• Anonym (less)

trött på bekant som utnyttjar systemet!

Jag bor i en bostadsrätt i en förort till Stockholm. Sitter här med miljonlån för att det är nästan omöjligt att få en hyresrätt. Samtidigt har jag en bekant som har gått på soc. I många år. Hon har en stor fin 3:a som soc. Betalar. Det som irriterar mig så mycket är att hennes kille ( som också går på soc. ) är inneboende hos henne och får pengar för det. Som om det inte var nog hyr hon ut det sista rummet svart för 3000 i månaden ( hyran är på 4700 ) Hon får alltså pengar till hyran men tjänar istället pengar på sina inneboende. Detta är hon väldigt stolt över och skäms inte alls. Nu har jag tröttnat och funderar på att anmäla. Ska jag?

• Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!
  • beccagranen
    beccagranen skrev 2013-08-08 21:09:34 följande:
    Jag skulle inte anmäla av den enkla anledning att det inte lönar sig för någon. Om soc kommer på henne kan hon få 3000kr mindre i bidrag, men troligen säger hon upp sin inneboende, då hon inte tjänar på att dela sitt hem längre. Så i slutändan så betalar soc lika mycket, en person blir bostadslös (inneboende) och bekanten har mindre pengar. Om vännen på soc ex har barn så kan dessa 3000kr vara avgörande för barnens välmående och uppväxt. När man lever på existensminimum så är det inte lätt att få pengarna att räck till mer än det nödvändiga, och ibland behöver man något extra. Sen kan man vända på det och tänka lite ego, om min vän här dåligt med pengar finns risken att hon ber om lån, beklagar sig över ekonomin samt att hon inre kan hänga med ut och fika, shoppa, nöjen etc. Så åter igen det finns i gen vinning för någon att anmäla henne.

Fortfarande, ingen tjänar på en anmälan.
  • Anonym (varför)
    PGA skrev 2013-08-08 21:22:58 följande:
    En socialbidragstagare ska inte leva som medelsvensson.

30 kg potatis och morötter kostar inte mer än 250:- och räcker garanterat en hel månad.
    måste jag fråga dig om du vet varför vissa hamnar på soc?
    har du den blekaste?

hoppas ärligt du skulle få leva på soc i låt oss säga en lätt kort tid på 6-9 månader o se hur lätt de blir för dig att hitta jobb o bostad
  • Anonym (angivare)
    ytrewq skrev 2013-08-08 21:35:52 följande:
    Om jag är "hatiskt fanskap" som tycker att det är fel att man myglar och lurar till sig pengar så är du en parasiterande egoist som bara tänker på dig själv och struntar i att socialbidragen ska gå till dem som faktiskt behöver dem, inte till tjuvar som du.
    Du är en hatisk fanskap för du raljerar över dom som har det sämst i samhället, önskar andra olycka och för att avsluta mitt inlägg och vår ordväxling så har jag nog högre lön än vad du har ;)

Men du kan ju fortsätta med ad hominen ett tag till, försöker du tillräckligt så hittar du förmodligen nån som går på soc och fortfarande inte anser att man ska ange sina medmänniskor för repressalier.

• Anonym (f)

betalar soc en tre i sthlm för henne?? 
    fräckt av henne att hyra ut svart + ha en andrahansgåst som även är hennes partner! 

• finskaflikkan
    Nenne666 skrev 2013-08-08 21:35:16 följande:

Jo men JAG tänker aldrig sänka mig till den nivån att jag anger en person som drygat ut sin kassa. Jag förstår att deras liv förmodligen är tungt i stort och kan dom hitta nåt som ger lite guldkant i tillvaron så vill inte JAG va den som raserar deras liv.
  • Anonym (MissX)

Ju fler fuskare man kommer åt, desto fler verkligt behövande finns det att ge bidrag till. Om man klämmer åt alla parasiter kanske alla verkligt sjuka kan få bidrag och slipper arbeta pg allvarliga sjukdommar. Eller ge en slant extra till alla gamla som trots att de arbetat hela livet knappt har så de klarar dagen med mat och mediciner.

• ytrewq
    Anonym (angivare) skrev 2013-08-08 21:40:32 följande:
    Du är en hatisk fanskap för du raljerar över dom som har det sämst i samhället, önskar andra olycka och för att avsluta mitt inlägg och vår ordväxling så har jag nog högre lön än vad du har ;)

Men du kan ju fortsätta med ad hominen ett tag till, försöker du tillräckligt så hittar du förmodligen nån som går på soc och fortfarande inte anser att man ska ange sina medmänniskor för repressalier.

Ja, du kanske har högre "lön" än jag efter att du lurat till dig alla möjliga bidrag, hyrt ut bostäder du får bostadsbidrag för och lyckats håva in sjukpenningar och assistentersättningar. Det är fortfarande fel, jag hoppas du blir upptäckt och att du tvingas betala tillbaka varenda öre med ränta.

Hade jag fått bestämma hade man kortat ned alla bidragsfuskare med en huvudlängd ungefär. Praktiskt och effektivt.

Nej, jag "raljerar" inte över någon. Det blir inte mer rätt att lura systemet bara för att du kallar mig "hatisk fanskap"...
  • Anonym (less)

Olika bud tydligen. Denna tjej är inte längre min vän, därför skrev jag bekant. Kunde inte länge dölja vad jag kände inför hennes beteende med olika fusk. Det gäller inte bara uthyrningen utan även att han jobbar svart och att hon fixade inbrott för att ta ut saker på hemförsäkringen. Visst är jag avundsjuk. Skulle också vilja kunna ligga hemma och sova halva dagen.

• Anonym (angivare)
    ytrewq skrev 2013-08-08 21:46:48 följande:
    Ja, du kanske har högre "lön" än jag efter att du lurat till dig alla möjliga bidrag, hyrt ut bostäder du får bostadsbidrag för och lyckats håva in sjukpenningar och assistentersättningar. Det är fortfarande fel, jag hoppas du blir upptäckt och att du tvingas betala tillbaka varenda öre med ränta.

Hade jag fått bestämma hade man kortat ned alla bidragsfuskare med en huvudlängd ungefär. Praktiskt och effektivt.

Nej, jag "raljerar" inte över någon. Det blir inte mer rätt att lura systemet bara för att du kallar mig "hatisk fanskap"...
    Du är bara inte klok, jag har aldrig haft höga tankar om angivare men man blir mörkrädd när man läser dyngan du kommer med, lön som i för utfört arbete.
    Fast å andra sidan det är ganska uppenbart hur vissa här gör sig till bakom sina skärmar 

Tack och hej.

• Juniana
    Wittra skrev 2013-08-08 20:54:39 följande:
    Men varför i helvete  tycker ni att det är okej att blåsa systemen, bluffa, dra in svartpengar osv?? 

Familjeliv är annars präktighetens högborg, det ska aldrig drickas alkohol och aldrig ätas onyttig mat. Folk är så duktiga och rediga. korrekta och propra...men när vi börjar diskutera huruvida det är fel/rätt att anmäla någon som faktiskt begår ett slags bedrägeri så ska tydligen locket slängas på och folk låtsas som det regnar.

Så skenheligt 

Jag tycker inte att det är OK. Verkligen inte! Men jag tycker att det är VÄRRE att ange någon som betraktar en som en vän. För att samhället blir ÄNNU värre då, än om några drar mer än vad de har rätt till. Hört talas om STASI?

Usch, jag kommer ihåg i 7:an eller 8:an när vi skulle åka på studiebesök på olika arbetsplatser, och dom som inte hade månadskort fick ut pengar att betala kontant med på bussen. Jag hade busskort, men i ett svagt ögonblick skrev jag på att jag behövde de där busspengarna ändå. JA, det var fel, men mina föräldrar var fattiga och jag hade mycket lite fickpengar jämfört med dom andra, så jag såg den chansen. En tjej, som jag trodde var min kompis, angav mig till läraren, och hon skällde ut mig inför hela klassen. Jag glömmer det aldrig, för hela min tro på mänskligheten fick sig en törn den gången. Det är liksom inte värt det att skada människor på det sättet! 
Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!