Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

pojkmamman1 skrev 2013-09-02 22:56:00 följande:
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, dels för att den är så vääääldigt lång och dels pga alla otrevliga ord och kommentarer. Min fundering är hur ofta ambulansen får en körning till en patient som de sedan lämnar kvar hemma eftersom ambulansssk gör bedömningen att han/hon inte behöver påtittas av en läkare? Händer det ofta och känner man sig trygg i sitt beslut eller är det något man går och funderar på sedan under sitt arbetspass?
    Jag känner mig trygg i det beslutet, då det ofta handlar om att jag även pratar med en läkare. Inte alltid dock. Har inga avvikelser på mig efter alla dessa år, så jag känner mig trygg med mina bedömningar.

Men idag, när patienter pratat med minst 2 ssk före mig, då kör jag dom till närmaste vårdinrättning. Dvs vårdcentral eller jourcentral. Patineter ska ju stoppas redan innan. Men ingen inom vården orkar ju stå emot trycket från svenskarna idag. Alla ska ha hjälp (ja nästan då känns det som många gånger) direkt och helst före alla andra. Att sjukast går först tar man ingen hänsyn till.
  • Scrubs81
    aleydis skrev 2013-09-03 00:03:06 följande:
    Vad jag har förstått så kan man inte neka en patient ambulans om den väl skickats dit, bara uppmana dem att tacka nej för att de inte behöver. Men vill de åka så får de åka, som i fallet ovan.
    Om pat propsar så ska vi köra dom. Det är olika riktlinjer iom olika landsting.
  • Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-03 01:26:28 följande:
    Jag vet att deras uppgift är omöjlig. De kan inte bedöma allt per telefon och jag vet att de har ett otacksamt jobb. Dessutom måste jag säga att man blir alltid vänligt bemött, i varje fall har jag blivit det. 

Vad jag menar är, att man kan inte räkna med att vanliga människor som saknar sjukdomsinsikt ska kunna bedöma själva hur allvarligt deras tillstånd är och alltid kunna avgöra om det är nödvändigt med ambulans eller ej.

Inte ens den som är sjuksköterska eller läkare kan alltid bedöma. Många gånger behöver man ha provtagning som underlag för att kunna diagnostisera eller utesluta olika sjukdomar. Då ska man inte tro att patienterna själva ska kunna göra det.
    Du har inte fattat vad jag menar öht!

Det är SYMPTOMEN där och då som avgör om man behöver ambulans. Det kan ju visa sig att din hvuduvärk är en tumör, men du kunde sitta upp i en bil och åka utan problem till akuten. Var ambualns nödvändig trots den svåra diagnosen, nej!

Du har ett svullet underben sen några dagar, som är rött och värker. Du åker bil till akuten. Du har en djup ventrombos (ganska allvarligt) var ambulans nödvändigt? Nej....

Du har jättesvårt att andas, låg saturation och hög andningsfrekvens. Du åker ambulans till akuten för det är skitjobbigt, det visar sig vara en simpel influensa. Ambulans transporten nödvädnig, ja den var nog det.

Många svåra diagnoser kan ha ganska lindriga symtom som man faktiskt inte kräver vård på väg till sjukhus för. Och lite simplare diagnoser kan ge kraftiga symtom som gör att ambulans är nödvändigt för du behöver ex syrgras eller inhalationer, smärtlindring.

Kan du förstå att det handlar inte om man behöver till doktorn eller akuten, utan det handlar om om symptomen man har är i behov av vård under vägen!!!!  En avgörande skilland.
    Fixar man absolut inte egen bil pga sina symtom och har behov av vård under vägen = Ambulans
    Har man ingen som kan köra men kan åka vanlig bil = INGEN ambulans
    Tror man att man har nån allvarlig sjukdom men sitter upp och pratar ua = Ingen ambulans
    Ligger man ner, vrider sig i plågor och är knappt kontaktbar = Ambulans (oavsett vad det visar sig vara i slutändan)

• Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-04 01:51:59 följande:

Jo då, jag har fattat en hel del. Bl a förstår jag att detta med ambulanstransporter inte är bara ditt yrke utan också ditt specialintresse. Annars skulle du bara inte orka hålla på och diskutera samma ämne i tråd efter tråd.

Att bara de som verkligen behöver ambulans kommer att transporteras till sjukhuset med den, blir aldrig verklighet. Till och med vid trafikolyckor tar man människor till sjukhus med ambulanstransport och en del av dem hade över huvud taget inte behövt uppsöka läkare. Då kan man inte heller ta sin privata bil för att sedan åka till sjukhuset. Man brukar inte heller kalla på taxi. 

Självklart är det så att man ska ha ambulans i de fall då behandling måste påbörjas genast eller under transporten. Men det vet man ju inte innan ifall det kommer behövas. Man kan bara gissa.Ta till exempel ett ormbett eller getingstick. Hur ska man veta innan hur man kommer reagera på ett ormbett. Det kan bli en allergisk reaktion med blodtrycksfall där man behöver behandling under resan. Får man åka ambulans efter ett getingstick om man blir dålig? Hur vet man innan om man kommer bli dålig eller hur illa det kommer bli? Vissa kan dö av det, men man vet inte innan vilka det är och alla kan inte åka ambulans för ett getingstick. De allra flesta behöver ingen vård alls.  

Någon sa här innan att man vill vara säker om att få hjälp fort och då tror man sig veta att kommer man in i ambulans blir man genast omhändertagen. Det ligger nog mycket sanning i det. Alltså många tänker nog så.

Sedan är det  i glesbygden ofta svårt, ja nästan omöjligt att få tag i en taxi inom rimlig tid. Det har blivit väldigt glest mellan taxistationerna. Det är väl också en av orsakerna till att vissa kör bil hem från festen med mer eller mindre alkohol i kroppen.
    Specialintresse? Ja mår du bra av att kalla det det, så visst  Jag häver ut min frustration och ägnar en stund av min lediga tid till att diskutera på ett forum, är det ett specialintresse?

Jag vet också att det är en utopi, vi kommer alltid att få köra patienter utan vårdbehov, alla kommer aldrig att inse, men för varje människa jag kan få att förstå, det är en vinst och kanske nån också får chansen att leva ett tag till!   

SOS larmar ut ambulans till trafikolyckor då det oftast är knapphändig iformation, en t-olycka är ett trauma som måste värderas på plats och många av "offren" körs till VC eller jourcentral. Många...  

Om man inte behöver behandling där och då, då ordnar man transport på annat vis, och vet du, i dag har var och varannan människa både en och två mobiler, så det går ju att ringa på vägen, blir man sämre är man ju dessutom en bra bit på väg Favoriten är ju folk med tre bilar på gården som sitter hemma och väntar i tre timmar på ambulans...varför?

Får man en reaktion på ett getingstick kommer den ganska så omgående! Att man börjar må dåligt. Annars får man en lokal reaktion som inte är farlig.     

Och avslutningsvis, jag misstänker det är längre mellan ambulansstationerna i glesbygden än vad det är mellan taxibilarna...  

• Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 13:21:19 följande:
    Många kommun-ssk är dåliga på att skriva avvikelser. Jag har själv varit med om minst 2 fall där jag borde skrivit en avvikelse på ambulanspersonal som valt att inte ta med patienter jag ringt dem om där det visat sig vara rejäla felbedömningar från deras sida. Vet att detsamma hänt mina kollegor flera ggr men det brukar inte skrivas avvikelse. Ska ta upp detta till diskussion känner jag för det är viktigt att det kommer fram när det blir fel så att alla kan lära sig något av det.

Nyfiken på vad som hände, hur du rapporterade osv!
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 20:12:21 följande:
    Jag har inte nämnt hennes vitala parametrar eftersom att relevansen här inte handlar om att hon höll på att dö av syrebrist eller liknande utan hennes lidande och lidande är en oerhört viktig faktor när det gäller våra gamla sjuka. Är det så att någon lider och vi inte kan lindra lidandet på plats så resonerar jag som att de behöver få tillgång till mer avancerad sjukvård som vi inte har möjlighet att ge där och då.

Hon hade ok saturation, ok blodtryck, subfebril och hög puls och en andningsfrekvens som varierade mellan 10-30 (alltså extremt oregelbunden).
    Hade inte kvinnan mediciner att ta vid behov, då du skriver att det var värre än vanligt?

• Scrubs81
    Enter Sandman skrev 2013-09-04 21:33:51 följande:
    För mig handlar det alltid om en helhetsbedömning.
    Jag är av den stammen att jag anser att man i princip ska vara död innan man ringer 112.
    Men när jag en väldig tidig morgon fann en av mina grannar halvsittande i dörröppningen och kunde inte komma upp och ville absolut inte att jag skulle hjälpa henne.
    När hon är vimsig och inte redig och hon inte vet sitt eget personnummer, bara att hon är över nittio år.
    Ja, då ringer jag 112, då fick dom ta hand om henne.

När jag själv ramlade för några år sen och bröt foten på två ställen så åkte jag till vårdcentral som skickade mig till sjukhuset.
    Och när jag ramlade ihop under shoppingturen efter att ha varit extremt trött under en längre period så körde min fru mig till akuten, trots mina lama protester när jag inte bara slumrade in i dvala igen.
    Då visade det sig att jag hade lunginflammation samt en inre blödning från mjälten, det tog tre veckor innan dom släppte ut mig från sjukhuset den gången.

Men med en nittioåring plus chansar inte jag.
    Så det handlar hela tiden om helhetsbedömningar för mig.            
    Kloka ord!
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:00:13 följande:
    Ja jag känner absolut att det rätta hade varit att ta med henne och jag blir väldigt bestört över det lidande hon behövde utstå en hel natt bara för att ambulanspersonalen inte ville ta henne med

Allt handlar inte om att rädda liv, det handlar också om att lindra lidande. En nog så viktig uppgift. Mina ledord som sjuksköterska är:

"Ibland bota
    Oftast lindra
    Alltid trösta"
    Men om natten var så hemskt, varför ringde ni inte igen?
  • Scrubs81
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 22:07:24 följande:
    Har jag fel när jag säger att man inte ringer ambulans utan man ringer 112 om det är fara för liv, sen är det de som bestämmer om de ska skicka en ambulans eller om man kan komma in själv?
    Ja, jag tycker det. Du ringer 112 när du själv anser att du måste ha en ambulans för att reda ut situationen, när du anser att personen som är sjuk/skadad måste ligga ner och ha nån form av vård under vägen (som smärtlindring, syrgas) ja hjälp att överleva eller smärtlindring för att öht kunna transporteras.
  • Scrubs81
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 22:13:21 följande:

Så då är väl ts frågeställning lite missvisande eftersom man inte ringer efter en ambulans.
    Kan inte svara för hur TS tänker, hon har inte varit här inne sen hon skrev frågan
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans