• Ina05

    Mastodontmammornas mastodonttråd nr 3

    Mian: Tyvärr har jag ingen kompis/släkting här i Jönköping som inte jobbar eller har en egen liten bebis...annars hade jag självklart utnyttjat det. Hade det inte varit Pekkas första vecka på jobbet hade han säkert kunnat ta Theo den kvart som det gäller... Det är ju inte så att det gör mig något att slippa heller...

  • Ina05

    Hej hopp!

    Idag (första dagen ensamma) så har vi redan hunnit vara och hälsa på på mitt jobb och tog med fika. Senare ska vi till ÖF.

    Just nu sover Theo (han somnade på bussen) så jag har tid att sitta här nån minut till...

    Otäckt äckligt fyllo på bussen som satt och drack starkcider ur burk - innan kl 11 på fm...

    Happy: jobbigt med värme och vatten borta - klä p åsig går ju, men att inte ens kunna spola i toan... ni har väl några hinkar med vatten upptappade och ståendes?!

    Siena: Skönt att första natten är avklarad - det kommer nog gå bra! Jag söver ju Theo stillasittandes i min famn och har också planer på att få honom somna själv i sin säng, men jag skjuter bara upp det...

    Nu vaknade Theo-mannen...

  • Ina05

    Ian: Avslagen sockerdricka eller cola funkar. Theo var som vanligt och lekte och hade sig mellan spyoran - diareen kom dagen efter. Viktigt att kolla om Jonatan kissar om det är kräksjuka. Då får han i sig tillräckligt med vätska. Vatten ska du inte ge. I detta fallet vill man åt det söta! Hoppas att det ger sig!!!

    KOmmer in senare och kommenterar. Nu ska vi äta gös, potatis och hollandaissås!

  • Ina05

    Stor fanfar för Smaragd! Grattis på födelsedagen!!! 20-tie blir du väl?!

    Orkar inte kommentera så mycket. Är trött i benen. Tog för mig lite väl mycket idag. Varit på jobbet, ÖF och städat. Hade tom maten klar på bordet när Pekka kom hem? Men allt har gått jättebra! Ska nog inte göra så många saker dock kanske?

    Pekka hade verkligen gillat jobbet, kul arbetskamrater och han får ett eget ?kontor? (wow) Han saknade oss dock?Theo saknade nog pappa också för han sken upp som en sol när Pekka kom hem?

    Mian, Ian och Uno: Stora kramar!!!!!

    Frippa: Härlig gungbild!!! Läckert att lägga in den i tråden! Måste nog tänka på om jag ska skaffa PLUS jag med?

    Klädstorlek: Theo har för det mesta 74 eller 74/80. Det är lite stort, men det går ju att vika upp ärmarna! Lite mysko dock att det står 9-12 månader i de storlekarna? Dock finns det ju bebisar i alla former och storlekar. Min kompis tjej var på 6 mån-kontrollen 75 cm lång och vägde 9500g ? dvs större än de flesta i denna tråd.. (bebisar alltså)

    Ska nog gå och väga och mäta Theo i morgon på BVC -drop in. Annars får jag ju inga mått förrän han är 8 mån!

    En sak som jag stör mig otroligt på idag är; VARFÖR hyllas bara hockeyhjältarna???? Är inte guld i curling, slalom eller skidor värt lika mycket?! Bojkottar TV-sändningen därifrån nu...

    Nu ska jag sträcka ut mig ett tag i soffan!

    Kram på er alla MM!

  • Ina05

    Ian: Låter hemskt. Kan du inta anmäla din BVC-tant till patientnämnden eller liknande?! HOn verkar ju inte veta vad hon snackar om. Håller tummarna för dina djurvänner. Har haft 2 kaniner som vi tvingats låta somna in. En fick cancer och en annan bröt ryggen.

    Barnkläder: Jag gillar name it, speciellt, men annars går det mesta på. Har för tillfället en massa kläder i brunt, köpta både på HM, KappAhl och Lindex. Theo äger inte ett enda POP-plagg, men jag blev sugen på bilbane-bodyn (var inne på hemsidan och kollade efter Happys inlägg igår).

    Storlek: Håll i er grabbarna i toppen, Theo knappar in! Väger nu 7 mån gammal 9250 g och är 73,5 cm lång!!!

    Välling: Min BVC-tantilura sa att man ska byta ut ersättningen mot välling nu. Detta pga att det är bra att de små får i sig Mycket mjöl. Så man vet om deras magar tål det innan man börjar med mat med bitar i... Jag kommer nog att byta ut, men VÄLDIGT långsamt. Theo får just nu välling 150 ml blandat med 50 ml ersättning på kvällen...

    Jag har säkert glömt att kommentera det mesta, men skriver för en gångs skull direkt i dokumentet...vågar inte gå tillbaka och kolla... Får kolla sedan!

  • Ina05

    Happy: Hittade detta (om du har explorer)
    1. Högerklicka på bilden och välj \"spara bild som...\". Spara bilden på din egen dator, någonstans där du hittar den.

    2. Gå till ditt galleri på fl. Ladda upp bilden, och välj att lägga den i en ny mapp med valfritt namn, endast synlig för dig.

    3. Klicka på tumnageln så att bilden öppnas i större format.

    4. Högerklicka på det större formatet och välj \"kopiera\".

    5. Gå till din presentation/tråden du vill lägga bilden i.

    6. Högerklicka och välj \"klistra in\".

    Såååå trött idag, Theo var vaken i natt mellan 2 och 3 och har dessutom varit en gnällis idag. Får återkomma i morgon och kommentera..zzzzzzzzz

  • Ina05

    Här är allt super idag med! Ska ut på en längre utflykt med en mammaledig kompis i em.

    Vinter: Här har inte marken synts sedan 26 dec. och mer snö verkar det bli. Jag gillar vintern och i år har den ju varit riktigt kul! Synd att inte Theo varit större så han kunde glädjas åt den. Nästa år kommer väl ingen snö alls...

    Happy: urtjusig body! Förhoppningsvis kommer min syster med böckerna i morgon (dock är det ev kräksjuka på väg så det är LITE osäkert..) men du kan väl maila din adress så jag kan skicka böckerna om jag nu får dem i morgon...

    Sib: Här uppdaterar du (alla andra) till beta: beta.familjeliv.se/Medlemmar/uppgradera.php
    Sedan får man välja på inställningar vad som ska synas i den "nya" presentationen. Gamla FL släcks ner i slutet av denna månaden!
    Nya adressen så länge är beta.familjeliv.se

    Nu vaknade någon och verkar vilja underhållas! Svårt att kommentera ikapp när man är själv hemma

  • Ina05

    Jag har själv uppdaterat mitt fotogalleri... Där finns en bild på Theo i den fulaste tröja hans pappa sett. Det är bara det att jag sydde den själv - i 7:an..... Den passar ju...

    Sib: Det tog några dagar att vänja sig vid det nya, men nu gillar jag det bättre än den gamla siten...

  • Ina05

    Ska snart iväg, men slänger ut en fråga...

    Någon som har testat någon 8-mån burk än? Vi ligger ju lite före och jag har faktiskt köpt hem några burkar, det är ju lite bitar i så jag undrar om nån har testat och hur det gick?

    Tröjan: hade jag vetat vad jag vet idag så hade ju jag sytt tröjan i gult eller grönt, men som 15-åring tänker man ju inte direkt på vad som kommer passa när man får barn Jag måste ju använda den, då jag slet så hårt med den. Broderade ju tom en mus på den

    Plus: Någon som INTE kommer att skaffa? Ni som skaffat - hur många månader har ni "köpt"? Blir ju billigare ju längre man binder upp sig.. Ska nog skaffa. Dock kommer Pekka inte få pengar förrän slutet av april och min fp kommer vi inte lång på - har ju en LITEN buffert och den kommer nog gå åt, så här måste sparas!

    Ha det!

  • Ina05

    Gummigutta: plus behöver man inte skaffa, men beta måste man uppgradera till (gratis)

    Smaragd: Uttalar också Laura som de flesta andra (aura med ett L) - det tycker jag fungerar på alla språk!

    Frippa: Bebissalsa låter kul, dock trodde jag att bebisarna skulle få vara med

    Happy: Om inget världsomvälvande händer får jag Theo-böckerna i morgon (fick ditt mail) så du borde ha dem i början på nästa vecka... Pengarna räcker btw!

    Ian: Håller alla tassar, hovar, klövar, fenor och vingar för att kissen klarar sig!!!

    *stönar* tränade hemma i går på riktigt (har ett videoband från friskis)för första ggn på säkert ett år - AJ AJ AJ - vad jag har träningsvärk! Theo tyckte dock att det var roligt att titta på mamma som dels hoppade omkring och dels låg på golvet och gjorde mysko grejer

    Någon mer än Theo som inte varit sjuk än? Theo hade ju bara kräksjuka ett dygn, men har inte varit förkyld än. Kanske därför han klättrar i viktligan???

    Måste ju kommentera tröjan också. Jag fick en femma på den pga att jag delade upp den i 2 färger... Alla andra sydde baby-hjälmar - men sen är ju inte jag riktigt som alla andra

    Nu lockar sängen på mig - är supertrött idag så jag tror jag svarar på lockropet

    på er alla MM!

Svar på tråden Mastodontmammornas mastodonttråd nr 3