• Agneess

Min man hjälper inte till!

Hej alla föräldrar där ute! Jag har lite problem med min man. Han hjälper inte till med någonting hemma. Det är jag som får ta hand om hemmet och ta hand om våran son på 1 år medans han jobbar och sedan när han kommer hem sätter han sig vid tv eller datan och gör inget mer resten av kvällen. Och sedan när jag ber han att byta blöja på sonen eller något annat så blir han förbannad på mig. Han tycker att jag som mamma ska ta hand om vårat barn och han hjälper till lite när han känner för det. Jag undrar om det är så i andra familjer oxå eller delar ni på sysslorna i hemmet?

• Svar på tråden Min man hjälper inte till!
  • MalinEddie
    natta78 skrev 2013-08-07 19:57:28 följande:

Han är inte delaktig i nånting, aldrig lämnat/hämtat barnen från skola/ dagis, lyfter inte ett finger hemma...han bara är..
    Får jag fråga vad det är du älskar hos honom? Jag har svårt att se att jag skulle älska någon på så sätt som inte brydde sig om sina gemensamma barn eller sin partners känslor vilket borde vara prio nr 1.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Hannah76
    natta78 skrev 2013-08-07 19:54:14 följande:
    Har det likadant..vi har varit gifta i 8år o har många barn, snart 5 gemensamma o jag har 3 sen innan.
    Han har aldrig haft nån bra relation till mina tre äldsta säger inte ens hej till dom.Vi är idag särbo mkt pga detta, men oxå annat.
    Jag får aldrig någon som helst hjälp av honom, har haft väldigt kämpigt på alla möjliga sätt dom senaste månaderna.Det är ingen idé att prata med honom om mina bekymmer o problem jag har här hemma., får ingen trygghet av honom på nåt sätt.
    Han har ett fast jobb o tycker skilsmässa är det bästa för att han anser att ekonomin annars inte går ihop :( jag tycker inte att det är nån anledning till o skiljas.Det enda han bryr sig om är hans jobb o data! Har dessutom inga som helt lösenord till han fb, mail osv...
    Har många ggr funderat på varför jag står ut med allt o gjort det sp här många år men jag älskar honom trots allt :-s
    Men varför vill du leva med honom?
  • Agneess

Våran relation innan var jätte bra. Vi planerade att jag skulle ha föräldralediga först och sedan att han skulle ta över när mina dagar va slut. Men vi ändrade oss sedan till att jag skulle ta ut hans föräldradagar oxå vilket jag ville oxå. Min man har aldrig riktigt haft någon fadersfigur så det är säkert en anledning till varför han inte vill hjälpa till. Han vet la inte riktigt vad som förväntas av han kanske. Vår son är frisk och har inget handikapp. Det är så tråkigt för som ovanstående ?säger så vill jag att min son ska ha en bra relation med sin pappa.

• Hannah76
    Agneess skrev 2013-08-07 20:03:56 följande:
    Våran relation innan var jätte bra. Vi planerade att jag skulle ha föräldralediga först och sedan att han skulle ta över när mina dagar va slut. Men vi ändrade oss sedan till att jag skulle ta ut hans föräldradagar oxå vilket jag ville oxå. Min man har aldrig riktigt haft någon fadersfigur så det är säkert en anledning till varför han inte vill hjälpa till. Han vet la inte riktigt vad som förväntas av han kanske. Vår son är frisk och har inget handikapp. Det är så tråkigt för som ovanstående ?säger så vill jag att min son ska ha en bra relation med sin pappa.

Jag förstår inte riktigt detta med att "hjälpa till"? Är ni inte lika mycket föräldrar båda två??
  • natta78
    Hannah76 skrev 2013-08-07 20:02:31 följande:
    Men varför vill du leva med honom?

Ingen aning :/ jag älskar honom o nånstans inom mig hoppas jag att det ska bli bättre

..men har ändå svårt att tro att det blir så
  • Mineralvatten

jag läser ofta sånna här trådar och förundras över två saker:

1) varför kallar man det hjälpa till? att hjälpa till med något innebär att någon annan har huvudansvaret, det mer rätta att säga är hjälps åt.

2) Varför stannar man hos en sådan man? (jag kan förstå om det ligger sjukdomar etc bakom).

jag skulle aldrig acceptera att jag och min man inte delade på sysslorna hemma, och den dagen jag får barn och är mammaledig kan han drömma och glömma att jag är i tjänst 24/7. är man föräldraledig så är man det 40h/veckan precis som vilket annat heltidsjobb som helst. det innebär att man tar varannan vakennatt, och att man får varsin sovmorgon på helgen. är man föräldraledig är man inte ledig för att diska, tvätta, städa, handla och laga mat, man är just föräldraledig vilket innebär att man gör din del av hushållssysslorna, tar hand om barnet och sig själv så att man kan ta hand om barnet.
    precis som med alla andra jobb så har man även rätt till friskvård och fritid.

och nej jag hade aldrig acccepterat att jag (den dagen jag blir mamma) ska göra allt, haha glöm det. lämna mansgrisen.

• Hannah76
    natta78 skrev 2013-08-07 20:05:25 följande:

Ingen aning :/ jag älskar honom o nånstans inom mig hoppas jag att det ska bli bättre
    ..men har ändå svårt att tro att det blir så

Vad är det du älskar?
    Hur gör han dig lycklig?

• Mineralvatten
    natta78 skrev 2013-08-07 19:57:28 följande:

Han är inte delaktig i nånting, aldrig lämnat/hämtat barnen från skola/ dagis, lyfter inte ett finger hemma...han bara är..
    och du accepterar det, shit det skulle jag aldrig gjort.
  • KimPossible
    Agneess skrev 2013-08-07 20:03:56 följande:

Frågan gällde alltså sin man, om HAN hade några handikapp, eftersom han inte kan/vill vara med sitt barn.

Att han själv växt upp utan fadetsgestalt kan han inte skylla på. Låter mest sim en dålig bortförklaring.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • natta78
    Hannah76 skrev 2013-08-07 20:07:27 följande:
    Vad är det du älskar?

Hur gör han dig lycklig?

Vet inte vad jag ska svara :/ älskar nog den personen han va då när vi träffades, kort efter vi flyttade ihop så har det varit så här. Jag är mest ledsen o deppad när han är här.kanske för att det gör ont när minsta barnen inte har honom jämt här o veta att på söndag åker han :( jag får ju inte ut nåt från vårt förhållande o gör mig inte lycklig
Svar på tråden Min man hjälper inte till!