• Anonym (less)

trött på bekant som utnyttjar systemet!

Jag bor i en bostadsrätt i en förort till Stockholm. Sitter här med miljonlån för att det är nästan omöjligt att få en hyresrätt. Samtidigt har jag en bekant som har gått på soc. I många år. Hon har en stor fin 3:a som soc. Betalar. Det som irriterar mig så mycket är att hennes kille ( som också går på soc. ) är inneboende hos henne och får pengar för det. Som om det inte var nog hyr hon ut det sista rummet svart för 3000 i månaden ( hyran är på 4700 ) Hon får alltså pengar till hyran men tjänar istället pengar på sina inneboende. Detta är hon väldigt stolt över och skäms inte alls. Nu har jag tröttnat och funderar på att anmäla. Ska jag?

• Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!
  • PGA
    finskaflikkan skrev 2013-08-08 20:40:40 följande:
    Mao har du ingen erfarenhet vad gäller bidrag ifrån socialen?. 
    Nej
    finskaflikkan skrev 2013-08-08 20:40:40 följande:
    Mao har du ingen erfarenhet vad gäller bidrag ifrån socialen?. 
    STOR skillnad!
    Jag och min man fick leta pantburkar för att klara oss med mat.

Tänk på vad du skriver och tänker....  
    UGs reportage visade med önskvärd tydlighet att det inte finns någon sann fattigdom i Sverige. Det är inte statens sak att betala så att du och din man ska kunna ha råd att äta räkor på fredagar och att ni kan ha schampo när ni duschar.

• Anonym (angivare)
    ytrewq skrev 2013-08-08 20:37:27 följande:
    Nej, det har jag inte gjort? Jag tycker att man ska göra allt man kan för att klara sig själv och inte leva på andras pengar. I synnerhet ska man inte lura till sig pengar som man inte har rätt till.

Men om du undrar. Ja, jag vet hur det är att inte ha pengar till mat och hyra. Ja, jag vet hur det är att leva på existensminimum, under existensminimum och hur det är att vara avundsjuk på dem som får leva på riksnormen för socialbidrag eftersom de har många gånger mer pengar att leva på än man själv har.

Att veta hur det är att gå på soc imponerar inte på mig. Jag är mer imponerad av dem som vet hur tufft det är att inte ha pengar, att egentligen behöva vända sig till socialtjänsten, men ändå låta bli för att man vill klara sig själv.

Och du! Du kan väl i alla fall ringa polisen nästa gång du stjäl plånboken eller Iphonen för någon som håller på att bli våldtagen?
    Så vi ska istället vara imponerade över att du är tjockskalig och envis som en åsna?
    Socialen är till dom som behöver det, ditt tycke oviktigt här, vi har ett system som är till för dom som för stunden har svårt att stå på egna ben.
    Att du valde att inte be om hjälp som fanns tillgänglig för dig imponerar knappast, skulle säga mer att det är minus poäng, du förstod kanske inte att dom var till för dig?

Din sista mening var ju lagom underhållande, först visar du noll kunskap om landet vi bor i och systemet vi lever under och direkt efter ger du dig på ad hominen, patetiskt är vad det är.

Jag får dra till en klyscha här, med vänner som dig behöver man inga fiender, du hugger gladligen en kniv i ryggen på dina närmsta och vrider om den med ett leende på ansiktet.
    Låt mig bara fråga, när du anger nån, gör du det med stolthet i ditt namn samtidigt som du dunkar dig tappert på bröstet eller smyger du runt anonym?

• Wittra
    Juniana skrev 2013-08-08 20:25:26 följande:
    Nej. Jag tycker att det är fruktansvärt fult att ange sina vänner. Undantaget är om det är någon som plågar eller vanvårdar något levande - ett barn, en gammal eller sjuk anhörig, ett djur. Men anmäler man någon "enbart" för pengafusk - hur fel detta än är - så är man själv den mindre och sämre människan. Du VILL väl inte leva i ett sådant angiverisamhälle, som i det gamla Östtyskland till exempel..? Ett samhälle där vänner inte kan lita på varandra, är det ALLRA värsta enligt mig.
    Ja, för det vore ju så hållbart och bra om alla började göra som den här personen TS beskriver. 
    Det vore ju väldigt förnuftigt om folk började ta bidrag och sedan fuska på olika sätt, utnyttja och kunna håva in pengar på den väg att dem slipper skatta för dem osv.

Herregud så rubbat...  
  • PGA
    Nenne666 skrev 2013-08-08 20:47:19 följande:

Nä. Men om någon gör nåt, för att dryga ut kassan så känns det så jäkla fult att vilja sätta dit dom på ett sätt som kan leda till bostadslös och en misär som faktiskt existerar och kan bli den personens verklighet.
    Att personen får leva på potatis och bönor istället för kött och fisk kommer knappast leda till misär.
  • Wittra
    Anonym (angivare) skrev 2013-08-08 20:49:20 följande:
    Så vi ska istället vara imponerade över att du är tjockskalig och envis som en åsna?
    Socialen är till dom som behöver det, ditt tycke oviktigt här, vi har ett system som är till för dom som för stunden har svårt att stå på egna ben.
    Att du valde att inte be om hjälp som fanns tillgänglig för dig imponerar knappast, skulle säga mer att det är minus poäng, du förstod kanske inte att dom var till för dig?

Din sista mening var ju lagom underhållande, först visar du noll kunskap om landet vi bor i och systemet vi lever under och direkt efter ger du dig på ad hominen, patetiskt är vad det är.

Jag får dra till en klyscha här, med vänner som dig behöver man inga fiender, du hugger gladligen en kniv i ryggen på dina närmsta och vrider om den med ett leende på ansiktet.
    Låt mig bara fråga, när du anger nån, gör du det med stolthet i ditt namn samtidigt som du dunkar dig tappert på bröstet eller smyger du runt anonym?

Men varför i helvete  tycker ni att det är okej att blåsa systemen, bluffa, dra in svartpengar osv?? 

Familjeliv är annars präktighetens högborg, det ska aldrig drickas alkohol och aldrig ätas onyttig mat. Folk är så duktiga och rediga. korrekta och propra...men när vi börjar diskutera huruvida det är fel/rätt att anmäla någon som faktiskt begår ett slags bedrägeri så ska tydligen locket slängas på och folk låtsas som det regnar.

Så skenheligt 

• Nenne666
    PGA skrev 2013-08-08 20:51:49 följande:
    Att personen får leva på potatis och bönor istället för kött och fisk kommer knappast leda till misär.

Om man blir av med sitt bidrag för att man drygat ut kassan, så blir man bostadslös om man inte har pengar till hyran.
  • Juniana
    Wittra skrev 2013-08-08 20:51:03 följande:
    Ja, för det vore ju så hållbart och bra om alla började göra som den här personen TS beskriver. 
    Det vore ju väldigt förnuftigt om folk började ta bidrag och sedan fuska på olika sätt, utnyttja och kunna håva in pengar på den väg att dem slipper skatta för dem osv.

Herregud så rubbat...  
    Nä, men det är myndigheternas egen sak att göra kontroller.
  • Anonym (också less)
    Wittra skrev 2013-08-08 20:54:39 följande:
    Men varför i helvete  tycker ni att det är okej att blåsa systemen, bluffa, dra in svartpengar osv?? 

Familjeliv är annars präktighetens högborg, det ska aldrig drickas alkohol och aldrig ätas onyttig mat. Folk är så duktiga och rediga. korrekta och propra...men när vi börjar diskutera huruvida det är fel/rätt att anmäla någon som faktiskt begår ett slags bedrägeri så ska tydligen locket slängas på och folk låtsas som det regnar.

Så skenheligt 

• finskaflikkan
    PGA skrev 2013-08-08 20:48:34 följande:
    Nej

UGs reportage visade med önskvärd tydlighet att det inte finns någon sann fattigdom i Sverige. Det är inte statens sak att betala så att du och din man ska kunna ha råd att äta räkor på fredagar och att ni kan ha schampo när ni duschar.

Snälla du. Jag är ingen lyxkonsummerare.. eller va fasen de kallas.  
    Jag tkr de bara är korkat av soc att enbart betala 4700kr i hyra när hyran FAKTISKT kostar 6700... 
    Tack vare de va vi tvugna att leta burk/pant om nätterna.  
  • 123

Om du känner att du inte står ut med hennes livsval borde du väl snarast förklara det för henne och "göra slut".

Att le mot någon som står för sånt man föraktar, såsom oärlighet tex, och sen smyga bakom deras rygg och ange dem kan väl inte kännas så fräscht?

Personligen hade jag nöjt mig med att förklara och göra slut/ta avstånd ifrån en människa som har en moral jag finner förkastlig.  

Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!