• Anonym (less)

trött på bekant som utnyttjar systemet!

Jag bor i en bostadsrätt i en förort till Stockholm. Sitter här med miljonlån för att det är nästan omöjligt att få en hyresrätt. Samtidigt har jag en bekant som har gått på soc. I många år. Hon har en stor fin 3:a som soc. Betalar. Det som irriterar mig så mycket är att hennes kille ( som också går på soc. ) är inneboende hos henne och får pengar för det. Som om det inte var nog hyr hon ut det sista rummet svart för 3000 i månaden ( hyran är på 4700 ) Hon får alltså pengar till hyran men tjänar istället pengar på sina inneboende. Detta är hon väldigt stolt över och skäms inte alls. Nu har jag tröttnat och funderar på att anmäla. Ska jag?

• Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!
  • Juniana
    123 skrev 2013-08-08 20:58:09 följande:
    Om du känner att du inte står ut med hennes livsval borde du väl snarast förklara det för henne och "göra slut".

Att le mot någon som står för sånt man föraktar, såsom oärlighet tex, och sen smyga bakom deras rygg och ange dem kan väl inte kännas så fräscht?

Personligen hade jag nöjt mig med att förklara och göra slut/ta avstånd ifrån en människa som har en moral jag finner förkastlig.  

Ja, där håller jag med!
  • Anonym (Fridiz)

värstajag har haft soc, jag fick inte hjälp med min hyra fattades minst 1000kr.

fick inte till alla räkningar inte ens till busskort för ta ungarna till skola så jag kunde dra till praktik.

detta har jag gjort- jobbat svart, snott cyklar och min pojkvän bodde på en annan adress så vi sökte på två olika håll så vi fick mer pengar.

detta gjorde vi för kunna betala alla räkningar, ge barnen lite extra, ge oss ett mer normalt liv.

Idag- har vi det bra, men ha soc är det värsta, vet inte hur många gånger de har sagt till mig att få pengar varje månad för ge barnen mat inte va deras problem och fick jag inga pengar så fick jag inte ens mat pengar, inte ens till barnen.

• Anonym (Anmäl nu!)

Lätt! Klart du ska anmäla. Varför ska våra surt förvärvade skattepengar gå till hennes extrapengar? Detta är en princip som alla borde förstå: ju färre fuskare, desto mer pengar finns till de som verkligen behöver. Vi har alla skyldigheten att sträva efter ett mer rättvist samhälle!

• Anonym (:))
    Anonym (angivare) skrev 2013-08-08 21:40:32 följande:
    Du är en hatisk fanskap för du raljerar över dom som har det sämst i samhället, önskar andra olycka och för att avsluta mitt inlägg och vår ordväxling så har jag nog högre lön än vad du har ;)

Men du kan ju fortsätta med ad hominen ett tag till, försöker du tillräckligt så hittar du förmodligen nån som går på soc och fortfarande inte anser att man ska ange sina medmänniskor för repressalier.

Men hej MC, är du tillbaka?
  • ModestyB
    Anonym (f) skrev 2013-08-08 21:40:54 följande:
    betalar soc en tre i sthlm för henne?? 
    fräckt av henne att hyra ut svart + ha en andrahansgåst som även är hennes partner! 
    Det kan vara enda sättet för dom att leva tillsammans. Mannen blir annars försörjningsskyldig för både samon och hennes barn, då är risken stor att de alla måste ha kontakt med siltjänsten och ingen vill vä börja en kärleksrelation på det sättet.
  • Juniana
    Anonym (angivare) skrev 2013-08-08 21:14:51 följande:
    Jag ingår inte i den politiskt korrekta mupp eliten här.
    Att det finns dom som för fullkomliga, perfekta liv här vet vi alla.

Jag kan tänka mig att inte sätta folk på existensminimum riktigt i skiten för att dom roffade åt sig några kronor, det är piss i Mississippi.
    Vill du gnälla att pengar försvinner och resurser räcker inte runt, well gnäll på invandringen lite  det om nått är ett svart håll där pengar bara försviner, vi har narkotikapolitiken, vi har äh, vad är det man säger en död är tragedi, (en familj som fuskar till sig kronor) medan tusentals döda (politiker som roffar åt sig och slösar bort samt säljer ut landet) är statistik? inget att bry sig om?

Om jag bnu känner för att sparka på nån så sparkar jag hellre på den som står upp.

Ja, precis. Hur mycket svenska skattepengar skickas inte "hem" till släkten i Afrika och Mellanöstern..? Det är DET alla ni angivare borde bli förbannade på, och inte om en svensk mamma försöker ordna en lite bättre uppväxt åt sitt barn - på det sätt som står i hennes makt. Många som går på soc KAN ju faktiskt inte jobba av någon anledning, eller det är i alla fall inte realistiskt att de ska passa in på en arbetsplats mera.
  • Nikki6
    PGA skrev 2013-08-08 21:06:15 följande:
    Ja du fru socialbidragstagare. Min bildning är det sista du behöver oroa dig för. Du får  leva med att jag och många med mig vill sänka socialbidragen.
    Sänka socialbidragen? Är du ens insatt hur mycket i bidrag man får.. och isåfall, hur mycket tycker du man borde sänka till? Du med flera verkar ha någon slags empatistörning. De flesta väljer inte att leva på socialbidrag.
  • Nenne666
    Anonym (Anmäl nu!) skrev 2013-08-08 21:58:51 följande:
    Lätt! Klart du ska anmäla. Varför ska våra surt förvärvade skattepengar gå till hennes extrapengar? Detta är en princip som alla borde förstå: ju färre fuskare, desto mer pengar finns till de som verkligen behöver. Vi har alla skyldigheten att sträva efter ett mer rättvist samhälle!

Extrapengarna kanske går till lite grönsaker på tallriken. Något du och jag tar för givet.
  • Anonym (mm)

Jag har själv varit tvungen att fiffla. Hade 2500:- i hyra för ett litet rum som jag fick dela med en annan person. Mat och hygien skulle man köpa själv också. Samt allt till sonen då försäkringskassan strulade med fp så blev tvungen att gå på soc. Fick 2000 kr av soc samt 1050 barnbidrag. Det var inget jag eller sonen kunde Klara oss på så jag blev tvungen att prostituera mig ca en gång i månaden... Inte det roligaste man kunde göra direkt men måste ju ha mat.

• Nikki6
    PGA skrev 2013-08-08 21:30:34 följande:
    Går alldeles utmärkt att leva på enbart potatis. Finns studier på det.

ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9350... 

Menar du att man ska leva på ENBART POTATIS? Du verkar vara totalt empatilös och helt ärligt verkar du ha någon annan störning också.. Så bitter som du verkar vara och har ingen som helst förmåga att sätta sig in i andras situation och visa medmänsklighet.. En socialbidragstagare lever fan inte som en "medelsvensson". 

Kan du inte berätta lite om hur mycket du TROR man får från SOC som socialbidragstagare etc.. för du verkar ju tro att man har 10 000 att leva på efter betald hyra etc.
Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!