Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

jag är den jag är skrev 2013-08-31 12:39:05 följande:

Jag har ingenstans skrivit att jag inte vill prata mer med dig. Du blandar tydligen ihop mig med någon annan.
    Vad jag har skrivit är att jag inte kan se att vi har något mer att diskutera. Uppenbarligen delar du inte min åsikt eftersom du fortsätter att kommentera mina inlägg (även de som inte är riktade mot dig).

Jag antar att jag har kommit åt en väldigt öm punkt hos dig ;.)

Självklart måste du inte dela mina åsikter! Om du gjorde det så vore det ju inte mycket till diskussion, eller hur  .     

Nej, det handlar inte om att du inte delar min åsikt  eller att jag inte får de svar "jag önskar mig" (återigen sjunker du ner på dagisnivå i den här diskussionen). Det handlar om DIN oförmåga att bemöta andra människors  åsikter på ett respektfullt och trevligt sätt. 

Kanske skulle du försöka att rannsaka dig själv och inse att felet kanske faktiskt ligger hos dig och inte hos dem du säger att du försöker diskutera med.

"Därför väljer jag som sagt att be om ursäkt för det och dra mig ur diskussionen"

"Därmed kan jag inte se att du och jag har något mer att diskutera! "

"En vuxen människa som tror att hon ska få gehör för sina åsikter genom att vara nedlåtande mot andra är faktiskt inte en människa som jag vill ödsla min tid på."

-Tror inte jag blandar ihop dig med nån annan, tror du? Att du anser att vi inte har nåt att diskutera innebär ju inte att jag är av samma åsikt, och att jag svarar, är det inte du som ska låta bli att svara isåfall? Motsägelsefullt kanske är ett bra ord?

Öm punkt? Vad skulle det vara? Jag brinner för ämnet och tänker då inte ändra åsikter från folk som faktiskt inte vet vad det handlar om. Som inte ser helheten utan enbart sin egen situation!

Tycker du själv att du bemöter mig på ett bra sätt? Har jag blivit bra bemött i den här tråden (tänker bla på Mrspenn låga inlägg). Läs från början och du kan lätt se att när jag får skiten, bara genom att inte dela andras åsikter, berätta om hur det är IRL, och det passar inte en hel hög. Dom känner sig väl trampade på tårna och då kommer massa anklagelser om att jag inte jobbar med det jag gör. Då går jag på ganska friskt, med all rätt och jag skämms inte ett dugg för det! Kan jag rå för att folk inte tål att höra sanningen?

Vad ska jag rannsaka mig för? Vad är det jag säger som inte stämmer? Vari saknas respekten?
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-31 14:38:29 följande:
    Är du läskunnig så ser du säkert att jag ingenstans har skrivit " jag vill inte prata mer med dig", utan snarare uttryckt att det inte ger mig särskilt mycket att göra det.

Jag bad om ursäkt för hur jag bemötte dig och kunde själv se att jag brustit i mitt uppförande (något du själv verkar vara oförmögen att göra). Sedan försökte jag bemöta dig på ett bra sätt, men eftersom du envisades med att vara otrevlig  i din ton mot mig så ansåg jag inte heller att jag behövde anstränga mig för att vara trevlig mot dig. 
    Ordvrängeri, i min värld har du ingen lust att prata med mig mer, men av nån anledning så gör du det ändå, ägnar mig värdefull tid

På vilket vis är jag otrevlig? Rak på sak och ärlig! Dessutom tror jag faktiskt inte att du berättat för mig varför du har svårt att tro att jag jobbar med det jag säger att jag jobbar med. Vad är det i mina svar som är så otrevligt? Jag läser och läser och ser inget. Berätta är du snäll!
  • Scrubs81

Önskar det här stod på våra svenska ambulanser!
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-09-02 09:19:40 följande:

Du menar alltså på allvar att du inte själv kan se hur otrevlig och dryg du är i dina svar!? 
    Du vill aldrig inse dina egna fel utan menar att andras reaktioner på det du skriver beror på att de "inte får det svar de önskar" och att de inte kan ta att du är "rak och ärlig".
    Du har ingen som helst självinsikt!
    Ärlig? Tja, du påstår det. Kanske, men jag är inte övertygad. 
    Du vägrar att inse dina egna tillkortakommanden och hålla den här diskussionen på en vuxen nivå.

Jag har dock insett hur viktigt det tydligen är för dig att få sista ordet i "diskussionen", och eftersom jag själv är vuxen nog att inte ha något sådant behov så låter jag dig få som du vill . Detta blir mitt sista inlägg för precis som min mamma så klokt uttrycker det; "du kan inte lära en blind att se"...

Därför får du nu inga mer svar från mig. Sista ordet blir ditt. Varsågod.   
    Jag är inte otrevlig eller dryg! Jag lovar! Mest frusterad faktiskt. Däremot känns det som andra skulle ta sig en funderare!
    Läs igen och se hur du själv uttrycker dig! och jag är rak och ärlig, och det passar inte en stor grupp, det inser jag!
    Jag har massor av självinsikt, annars hade jag ju slutat med mina väckelsetrådar i försök att få folk att TÄNKA TILL!!!!! Jag inser att jag med min erfarenhet från IRL kan bidra med att få folk att inse hur det verligen är, att stiga ur sin lilla rosa bubbla och fatta!!!! Jag ljuger inte på nån punkt, men jag funderar riktigt mkt om hur andra gör, eller att de ivarjefall ljuger lite grann så att det inte är så illa som det verkar!

Vem började kasta paj här inne? Det var inte jag, det var inte du...men sen gick det utför! Rejält! förvänta er inte att bli bemötta på nåt annat vis än ni bemöter mig lixom! Jag blir ilsk jag med och tar ingen skit!

Jag kan uppenbarligen inte heller heller lära blinda se...och tyvärr leder det ju till att troligen nån som läst och skrivit i tråden en vacker dag får uppleva tragiken i att nån anhörig dör, för att man får vänta på ambulans, för att nån annan använder den som taxi!!!!

Jag har inget behov av sista ordet däremot har jag behov av mer diskussion kring ämnet, där outtömligt. Och visst är det lätt att bara dra, så enkelt att skriva som du gör! och är det nåt jag noll respekt för är det folk som inte kan debattera klart utan drar sig ur! Du valde att gå över till att klanka ner på mig som person, varsågod, jag väljer att fortsätta diskutera ämnet! Så sista ordet är inte skrivet än! Så det så!
  • Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-02 16:09:38 följande:

Scrubs81, det är inte så svårt för dig att veta om det är lämpligt med ambulans eller ej. Du är proffs på just detta och vet mycket bättre vad man kan vänta sig vid olika sjukdomssymtom. Men du kan inte räkna med att den stora allmänheten vet vad som är mer eller mindre livsfarligt.

Folk ska själva avgöra om ambulans tycker du, man ska inte lyssna på sjukvårdsrådgivningen osv. Ja, men då blir det ju fel också. Det finns ganska många som är insatta i frågor som rör hälsa och sjukvård men inte alls i den utsträckning du tror. Enligt dig ska man alltså tacka nej till ambulans även om sjukvårdskunninga rådgivare rekommenderar det. I vissa fall kan man nog göra det, men om alltför många ej insatta börjar avvisa ambulansen kommer många fler att dö innan de får vård.

Vänd dig till sjukvårdsupplysningen och tala om för dem att de bedömer fel, i stället för att ge dig på folk och försöka få dem att göra tvärs emot de råd som proffessionella ger. 

Varför ska vi lyssna mer på dig i så fall, än på andra rådgivare?
    Och därför ska man för det första gå en kurs i första hjälpen. Folk blir ju handlingförlamade och kräver att nån annan ska lösa alla problem. Jag BER ER!!!! FÖRSTÅ!!!! Idag nyttjas akutsjukvårdens resurser till en orimlig grad. Det håller inte!!!! Alla är så jäkla oroliga för preics allting!

Ja, jag tycker folk ska ta ett beslut om att klarar vi detta själva? Ja, vid säkert 80% av alla olycksfall och sjukdomsfall som behöver till läkare, så klarar man det själv! För det mesta är av ganska enkel natur, men behöver påtittas, ganska så få fall i det stora hela är i behov av akut transport och sjukvård under vägen. Förstår du?

Nej, jag är helt övertygasd om att man själv verkligen inser när man behöver ambulans för att det handlar om liv och död!!!! Mkt få, mkt få, dör för att man väljer att inte åka ambulans. Och då handlar det ofta om andra problem i grunden. Och de få som gör det hamnar så klart i Expressen så det verkar som att många många varje år gör det, eller hur? Risken att nån dör för att dom får vänta, den är större, mkt större!!!!!

Jag lovar, jag har skrivt x antal avvikelser på 1177...men de ger RÅD, som inte är tvingande!!!! och dom är ju rädda för att ge fel råd, för då hamnar dom i Expressen....hamnar du i Expressen när du åker ambulans när det räckt med Taxi?
  • Scrubs81
    Tina69 skrev 2013-09-02 21:31:12 följande:
    Jag har också ringt många gånger, då min son varit sjuk. Han är diabetiker och epileptiker. Ibland när han är låg i sockret, räcker det att ambulansen kommer hem och ger honom ett sockerdropp, men oftast måste vi åka in till det sjukhus som han hör till, tio mil härifrån. När han får sina kramper ringer vi alltid efter ambulansen, eftersom han inte vaknar upp själv, trots att vi ger honom Stesolid... Det är en stor trygghet att det finns ambulanser med skicklig personal, när man bor så långt från ett sjukhus som vi gör! Jag har aldrig blivit nekad att få hit ambulans när jag ringt!
    Hur skulle du reagera om ambulansen int dök upp när du som mest behövde den? För att någon åker taxi? Jag har också långt till sjukhus där jag bor och vet hur himla tomt det kan vara på ambulanser i området. Just för att varje körning tar lång tid.
  • Scrubs81
    Tina69 skrev 2013-09-02 21:48:04 följande:
    Epileptiska anfall behöver inte innehålla kramper! Små barn kan ibland bli helt stilla i några sekunder, kanske en minut, och sen fortsätta vad det höll på med, så ett EP- anfall behöver inte innebära kramper!
    Tips, ta inte saker ur sitt sammanhang
  • Scrubs81
    Tina69 skrev 2013-09-02 22:00:00 följande:
    En av de första gångerna när min son fick ett EP- anfall, tog det mer än 30 minuter innan ambulansen kom. De står stationerade två minuter från mig, och jag frågade personalen om de var ute på en annan körning när jag ringde, men nej, de låg och sov i närheten av ambulansen. Jag fick begära ut uppgifter från SOS i Stockholm, för att få fram uppgifter om när jag ringde, och när de kom. Och det tog mer än 30 minuter. Min far, som bor två mil härifrån var här snabbare än ambulansen! Men det är enda gången vi fått vänta!
    Och var låg felet? Att SOS missat att larma ut och isåfall varför?

Senaste månaderna har vi haft en extrem hög belastning i mitt område. Vi åker ut på förmiddagen och är hemma frammåt 22, kanske får vila några timmar, om vi har tur och sen ut igen. Måste vi till akuten tar en körning runt 4 timmar. Men kan ta längre för ibland får vi ju åka till grannstäder som ligger både 5 och 7 mil bort.
  • Scrubs81

1

Tina69 skrev 2013-09-02 22:46:00 följande:
    Fick aldrig nåt bra svar. men de erkände på SOS att jag larmat drygt 30 minuter innan ambulansen kom, och ambulanspersonalen berättade att de låg och sov när larmet kom. De kanske missbedömde, att det inte var ett Prio1 larm, som det sen blev så fort de såg min pojke...

Även om det blev prio 2 tar det inte 30 min. Barn är nästan alltid prio 1 ut. Men inte alls lika ofta prio 1 in, som tur är.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans