• Agneess

Min man hjälper inte till!

Hej alla föräldrar där ute! Jag har lite problem med min man. Han hjälper inte till med någonting hemma. Det är jag som får ta hand om hemmet och ta hand om våran son på 1 år medans han jobbar och sedan när han kommer hem sätter han sig vid tv eller datan och gör inget mer resten av kvällen. Och sedan när jag ber han att byta blöja på sonen eller något annat så blir han förbannad på mig. Han tycker att jag som mamma ska ta hand om vårat barn och han hjälper till lite när han känner för det. Jag undrar om det är så i andra familjer oxå eller delar ni på sysslorna i hemmet?

• Svar på tråden Min man hjälper inte till!
  • Slagathor

Det låter inte normalt. Man delar lika, så enkelt är det. Tiden man tillsammans spenderar i hemmet, med barnet, delar man lika på exakt allt. Punkt.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Dr to be
    Slagathor skrev 2013-08-07 19:21:16 följande:
    Det låter inte normalt. Man delar lika, så enkelt är det. Tiden man tillsammans spenderar i hemmet, med barnet, delar man lika på exakt allt. Punkt.
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.

Exakt!
  • MalinEddie

Nej, något sådant hade jag aldrig accepterat eller velat leva i. Inte fasiken ska man behöva be den andra föräldern vara just förälder och ta ansvar för det gemensamma hemmet. De borde vara en självklarhet, något man vill som arbetande förälder.  Det är ert barn, ert hem. Du är föräldraledig så när han arbetar har du det främsta ansvaret för barnet vilket i sig kan vara krävande när det kommer till tid, uppmärksamhet, aktivitet.  Du får inte betalt för att leva som ensam förälder i ett förhållande eller ta fullt ansvar för hushållet med allt vad det innebär. Han verkar totalt oitresserad av dig, sitt barn och det är ju olyckligt också för honom då det är han som får betala för det. Barnets anknytning till honom lär inte vara något vidare om han inte spenderar ledig  tid med det. Att du fortfarande accepterar att behandlas så förstår jag inte, säg ifrån. Varför låter du honom behandla dig så?

Avskyr CIO-metoder.
  • KimPossible

"Hjälper till"? När man använder de orden så tillskriver man ju automatiskt den andra parten ansvaret.
    I en familj brukar man annars _hjälpas åt_ med både barn och hem, och dela på ansvaret.  

Din man låter mer än lovligt mossig och korkad. Och varför vill han inte vara med sitt barn? Tycker han inte om barnet, eller har han något handikapp, mentalt eller fysiskt? 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • MalinEddie
    KimPossible skrev 2013-08-07 19:36:13 följande:
    "Hjälper till"? När man använder de orden så tillskriver man ju automatiskt den andra parten ansvaret.
    I en familj brukar man annars _hjälpas åt_ med både barn och hem, och dela på ansvaret.  
    Avskyr CIO-metoder.
  • Hannah76

Hur hade ni planerat att göra?
    Har han varit föräldraledig?
    Hur var det innan ni fick barn?  

• natta78

Har det likadant..vi har varit gifta i 8år o har många barn, snart 5 gemensamma o jag har 3 sen innan.

Han har aldrig haft nån bra relation till mina tre äldsta säger inte ens hej till dom.Vi är idag särbo mkt pga detta, men oxå annat.

Jag får aldrig någon som helst hjälp av honom, har haft väldigt kämpigt på alla möjliga sätt dom senaste månaderna.Det är ingen idé att prata med honom om mina bekymmer o problem jag har här hemma., får ingen trygghet av honom på nåt sätt.

Han har ett fast jobb o tycker skilsmässa är det bästa för att han anser att ekonomin annars inte går ihop :( jag tycker inte att det är nån anledning till o skiljas.Det enda han bryr sig om är hans jobb o data! Har dessutom inga som helt lösenord till han fb, mail osv...

Har många ggr funderat på varför jag står ut med allt o gjort det sp här många år men jag älskar honom trots allt :-s

• MalinEddie

För oss såg det ut som så att jag tog ansvar för barnen när jag var föräldraledig, samma sak för min sambo när han var föräldraledig. Hade vi tid över gjorde vi ibland något i hushållet, annars delade vi på det vid andra tider. Inte helt jämt alltid. Den arbetande föräldern ville ju gärna spendera tid med barnet som det inte hade sett på hela dagen och då fixade ofta den föräldralediga föräldern maten eller städade undan samtidigt. Mycket gjordes på helger och lediga dagar när vi båda vara hemma. På kvällarna när barnen sov städade vi ibland kort men tid för oss själva och som par var vad vi prioriterade. Fokus för oss låg på att vi båda skulle må så bra som möjligt i föräldrarollen och parförhållandet vilket innebar att vi kommunicerade våra känslor och utgick från det. Ibland orkade jag mer oavsett om jag var föräldraledig eller arbetade. Ibland min sambo. Vi har delat på föräldraledigheten och båda är fullt medvetna om att arbete i jämförelse med att vara hemma med barn ibland känns som rena semestern.

Avskyr CIO-metoder.
  • natta78
    natta78 skrev 2013-08-07 19:54:14 följande:
    Har det likadant..vi har varit gifta i 8år o har många barn, snart 5 gemensamma o jag har 3 sen innan.

Han har aldrig haft nån bra relation till mina tre äldsta säger inte ens hej till dom.Vi är idag särbo mkt pga detta, men oxå annat.

Jag får aldrig någon som helst hjälp av honom, har haft väldigt kämpigt på alla möjliga sätt dom senaste månaderna.Det är ingen idé att prata med honom om mina bekymmer o problem jag har här hemma., får ingen trygghet av honom på nåt sätt.

Han har ett fast jobb o tycker skilsmässa är det bästa för att han anser att ekonomin annars inte går ihop :( jag tycker inte att det är nån anledning till o skiljas.Det enda han bryr sig om är hans jobb o data! Har dessutom inga som helt lösenord till han fb, mail osv...

Har många ggr funderat på varför jag står ut med allt o gjort det sp här många år men jag älskar honom trots allt :-s

Han är inte delaktig i nånting, aldrig lämnat/hämtat barnen från skola/ dagis, lyfter inte ett finger hemma...han bara är..
  • LinneaJosie
    natta78 skrev 2013-08-07 19:54:14 följande:
    Har det likadant..vi har varit gifta i 8år o har många barn, snart 5 gemensamma o jag har 3 sen innan. Han har aldrig haft nån bra relation till mina tre äldsta säger inte ens hej till dom.Vi är idag särbo mkt pga detta, men oxå annat. Jag får aldrig någon som helst hjälp av honom, har haft väldigt kämpigt på alla möjliga sätt dom senaste månaderna.Det är ingen idé att prata med honom om mina bekymmer o problem jag har här hemma., får ingen trygghet av honom på nåt sätt. Han har ett fast jobb o tycker skilsmässa är det bästa för att han anser att ekonomin annars inte går ihop :( jag tycker inte att det är nån anledning till o skiljas.Det enda han bryr sig om är hans jobb o data! Har dessutom inga som helt lösenord till han fb, mail osv... Har många ggr funderat på varför jag står ut med allt o gjort det sp här många år men jag älskar honom trots allt :-s

Då har du ju valt att godta hans beteende, eftersom du väljer att stanna. Få förändrar sig när det nuvarande beteendet inte får några som helst negativa konsekvenser. Smidigt för honom. TS- två vuxna människor som valt att skaffa barn tillsammans bör dela på ansvaret för både hem och barn. Vill man hemskt gärna dela väldigt ojämlikt borde båda parter vara med på det. Får du ut något av ert förhållande?
Svar på tråden Min man hjälper inte till!