd kontra vikt nu, men vägde ett kilo mer från start. Hon har kunnat sova längre stunder på nätterna, vilket knappt existerade med storasyster.

För min del varierar det om hon äter på ett eller båda. I perioder av tillväxt har hon ätit först på ena och sedan på andra i och med att hon inte varit nöjd. I början lät jag henne mer äta 2 gånger på samma bröst just för den feta mjölkens skull. Nu märker jag ju att bröstet är mjukt (ihoptryckbart) när hon ätit "tomt" och då vägrar hon ju ta det igen. Vill hon fortfarande ha mer så måste jag ju erbjuda det andra. I det stora hela blir det ju vartannat bröst per måltid.   

Det jag tyckt mig läsa mig till genom folks berättelser är att barn som ligger jämt vid tutten och som måste få tillägg är att antingen har mammorna inte tillräckligt med mjölk eller också suger inte barnet tillräckligt effektivt. Min lilla har ett sug som heter duga för då hon tar nappen kan hon få märken av nappen i huden för hon drar in den så hårt. Likaså känns det om man ger henne ett finger i munnen när hon är hungrig.

Lycka till!   

• Bambusa
    honeydew skrev 2013-08-04 16:26:28 följande:

Tack för era svar!

Försöker komma underfund med vad som gick fel med amningen av dottern, för lyckades aldrig helamma som sagt var och hon var aldrig någonsin nöjd med enbart min mjölk. Men redan på BB så fick hon tillägg. Stort barn (4,3 kg) och lågt blodsocker. Skrek som en stucken gris redan första dygnet och mjölken rann inte till förrän vid tredje dygnet. Så hon behövde tillägget då men vi lyckades aldrig sluta ge henne det. Kopp i början som senare blev flaska (när mängden ökade).

Förstår ju självklart att man lär amma ofta för att öka produktionen, men vi kom aldrig ikapp. Satt ihop med henne i timmar, dygnet runt. Våra pauser blev max 30 min långa och sen amma igen i 45min-1 h minst, på kvällarna ännu längre. Hon var aldrig någonsin nöjd när hon släppte bröstet (eller nej, det gjorde hon aldrig. Till slut jag som behövde en kort paus). Och då åkte flaskan fram.

Upplevde ni då att ni hade mycket mjölk? För det kände aldrig jag att jag hade. Eller jo, mjölk fanns men den mättade aldrig. Tänkte om jag hade ammat samma bröst en längre tid så hade det mättat bättre? Jag kanske bytte efter 15-20 min..?

Eller är jag ingen "amningsmamma"? Ibland tror jag att jag inte var skapt för att amma, och ger redan nu upp lite på förhand.

Men nytt barn, nya förutsättningar - eller?  

min dotter vägde 4kg och hade lågt blodsocker hon med, ja blev akutsnittad och var dålig, men pumpade igång mjölken till dag 3 ungefär, innan fick hon snutta och dag 2 gav dom henne lite ersättning med kopp, för hon va så slö och trött så hon inte fick i sig mkt råmjölk.. sen när ja pumpa gav vi de i kopp.. jag kämpade på för jag hatade ersättningen, så när vi kom hem 5dagar efter snittet så helammade jag henne.. på minsta tecken ammade ja, hon hann aldrig börja skrika, utan man måste läsa dom, när dom börjar vrida huvudet och söka, smacka eller ta handen så är de dags att slänga fram tutten.. ja vaknade på natten av att hon vred på sig och smackade.. så inte en natt skrek hon.. vilket sambon som jobbar skift uppskattade.. 

sägs att fet mat ger fet mjölk, pizza ska vara bra, äten lite lättöl säger vissa, men ja gillar inte öl, köpte dock amningste.. 
  • Gsson

Jag fick också ett relativt stort barn, 4.1 kg. Men det var aldrig på tal om tillägg på bb utan vi ammade på bara. Vi hade en mycket lyckad amningsperiod på ungefär 15 mån då jag blev gravid igen och han ledsnade när mjölken blev råmjölk igen.

Jag ammade nästan uteslutande på ett bröst i taget, förutom de kvällar då han bara ville amma, amma och amma. Han lade väl in beställning på högre produktion då så de kvällarna bytte jag fram och tillbaka, fram och tillbaka. Vi har aldrig erbjudit napp utan då har han fått amma, ett sätt att hjälpa produktionen åt rätt håll. För mig har det betytt att jag behövt blockamma lite då och då för att inte få massiv överproduktion.
    Min grabb hade en explosionsartad viktuppgång, redan vid 4 mån ålder vägde han 10.1 kg. Vi började inte med smakisar förrän vid ca 7 mån och han har varit nöjd med bara amning.

Tro på dig själv och din kropp, din förmåga att producera mjölk åt ditt barn.
    Var nära, amma ofta och strunta i napp, flaskor, ersättning och annan tröst än bröst de första månaderna. Lycka till!

• Dynastar

Vet du vad om det inte fungerar att amma ditt andra barn, strunta i det!!! Lägg energin och tiden på kärlek, trygghet, lugn och harmoni med din nya bebis och ditt första barn. Mätta barn sover bra och är glada, då också mamman )

• Gsson

Dynastar, vad är det för skitsnack att mätta barn är glada och sover bra? Jag ammade dygnet runt ibland, menar du att min son inte blev mätt? Menar du att en viktökning på 6 kg på 4 mån (nästan 400 g/vecka) ändå visar att han behövde tillägg då han sov dåligt?

Han sov 30 min i sträck dagtid och 1-3 timmar i sträck nattetid. Barn ÄR så, även mätta och glada barn.

• keron
    Gsson skrev 2013-08-05 08:08:51 följande:
    Dynastar, vad är det för skitsnack att mätta barn är glada och sover bra? Jag ammade dygnet runt ibland, menar du att min son inte blev mätt? Menar du att en viktökning på 6 kg på 4 mån (nästan 400 g/vecka) ändå visar att han behövde tillägg då han sov dåligt?

Han sov 30 min i sträck dagtid och 1-3 timmar i sträck nattetid. Barn ÄR så, även mätta och glada barn.
  • Killerhillary

Men oj vad argt det blev. 

Kan det ändå inte tänkas vara så att mätta barn oftare sover bättre än ett barn som är hungrigt? Även om det såklart finns barn som är tokmätta och har rekordviktuppgång men ändå vaknar varje halvtimme?

Rådet att slappna av och njuta var bra tycker jag. Går det så går det, men slå inte på dig själv. Tiden efter bebisen är nog berg-och-dal-baneaktig på grund av alla hormoner som far runt.  

Även andra bra råd i tråden. Alltid skönt att läsa att det finns så många olika sätt som fungerar.

Kram till TS och oj vad härligt att snart få en liten!

• IVFmamma

Jag tror att jag har ammat på båda brösten praktiskt taget varje måltid, för ammar jag bara på ena så sprängs det andra men jag blir osäker då det bara går av farten, ammar min 18mån fft och har mkt mjölk

• Flickan och kråkan
    Killerhillary skrev 2013-08-05 19:44:40 följande:
    Men oj vad argt det blev. 

Kan det ändå inte tänkas vara så att mätta barn oftare sover bättre än ett barn som är hungrigt? Även om det såklart finns barn som är tokmätta och har rekordviktuppgång men ändå vaknar varje halvtimme?

Rådet att slappna av och njuta var bra tycker jag. Går det så går det, men slå inte på dig själv. Tiden efter bebisen är nog berg-och-dal-baneaktig på grund av alla hormoner som far runt.  

Även andra bra råd i tråden. Alltid skönt att läsa att det finns så många olika sätt som fungerar.

Kram till TS och oj vad härligt att snart få en liten!
    När det gäller helammade barn tror jag faktiskt inte att det stämmer. Jag har haft överproduktion med alla barnen och de har gått upp 300-500g/veckan första månaderna och de har ändå sovit som krattor . Trean (1,5 månader) som är den som sover klart bäst, vaknar oftast bara 2-3 gånger under nätterna för amning, är den som ökar i vikt långsammast (300-350g/veckan). Spädbarns uppvak handlar rätt lite om hunger eller törst. De är biologiskt skapade för att ha mycket uppvak och sova lätt med korta sömncykler med täta perioder av ytlig sömn - överlevnadsgrej. Detta kan ibland "rubbas" av ersättning som ger en annan typ av mättnad som kan få barn att sova tyngre. Säger därmed inte att det är fel att ger ersättning utan att mycket amningsuppvak på nätterna inte handlar om att man har för lite bröstmjölk. Skönt som vuxen med ett annat sömnmönster att de vaknar mindre men för den skull inte nöjdare eller mättare barn.
  • honeydew

Tack för alla svar! Intressant hur det kan vara så olika ändå. När jag ammade sist, för tre år sen, så visste jag inte att man kan välja att amma ett bröst i taget. Trodde att man "ska" amma båda brösten under varje måltid. Ingen sa någonsin något annat till mig, varken bvc eller bekanta.
    Sen så är det så klart mycket som ska stämma för att man ska ha en fungerande amning. Kommer inte att slita ut mig själv denna gång med amningen men hoppas så klart att det ska fungera bättre än sist. Känner mig mer påläst denna gång men går det inte så är det ändå inte hela världen.

Hur har era första dygn varit med de nyfödda? Vår tjej var som sagt var stor och det kändes som om hon var hungrig på en gång. Gallskrek, verkligen panikskrek, så mannen åkte och köpte hörselproppar åt oss då det ringde i öronen. Tur att vi hade eget rum på BB... Men fanns bara lite råmjölk och mjölken rann inte till förrän tredje dygnet. Ammade konstant från första start, flera timmar åt gången, men hon blev inte nöjd. Inte några fysiska problem med henne, och taget såg bra ut enligt barnmorskorna. Ingen napp. Fick nån enstaka lite blåsa som snabbt försvann. Men hon var verkligen hungrig och ville ha mjölk. Fick till slut ersättning av BB-personalen för att få upp blodsockret lite, då blev hon nöjd. Annars hör man ju mest om de barn som sover sig igenom sina första dygn och är så nöjda på den lilla skvätten råmjölk som finns...

• uglygodcilla81

Det finns en bra bok om detta, tror den heter "att bli mamma" eller "den nyblivna mamman". Där skrev hon att barn är olika, men vissa barn mår bäst av att äta från ett bröst i taget. Annars blir de inte tillräckligt mätta eftersom de inte får o sig tillräckligt mkt fet mjölk! Jag ammade alltid på bara ena. Ibland med andra barnet var jag tvungen att ta andra också när han började gnälla (verkade ta slut) men det var ej ofta.

• Flickan och kråkan
    honeydew skrev 2013-08-05 20:39:18 följande:
    Hur har era första dygn varit med de nyfödda? Vår tjej var som sagt var stor och det kändes som om hon var hungrig på en gång. Gallskrek, verkligen panikskrek, så mannen åkte och köpte hörselproppar åt oss då det ringde i öronen. Tur att vi hade eget rum på BB... Men fanns bara lite råmjölk och mjölken rann inte till förrän tredje dygnet. Ammade konstant från första start, flera timmar åt gången, men hon blev inte nöjd. Inte några fysiska problem med henne, och taget såg bra ut enligt barnmorskorna. Ingen napp. Fick nån enstaka lite blåsa som snabbt försvann. Men hon var verkligen hungrig och ville ha mjölk. Fick till slut ersättning av BB-personalen för att få upp blodsockret lite, då blev hon nöjd. Annars hör man ju mest om de barn som sover sig igenom sina första dygn och är så nöjda på den lilla skvätten råmjölk som finns...
    Jag har har haft ganska små barn - de första två föddes i v.37+ (normalstora/stora för sin ålder) och min tredje var på gränsen till tillväxthämmad även om han gick till BF+1. Första var en tröttis med gulsot som hade sovit sig till döds om han fått välja. Jättejobbiga första två veckor med ständig väckning, amning, koppmatning, pumpning. Andra var en en pigg matglad en. Tokammade första dygnen. Min trea var ju så liten för sin ålder så jag var väldigt mån om att få igång mjölken snabbt och att han inte skulle gå ner i vikt för mycket. Ammade så mycket jag bara kunde. Handpumpade också råmjölk och gav på sked. Mjölken rann till efter två dygn och det är rätt snabbt. Det vanliga är ju att mjölken rinner till dygn 3-4. Det är ju både barn som min trea som är små och stora barn som kan behöva tillägg, men man kan ju snabba på mjölktillrinningen genom att t.ex. pumpa samtidigt som man ammar, och så så klart amma så mycket man bara kan. Ammande bebisar är ju effektivast för att driva ut mjölk. Nyfödingar ska inte sova sig igenom sina första dygn - tvärtom, de ska amma mycket. Många som får problem just för att de har trötta barn som ammar för lite första dygnet.
  • Dynastar

Ja hungriga barn sover i all fall inte bra!! Jag ammade som en tok i tre veckor men mitt barn gick inte upp i vikt, var ledsen på kvällarna och åt och åt hela tiden. För vissa är inte amning nog, jag är trött på amningsfascismen!! En del behöver komplettera med ersättning, vissa får inte amningen att fungera alls men det ska man skämmas för, idioti. Man klappar sig själv och andra på axeln för att man har stått ut och försökt veckor och månader med såriga bröstvårtor och amning som inte fungerar, vem lider av det? Barnen som inte blir mätta, visst de kanske går upp i vikt men man kan vara hungrig ändå, mjölken är inte bra eller så finns det för lite, amning är inte alltid bäst!!

• OLilly

Nej, det funkar inte alltid att amma av flera olika anledningar. Man producerar kanske för lite mjölk, stress, sömnbrist, sjukdom, får inte till en bra amningsteknik eller vad det nu kan vara. Inte heller alla barn är likadana. En del suger ihärdigt som en igel och kanske är glupska medan andra är mer passiva och inte vill anstränga sig och en del sover 3 timman medan andra sover korta stunder varje gång. 

Själv försökte jag pumpa ut vart enda droppe mjölk i 4 månader efter att mitt barn nekade mitt bröst. Jag gjorde vad jag kunde för att få honom att ta bröstet och fick tom. hjälp på en amningsmottagning. Mitt barn sov 1,5 timme dygnet runt i  4 månader och jag satt med pumpen och pumpade febrilt medan han sov, så sömnbristen höll på att ta kål på mig. Inte fan ska jag behöva ha dåligt samvete för att jag inte fick till det eller för att jag gav upp pumpandet efter 4 månader!
    Jag såg verkligen fram emot att få amma mitt barn men det gick inte helt enkelt. Huvudsaken var att han blev mätt. Men visst stressade jag över att han inte åt så bra och för att han nekade mitt bröst. Men vad skulle jag göra? Redan på BB hade han lågt blodsocker att vi fick vara kvar några dagar extra men inte fick jag i honom mer mjölk för det. Pytteportionerna räckte tydligen, i alla fall 1,5 timme.
    Än i dag (2 år senare) går han på sparlåga och är liten i maten och jag hoppas fortfarande att det ska vända snart.

Jag är verkligen glad för alla er som producerar mycket mjölk och där amningen fungerar. Men som sagt, alla är olika och man känner sitt barn bäst och förstår ganska snabbt hur det vill ha det. Man kan ju testa sig fram genom att amma på olika vis och fungerar det så är det ju underbart. Det finns ju inget som slår modersmjölk. Men fungerar det inte som man tänkt sig så ska man inte sörja för det för syftet är ju trots allt att mätta barnet och många, många barn har blivit mättade på enbart ersättning och de har ju vuxit upp till friska individer.

Tiden går ju också så snabbt och man missar många mysiga stunder med bebisen när man fokuserar på en amning som kanske inte fungerar.  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • malzac

Jag är trött på de som kallar det för amningsfascism! Även om alla nu "vet" att bröstmjölk är bäst för bebisen så behöver hela samhällets uppfattning fortfarande förändras. Det är inte tillräckligt normalt att amma ännu, efter den skada som ersättningshetsen gjort sedan fyrtiotalet. Det märks bland annat genom att så många nya mammor har inställningen att "går det så går det, annars finns ju ersättningen".

Visst, på sätt och vis är det bra att inte sätta för hög press på sig själv, och man ska absolut inte känna sig som en dålig mamma om det faktiskt inte funkar - tvärtom är man en bra mamma om man märker att det inte funkar och sedan gör det som är bäst för barnet. Men numera är det så många som redan innan de provat har så dåligt förtroende för sin kropp att de antar att det inte kommer att funka. Det är den grundinställningen som behöver fixas. Nya mammor behöver få självförtroende och för det så krävs det gott om support (inte bara säga att bröstmjölk är bäst utan också se till att alla BVC-sköterskor etc är ordentligt utbildade inom amningssupport) och det krävs också att amningen syns överallt.

Amningsinfon som finns därute är inte till för att få dem det inte funkat för att känna sig som dåliga mammor. Den är till för alla de som väntar barn och för att heja på de som det går bra för. För även om det inte borde vara så så behöver de hejas på så att amningen kan bli en självklarhet och inte ett mål som verkar ouppnåeligt.

• keron
    malzac skrev 2013-08-06 09:36:57 följande:
    Jag är trött på de som kallar det för amningsfascism! Även om alla nu "vet" att bröstmjölk är bäst för bebisen så behöver hela samhällets uppfattning fortfarande förändras. Det är inte tillräckligt normalt att amma ännu, efter den skada som ersättningshetsen gjort sedan fyrtiotalet. Det märks bland annat genom att så många nya mammor har inställningen att "går det så går det, annars finns ju ersättningen".

Visst, på sätt och vis är det bra att inte sätta för hög press på sig själv, och man ska absolut inte känna sig som en dålig mamma om det faktiskt inte funkar - tvärtom är man en bra mamma om man märker att det inte funkar och sedan gör det som är bäst för barnet. Men numera är det så många som redan innan de provat har så dåligt förtroende för sin kropp att de antar att det inte kommer att funka. Det är den grundinställningen som behöver fixas. Nya mammor behöver få självförtroende och för det så krävs det gott om support (inte bara säga att bröstmjölk är bäst utan också se till att alla BVC-sköterskor etc är ordentligt utbildade inom amningssupport) och det krävs också att amningen syns överallt.

Amningsinfon som finns därute är inte till för att få dem det inte funkat för att känna sig som dåliga mammor. Den är till för alla de som väntar barn och för att heja på de som det går bra för. För även om det inte borde vara så så behöver de hejas på så att amningen kan bli en självklarhet och inte ett mål som verkar ouppnåeligt.
  • Bambusa

men om man vill få amningen att fungera och tror att man har för lite eller för tunn mjölk kan man prova fetare mat, och dricka massor, för många glömmer bort att äta, då kan ju inte kroppen göra så fet och bra mjölk heller.. lika som att många är dåliga på att dricka..  

amningste har hjälpt många, likasom lättöl (om man är okej med lite alkohol vid amning)

hud mot hud kontakt är bra för både bebis och mamma, hormoner som hjälper mjölken och som lugnar er båda!

Men, en bröstpump kan inte mäta om du har mjölk eller inte, väldigt många som kan helamma 1-2 bebisar kan iaf inte pumpa..   helammade bebisar har en annan tillväxtkurva än ersättningsmatade bebisar, bvc har oftast fel kurva tyvärr.. 

Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?