• Agneess

Min man hjälper inte till!

Hej alla föräldrar där ute! Jag har lite problem med min man. Han hjälper inte till med någonting hemma. Det är jag som får ta hand om hemmet och ta hand om våran son på 1 år medans han jobbar och sedan när han kommer hem sätter han sig vid tv eller datan och gör inget mer resten av kvällen. Och sedan när jag ber han att byta blöja på sonen eller något annat så blir han förbannad på mig. Han tycker att jag som mamma ska ta hand om vårat barn och han hjälper till lite när han känner för det. Jag undrar om det är så i andra familjer oxå eller delar ni på sysslorna i hemmet?

• Svar på tråden Min man hjälper inte till!
  • MalinEddie
    Agneess skrev 2013-08-07 21:03:00 följande:

Hm.. Jag tror inte att han är det men får prata med honom det. Jag har nämnt detta och sagt att han vill väll inte att det ska bli samma som det blev för han och hans pappa, men han tror inte och lyssnar inte på mig. Det kanske har att göra att jag är så ung eller nått.
    Jag vill ställa samma fråga till dig, vad är det du älskar hos honom? Hur får han dig att känna dig älskad, sedd och betydelsefull just nu? Du kan inte ändra på någon som själv inte ser någon problem, är villig att söka hjälp.
    Min sambo har aldrig haft en bra fadersfigur, en väldigt hemsk sådan under de år han var närvarande. Det har för honom resulterat i att han vill vara den bästa pappa han kan till sina barn. Ge dem mycket tid. Och kärlek. Jag är väl medveten om att sådana upplevelser visar sig på olika sätt men då rör det det främst det egna barnet och inte saker runt omkring. Jag ser inte alls hur han kan skylla sin barndom på sitt agerande gentemot dig utifrån vad du har berättat hitintills.

Avskyr CIO-metoder.
  • Agneess
    natta78 skrev 2013-08-07 20:42:07 följande:
    Han bryr sig om sina egna barn o är väl som en pappa ska vara...men han har aldrig haft nån bra relation med mina tre äldsta barn o han har ändå levt med dom i 9 år..

Och deras biologiska pappa lever inte ens..

Men dela på sysslor hemma, ta hand om barnen tvätta dom bada dom o allt annat, ALDRIG ...Jag får göra ALLT tvätta diska laga mat städa handla ALLT ALLT..flyttade nyligen till en annan kommun för att klara mig själv rent praktiskt, han tyckte det va såå jobbigt varje gång jag bad om skjuts till affären eller nån annanstans

Okej! Det låter som du har händerna fulla! Min hjälper till ibland men då är han typ sur hela kvällen. Är det någon stor ålders skillnad på er om jag får fråga?
  • natta78
    Agneess skrev 2013-08-07 21:18:40 följande:
    Okej! Det låter som du har händerna fulla! Min hjälper till ibland men då är han typ sur hela kvällen. Är det någon stor ålders skillnad på er om jag får fråga?

Vi är lika gamla, 34år
  • Agneess
    MalinEddie skrev 2013-08-07 21:13:22 följande:
    Jag vill ställa samma fråga till dig, vad är det du älskar hos honom? Hur får han dig att känna dig älskad, sedd och betydelsefull just nu? Du kan inte ändra på någon som själv inte ser någon problem, är villig att söka hjälp.

Min sambo har aldrig haft en bra fadersfigur, en väldigt hemsk sådan under de år han var närvarande. Det har för honom resulterat i att han vill vara den bästa pappa han kan till sina barn. Ge dem mycket tid. Och kärlek. Jag är väl medveten om att sådana upplevelser visar sig på olika sätt men då rör det det främst det egna barnet och inte saker runt omkring. Jag ser inte alls hur han kan skylla sin barndom på sitt agerande gentemot dig utifrån vad du har berättat hitintills.

Det jag älskar är att han får mig glad och jag känner mig älskad vissa dagar och det är väll dom dagarna jag lever på. Han vill väl vill jag tro det är kanske bara någon dålig vana han har fått. För innan vi fick barn så va han inte såhär utan vi gjorde mycket tillsammans och han visade mycket omtanke och kärlek till mig.
  • Agneess
    natta78 skrev 2013-08-07 21:52:39 följande:
    Vi är lika gamla, 34år

Okej vill be om ursäkt för att jag skrev att "det verkar som du har händerna fulla" det va säkert det sista du ville höra kanske. Så ursäkta igen!
  • MalinEddie
    Agneess skrev 2013-08-07 21:55:20 följande:

Det jag älskar är att han får mig glad och jag känner mig älskad vissa dagar och det är väll dom dagarna jag lever på. Han vill väl vill jag tro det är kanske bara någon dålig vana han har fått. För innan vi fick barn så va han inte såhär utan vi gjorde mycket tillsammans och han visade mycket omtanke och kärlek till mig.
    Du verkar inte speciellt glad? Förtjänar du inte mer än omtanke och kärlek vissa dagar från din partner?
    Dålig vana? Var det du eller han som kom på den? Vill han förändras för din och barnets skull (och för sin egen för hur nöjd kan man vara med sig själv när man agerar så?) gör han det med eller utan hjälp beroende på vad som krävs men han verkar inte speciellt villig?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag förstår inte var åldern kommer in här, TS? Förklara gärna.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Gör du något på egen hand? Träffar dina vänner eller en hobby?

Avskyr CIO-metoder.
  • Agneess
    MalinEddie skrev 2013-08-07 22:01:14 följande:
    Du verkar inte speciellt glad? Förtjänar du inte mer än omtanke och kärlek vissa dagar från din partner?

Dålig vana? Var det du eller han som kom på den? Vill han förändras för din och barnets skull (och för sin egen för hur nöjd kan man vara med sig själv när man agerar så?) gör han det med eller utan hjälp beroende på vad som krävs men han verkar inte speciellt villig?

Jag är inte lika glad som jag brukat vara men jag är glad! jag har ju en underbar son. Jo visst tycker jag att jag förtjänar det, med tanke på allt jag gör om dagarna. Jag träffar mina kompisar ibland dock är alltid sonen med då min man inte vill/ kan ha honom. Tyvärr så har det blivit allt mer sällan som jag träffar dem. Jag gillar att måla men det är oxå en sak som jag får planera in när sonen sover för om jag ber min man att passa honom så ger han upp så fort sonen blir lite missnöjd . Anledningen till varför jag frågade om åldern va att den ena partnern kanske kan bli lite mer dominant om det är stor ålders skillnad Men det skiljer sig säkert från det ena förhållandet till det andra. Hoppas ingen tog illa vid sig.
  • MalinEddie
    Agneess skrev 2013-08-07 22:37:52 följande:

Jag är inte lika glad som jag brukat vara men jag är glad! jag har ju en underbar son. Jo visst tycker jag att jag förtjänar det, med tanke på allt jag gör om dagarna. Jag träffar mina kompisar ibland dock är alltid sonen med då min man inte vill/ kan ha honom. Tyvärr så har det blivit allt mer sällan som jag träffar dem. Jag gillar att måla men det är oxå en sak som jag får planera in när sonen sover för om jag ber min man att passa honom så ger han upp så fort sonen blir lite missnöjd . Anledningen till varför jag frågade om åldern va att den ena partnern kanske kan bli lite mer dominant om det är stor ålders skillnad Men det skiljer sig säkert från det ena förhållandet till det andra. Hoppas ingen tog illa vid sig.
    Anledningen till att din son blir missnöjd är troligtvis för att han inte har utvecklat en relation till sin far. Det spelar ingen roll om det står på pappret att han är barnets pappa, för att barnet ska knyta an till honom krävs tid och intresse. Jag önskar att du tar tag i detta med eller utan honom. Oavsett hur ung du är och hur gammal han är förtjänar ingen sådan behandling, det vet du innerst inne.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Min man hjälper inte till!