Fool skrev 2013-09-10 09:40:23 följande:
Tror DeRobespierre (du får ursäkta mig om jag har fel "robban") postade lite statistik kring detta för ett tag sen och om jag inte minns fel så var statistiken ganska dyster , det är ganska vanligt att man fortsätter vara otrogen inom samma förhållande , men däremot inte lika vanligt i nya förhållanden. Detsamma gäller statistiken kring hur många par som klarar en otrohet i det långa loppet , jag tror den statisiken oxå var rätt dyster
Jag tror att anledningen till detta är att många lägger locket på vid otrohetskriser , eller att den som bedragit ljuger sig ur knipan , på så sätt blir problemen (i förhållandet eller personliga) som lade grunden för otrohet olösta och historien kan lätt repeteras när krutröken lagt sig och den bedragne släpper guarden. Dessutom blir det många ggr en ganska otrevlig stämning hemma efter en avslöjad otrohet , många jobbiga frågor att svara på , skuld och skam , obefintligt sexliv på lång tid , något som jag tror gör att många "flyr" realiteten och fortsätter vänstra.
-det är ganska vanligt att man fortsätter vara otrogen inom samma förhållande , men däremot inte lika vanligt i nya förhållanden-
Lite trög idag, men du menar att den som varit otrogen i ett förhållande, inte fortsätter vara det i sitt nya förhållande? Det låter ju inte så dystert.. Då ska man alltså träffa någon ny som har haft en sambo som har haft en sambo som varit otrogen?;)
Jo vi har lagt locket på kan man ju säga. Ibland vill jag veta mer och sen inte. Jag vet ju egentligen inte hur jag kommer reagera och om jag kommer må bättre, det är ju ändå det som är tanken, att jag ska må bättre, efter en rensning.
Varför jag egentligen vill att min sambo ska prata om detta och svara på mina frågor är att han har kommit lindrigt undan, och jag vill inte att han ska komma undan så lätt, och livet bara går vidare som om inget har hänt. På sätt och vis, vill jag det också, för vem orkar egentligen älta?
Jag undrar, precis som TS om mitt liv skulle bli bättre utan honom? Så som TS skriver så mår hon ju fortfarande uppenbarligen inte bra efter 1,5 år, och hon går och tänker på detta. Jag tänker också så, att om man hämnar där efter 1,5 år, då är det kanske inte värt det.
Man kan ju inte slänga bort sitt liv på att må dåligt, men det är svårt, görsvårt!!