Wittra skrev 2013-08-08 20:54:39 följande:
Men varför i helvete tycker ni att det är okej att blåsa systemen, bluffa, dra in svartpengar osv??
Familjeliv är annars präktighetens högborg, det ska aldrig drickas alkohol och aldrig ätas onyttig mat. Folk är så duktiga och rediga. korrekta och propra...men när vi börjar diskutera huruvida det är fel/rätt att anmäla någon som faktiskt begår ett slags bedrägeri så ska tydligen locket slängas på och folk låtsas som det regnar.
Så skenheligt
Jag tycker inte att det är OK. Verkligen inte! Men jag tycker att det är VÄRRE att ange någon som betraktar en som en vän. För att samhället blir ÄNNU värre då, än om några drar mer än vad de har rätt till. Hört talas om STASI?
Usch, jag kommer ihåg i 7:an eller 8:an när vi skulle åka på studiebesök på olika arbetsplatser, och dom som inte hade månadskort fick ut pengar att betala kontant med på bussen. Jag hade busskort, men i ett svagt ögonblick skrev jag på att jag behövde de där busspengarna ändå. JA, det var fel, men mina föräldrar var fattiga och jag hade mycket lite fickpengar jämfört med dom andra, så jag såg den chansen. En tjej, som jag trodde var min kompis, angav mig till läraren, och hon skällde ut mig inför hela klassen. Jag glömmer det aldrig, för hela min tro på mänskligheten fick sig en törn den gången. Det är liksom inte värt det att skada människor på det sättet!